Θέμα Εισαγωγικών Scuola Normale Superiore 2017-18 (2)

dement
Διευθύνον Μέλος
Δημοσιεύσεις: 1417
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 10:11 am

Θέμα Εισαγωγικών Scuola Normale Superiore 2017-18 (2)

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από dement » Παρ Οκτ 06, 2017 3:13 pm

Έστω \alpha, \beta, \gamma, \delta πραγματικοί αριθμοί. Ονομάζουμε S το σύνολο των σημείων (x,y,z) του Ευκλείδειου χώρου για τα οποία z \leqslant \min (\alpha x + \beta y, \gamma x + \delta y). Έστω επίσης πραγματικοί αριθμοί r, s τέτοιοι ώστε z \leqslant rx + sy για κάθε (x,y,z) \in S.

Να αποδειχθεί ότι υπάρχει πραγματικός αριθμός t \in [0,1] τέτοιος ώστε r = t \alpha + (1-t) \gamma και s = t \beta + (1-t) \delta.


Δημήτρης Σκουτέρης

Τα μαθηματικά είναι η μοναδική επιστήμη που θα μπορούσε κανείς να εξακολουθήσει να ασκεί αν κάποτε ξυπνούσε και το σύμπαν δεν υπήρχε πλέον.

Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
gbaloglou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 3342
Εγγραφή: Παρ Φεβ 27, 2009 10:24 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονικη
Επικοινωνία:

Re: Θέμα Εισαγωγικών Scuola Normale Superiore 2017-18 (2)

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από gbaloglou » Δευ Οκτ 09, 2017 10:32 pm

***Τοποθέτηση σκέπαστρου κατά μήκος 'κορυφογραμμής' αντίσκηνου*** -- περί αυτού πρόκειται!

Πράγματι, το σύνολο S είναι το εσωτερικό του 'αντίσκηνου' που ορίζουν τα επίπεδα z=\alpha x+\beta y και z=\gamma x +\delta y ... καθώς ισχύουν οι ανισότητες z\leq \alpha x+\beta y και z\leq \gamma x +\delta y, ενώ το τρίτο επίπεδο, z=rx+sy, είναι το 'σκέπαστρο' ... καθώς ισχύει η z\leq rx+sy για όλα τα σημεία (x,y,z) του S.

Ας παρατηρηθεί εδώ ότι το σκέπαστρο οφείλει να περιέχει την κορυφογραμμή του αντίσκηνου (την τομή δηλαδή των επιπέδων z=\alpha x+\beta y και z=\gamma x +\delta y), κάτι που δεν προκύπτει από την λεγόμενη 'κοινή λογική' αλλά από την ψυχρή λογική των (αν)ισοτήτων:

Η τομή των δύο επιπέδων z=\alpha x+\beta y και z=\gamma x +\delta y είναι η x=\dfrac{(\delta -\beta )z}{\alpha \delta -\beta \gamma }, y=\dfrac{(\alpha -\gamma )z}{\alpha \delta -\beta \gamma }. Θέτοντας r=u\alpha +(1-u)\gamma , s=v\beta +(1-v)\delta (με u, v προσδιοριζόμενους από τους r, \alpha , \gamma και τους s, \beta , \delta , αντίστοιχα), αλλά και x=\dfrac{(\delta -\beta )z}{\alpha \delta -\beta \gamma }, y=\dfrac{(\alpha -\gamma )z}{\alpha \delta -\beta \gamma }, στην z\leq rx + sy (που οφείλει να ισχύει για κάθε σημείο του S, άρα και για την τομή των δύο επιπέδων), καταλήγουμε στην ανισότητα

0\leq \dfrac{(\alpha -\gamma )(\beta -\delta )(v-u)z}{\alpha \delta -\beta \gamma },

που βέβαια ισχύει για κάθε πραγματικό z αν και μόνον αν u=v=t (όπου t κάποιος πραγματικός): προκύπτει εύκολα τώρα ότι οι x=\dfrac{(\delta -\beta )z}{\alpha \delta -\beta \gamma }, y=\dfrac{(\alpha -\gamma )z}{\alpha \delta -\beta \gamma } ικανοποιούν την z=rx+sy, όπου πλέον r=t\alpha +(1-t)\gamma , s=t\beta +(1-t)\delta.

Αρκεί να δείξουμε ότι 0\leq t\leq 1. Αυτό προκύπτει εύκολα από γεωμετρική θεώρηση (του αντίσκηνου και του σκέπαστρου): ένα επίπεδο ('σκέπαστρο' με εξίσωση z=rx+sy) διερχόμενο από την τομή δύο άλλων επιπέδων (z=\alpha x+\beta y, z=\gamma x +\delta y) βρίσκεται 'πάνω' από την τομή των δύο επιπέδων ('καλύπτει δηλαδή το 'εσωτερικό' των δύο επιπέδων 'αντίσκηνο' S, καθώς z\leq rx+sy για (x,y,z)\in S) ... αν και μόνον αν το κάθετο του επίπεδο N=<r,s,-1> είναι 'εσωτερικό' των καθέτων διανυσμάτων N_1=<\alpha ,\beta ,-1>, N_2=<\gamma ,\delta ,-1> των δύο επιπέδων, δηλαδή αν και μόνον αν N=\lambda N_1+(1-\lambda )N_2 με 0\leq \lambda \leq 1, κάτι που όντως ισχύει, για \lambda =t, λόγω των r=t\alpha +(1-t)\gamma , s=t\beta +(1-t)\delta. Άρα 0\leq t\leq 1. (Γίνεται και χωρίς χρήση διανυσμάτων...)

[Υπάρχει και η ειδική περίπτωση \alpha \delta=\beta \gamma : αν \alpha =\gamma =0 τότε y=z=0 (τομή), r=0 και t\in [0,1], αν \gamma =\mu \alpha , \delta =\mu \beta , τότε z=\alpha x+\beta y=0 (τομή), r=\alpha , s=\beta και t=1.]


Γιώργος Μπαλόγλου -- κρυσταλλογράφω άρα υπάρχω

Ὁρᾷς, τὸ κάλλος ὅσσον ἐστὶ τῆς λίθου, ἐν ταῖς ἀτάκτοις τῶν φλεβῶν εὐταξίαις. -- Παλατινή Ανθολογία 9.695 -- Ιδού του πετραδιού η άμετρη ομορφιά, μεσ' των φλεβών τις άναρχες πειθαρχίες.
dement
Διευθύνον Μέλος
Δημοσιεύσεις: 1417
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 10:11 am

Re: Θέμα Εισαγωγικών Scuola Normale Superiore 2017-18 (2)

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από dement » Τρί Οκτ 10, 2017 5:09 pm

Πολύ ωραία, Γιώργο (και μου άρεσε και ο παραλληλισμός με το αντίσκηνο!). Δίνω και την δική μου λύση:

1. Περίπτωση \alpha = \gamma, \beta = \delta.

Ισχύει (1,0,\alpha) \in S \implies r \geqslant \alpha καθώς και (-1,0,-\alpha) \in S \implies r \leqslant \alpha. Άρα r = \alpha = \gamma και ομοίως s = \beta = \delta. Μπορούμε να διαλέξουμε οποιοδήποτε t \in [0,1].

2. Περίπτωση (\alpha, \beta) \neq (\gamma, \delta).

Θέτουμε \vec{A} \equiv (\alpha, \beta, -1), \ \vec{G} \equiv (\gamma, \delta, -1), \ \vec{R} \equiv (r,s,-1).

Θεωρούμε το σημείο \vec{P_0} = (\delta - \beta, \alpha - \gamma, \alpha \delta - \beta \gamma) \neq \vec{0} και το \vec{P} (p) \equiv p \vec{P_0} (όπου p \in \mathbb{R} παράμετρος). Ισχύει \vec{P}(p) \in S, οπότε p \left[ r(\delta - \beta) + s(\alpha - \gamma) - (\alpha \delta - \beta \gamma) \right] \geqslant 0 για κάθε p \in \mathbb{R}. Έτσι, \vec{R} \cdot \vec{P_0} = \vec{A} \cdot \vec{P_0} = \vec{G} \cdot \vec{P_0} = 0.

Αφού όλα τα διανύσματα είναι μη μηδενικά και τα \vec{A}, \vec{G} γραμμικώς ανεξάρτητα, πρέπει να ισχύει \vec{R} = t\vec{A} + q\vec{G}. Aπό την συντεταγμένη z παίρνουμε \vec{R} = t\vec{A} + (1-t) \vec{G}.

Έστω \alpha < \gamma (ομοίως σε άλλη περίπτωση). Ισχύει (1,0,\alpha) \in S \implies r \geqslant \alpha καθώς και (-1,0,-\gamma) \in S \implies r \leqslant \gamma. Έτσι, t \in [0,1].


Δημήτρης Σκουτέρης

Τα μαθηματικά είναι η μοναδική επιστήμη που θα μπορούσε κανείς να εξακολουθήσει να ασκεί αν κάποτε ξυπνούσε και το σύμπαν δεν υπήρχε πλέον.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
Δημοσιεύσεις: 3600
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 27, 2014 9:05 am
Τοποθεσία: ΧΑΛΚΙΔΑ- ΑΘΗΝΑ-ΚΡΗΤΗ

Re: Θέμα Εισαγωγικών Scuola Normale Superiore 2017-18 (2)

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ » Τρί Οκτ 10, 2017 8:45 pm

Θα δώσω μια πλήρη λύση για την περίπτωση που k=\alpha \delta -\beta \gamma \neq 0

Θέτουμε X=\alpha x+\beta y,Y=\gamma x+\delta y

Η σχέση γίνεται min(X,Y)\leq RX+SY(1)

Οπου R=\dfrac{r\delta -s\gamma }{k},S=\dfrac{s\alpha-r\beta }{k}

και r=R\alpha +S\gamma ,s=R\beta +S\delta

Αρκεί να δείξουμε ότι R+S=1,R,S\geq 0

Για X=Y η (1) γίνεται X\leq (R+S)X

συμπεραίνουμε ότι R+S=1

Για X\leq Y,Y> 0 η (1) δίνει

\dfrac{X}{Y}\leq R\dfrac{X}{Y}+S

Για Y\rightarrow \infty παίρνουμε S\geq 0

Με τον ίδιο τρόπο παίρνουμε και R\geq 0

που ολοκληρώνει την απόδειξη.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Διάφορα άλλα θέματα εξετάσεων”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 4 επισκέπτες