Αν δεν κάνω λάθος, νομίζω η λύση στο α΄ ερώτημα έχει κάποιο προβληματάκι, το οποίο οφείλεται σε λάθος σχήμα (γραφική παράσταση). Αν δε μου ξεφεύγει κάτι, άλλο είναι το σχήμα που δίνεται στην εκφώνηση. Επίσης, η συνάρτηση που προκύπτει είναι η ίδια και στα α΄ και στο β΄ ερώτημα.akis_man έγραψε:
ΘΕΜΑ: GI_V_ALG_4_20334
Στο σχήμα δίνονται οι γραφικές παραστάσεις μιας παραβολής και της ευθείας .
α) Δεδομένου ότι η παραβολή διέρχεται από τα σημεία Α, Β, Γ, να βρείτε τα α, β, γ.
(Μονάδες 8)
β) Αν και , να βρείτε αλγεβρικά τις συντεταγμένες των κοινών σημείων ευθείας και παραβολής.
(Μονάδες 8)
γ) Αν μετατοπίσουμε την παραβολή κατά 4,5 μονάδες προς τα πάνω, να δείξετε ότι η ευθεία και η παραβολή θα έχουν ένα μόνο κοινό σημείο.
(Μονάδες 9)
(Σημείωση: Τα σημεία δε δίνονται από το σχήμα στην εκφώνηση της άσκησης. Ο μαθητής πρέπει να τα εντοπίσει.)
ΛΥΣΗ:
α) Τα σημεία είναι: .
Αφού η παραβολή μας διέρχεται από τα σημεία Α, Β, Γ, τότε τα σημεία αυτά θα επαληθεύουν την εξίσωσής της.
Οπότε:
Από το σημείο έχω: .
Από το σημείο έχω: .
Από το σημείο έχω: .
Λύνοντας το σύστημα των παραπάνω εξισώσεων θα βρούμε τα α, β, και γ, και κατ’ επέκταση την εξίσωση της παραβολής μας.
Άρα:
Οπότε έχουμε και η εξίσωση της παραβολή μας γίνεται:
β) Όταν και , η εξίσωση της παραβολή μας παίρνει την μορφή: .
Για να βρούμε τα κοινά σημεία θα λύσουμε το σύστημα της και της .
Άρα για έχουμε και
για έχουμε .
Οπότε τα σημεία τομής της παραβολής και της ευθείας είναι τα: και .
γ) Αν μετατοπίσουμε την παραβολή μας κατά 4,5 μονάδες προς τα πάνω θα έχουμε μία νέα εξίσωση της μορφής:
.
Λύνοντας το νέο σύστημα της και της έχουμε:
Άρα το .
Οπότε το σημείο τομής των και είναι ένα, το: .
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην εκφώνηση του ερωτήματος (γ), δεν διευκρινίζεται ποια παραβολή θα πρεπει να λάβουμε, αυτή του (α) ερωτήματος ή αυτή του (β), και μπορεί να προκληθεί σύγχυση.
Αν ο μαθητής λάβει την παραβολή του ερωτήματος (α) δεν θα μπορέσει να το αποδείξει, διότι με την μεταφορά δεν προκύπτει ένα ζεύγος λύσεων.
4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Κανόνες Δ. Συζήτησης
Συνοπτικοί κανόνες για την ομαδική συγγραφή εργασιών μέσα στους χώρους του mathematica.gr
α) Κάθε πρόσκληση για ομαδική εργασία γίνεται στον παρόντα φάκελο.
β) Ένα μέλος του mathematica.gr ορίζεται ως συντονιστής της έκδοσης της εργασίας, είναι ο υπεύθυνος της έκδοσης και ορίζει τις αρμοδιότητες των υπολοίπων μελών. Αυτό μπορεί να γίνει και σε συνεννόηση με άλλα μέλη. Ο συντονιστής της έκδοσης έρχεται σε επαφή με το συμβούλιο των συντονιστών του mathematica.gr και απευθύνεται σε αυτό για οποιοδήποτε απορία/πρόβλημα προκύψει.
γ) Οι λύσεις όλων των θεμάτων γράφονται σε και προαιρετικά μπορεί η δημοσίεση να περιλαμβάνει τη λύση γραμμένη και σε Mathtype.
δ) Στο τέλος αναρτάται ΜΟΝΟ σε μορφή .pdf η έκδοση.
ε) Περιέχεται σε κάθε σελίδα και στο εξώφυλλο το λογότυπο του mathematica.gr
στ) Στο εξώφυλλο αναφέρονται τα επώνυμα μέλη που βοήθησαν στην συγγραφή του δελτίου. Σε περίπτωση που ο αριθμός τους είναι μεγάλος τότε τα ονόματα αντί στο εξώφυλλο αναφέρονται σε ειδικό χώρο στο εσώφυλλο του Δελτίου.
ζ) Την τελική έγκριση του Δελτίου την έχουν οι συντονιστές του mathematica.gr
Συνοπτικοί κανόνες για την ομαδική συγγραφή εργασιών μέσα στους χώρους του mathematica.gr
α) Κάθε πρόσκληση για ομαδική εργασία γίνεται στον παρόντα φάκελο.
β) Ένα μέλος του mathematica.gr ορίζεται ως συντονιστής της έκδοσης της εργασίας, είναι ο υπεύθυνος της έκδοσης και ορίζει τις αρμοδιότητες των υπολοίπων μελών. Αυτό μπορεί να γίνει και σε συνεννόηση με άλλα μέλη. Ο συντονιστής της έκδοσης έρχεται σε επαφή με το συμβούλιο των συντονιστών του mathematica.gr και απευθύνεται σε αυτό για οποιοδήποτε απορία/πρόβλημα προκύψει.
γ) Οι λύσεις όλων των θεμάτων γράφονται σε και προαιρετικά μπορεί η δημοσίεση να περιλαμβάνει τη λύση γραμμένη και σε Mathtype.
δ) Στο τέλος αναρτάται ΜΟΝΟ σε μορφή .pdf η έκδοση.
ε) Περιέχεται σε κάθε σελίδα και στο εξώφυλλο το λογότυπο του mathematica.gr
στ) Στο εξώφυλλο αναφέρονται τα επώνυμα μέλη που βοήθησαν στην συγγραφή του δελτίου. Σε περίπτωση που ο αριθμός τους είναι μεγάλος τότε τα ονόματα αντί στο εξώφυλλο αναφέρονται σε ειδικό χώρο στο εσώφυλλο του Δελτίου.
ζ) Την τελική έγκριση του Δελτίου την έχουν οι συντονιστές του mathematica.gr
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Παναγιώτης Παπαδόπουλος
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ: GI_V_ALG_4_20334Αν δεν κάνω λάθος, νομίζω η λύση στο α΄ ερώτημα έχει κάποιο προβληματάκι, το οποίο οφείλεται σε λάθος σχήμα (γραφική παράσταση). Αν δε μου ξεφεύγει κάτι, άλλο είναι το σχήμα που δίνεται στην εκφώνηση. Επίσης, η συνάρτηση που προκύπτει είναι η ίδια και στα α΄ και στο β΄ ερώτημα.
Ευχαριστώ πάρα πολύ για την παρατήρηση. Έχετε απόλυτο δίκιο. Έλαβα το σημείο Α με λανθασμένες συντεταγμένες από την εκφώνηση . Διορθώθηκε.
Κλεάνθης Μανωλόπουλος
"Οι λέξεις είναι ένα εντελώς ασαφές υποκατάστατο για τις μαθηματικές εξισώσεις."
Isaac Asimov, 1920-1992
"Οι λέξεις είναι ένα εντελώς ασαφές υποκατάστατο για τις μαθηματικές εξισώσεις."
Isaac Asimov, 1920-1992
- exdx
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 1733
- Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 6:00 pm
- Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
- Επικοινωνία:
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
GI_V_ALG_4_20335
Η Άλκηστη και η Ελένη αγαπούν την πεζοπορία και βρίσκονται το καλοκαίρι στην Αμοργό.
Αποφασίζουν να περπατήσουν ένα μονοπάτι περίπου χιλιομέτρων που συνδέει τη Χώρα με
τον όρμο της Αιγιάλης.
Η Άλκηστη ανηφορίζει το μονοπάτι από την Αιγιάλη για να συναντήσει την Ελένη που μένει στη
Χώρα. Υπολογίζει ότι η ταχύτητά της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Την ίδια
στιγμή, όμως, ξεκινά η Ελένη να κατηφορίζει το ίδιο μονοπάτι και υπολογίζει ότι η ταχύτητά
της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Μια δεδομένη χρονική στιγμή σε κάποιο σημείο
της διαδρομής συναντά την Άλκηστη.
α) Αν είναι ο χρόνος που περπάτησαν μέχρι να συναντηθούν και η απόσταση του σημείου
συνάντησης από την Αιγιάλη, να κατασκευάσετε ένα σύστημα δύο εξισώσεων με αγνώστους το
και το , το οποίο να περιγράφει την παραπάνω κατάσταση.
(Μονάδες 10)
β) Σε πόση απόσταση από τη Χώρα και ποια χρονική στιγμή θα συναντηθούν οι δυο κοπέλες;
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 15)
Η Άλκηστη και η Ελένη αγαπούν την πεζοπορία και βρίσκονται το καλοκαίρι στην Αμοργό.
Αποφασίζουν να περπατήσουν ένα μονοπάτι περίπου χιλιομέτρων που συνδέει τη Χώρα με
τον όρμο της Αιγιάλης.
Η Άλκηστη ανηφορίζει το μονοπάτι από την Αιγιάλη για να συναντήσει την Ελένη που μένει στη
Χώρα. Υπολογίζει ότι η ταχύτητά της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Την ίδια
στιγμή, όμως, ξεκινά η Ελένη να κατηφορίζει το ίδιο μονοπάτι και υπολογίζει ότι η ταχύτητά
της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Μια δεδομένη χρονική στιγμή σε κάποιο σημείο
της διαδρομής συναντά την Άλκηστη.
α) Αν είναι ο χρόνος που περπάτησαν μέχρι να συναντηθούν και η απόσταση του σημείου
συνάντησης από την Αιγιάλη, να κατασκευάσετε ένα σύστημα δύο εξισώσεων με αγνώστους το
και το , το οποίο να περιγράφει την παραπάνω κατάσταση.
(Μονάδες 10)
β) Σε πόση απόσταση από τη Χώρα και ποια χρονική στιγμή θα συναντηθούν οι δυο κοπέλες;
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 15)
Kαλαθάκης Γιώργης
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
4_20335
ΛΥΣΗ
α) Η απόσταση από την Αιγιάλη μέχρι το σημείο συνάντησης, είναι η απόσταση που διένυσε η Άλκηστη.
Επομένως δίνεται από την εξίσωση
Η απόσταση που διένυσε η Ελένη είναι χιλιόμετρα
Επομένως θα ισχύει
β) Προσθέτοντας κατά μέλη τις παραπάνω εξισώσεις έχουμε:
ώρες.
Αντικαθιστώντας στην σχέση (1) έχουμε: χιλιόμετρα.
Συνεπώς η απόσταση από την Χώρα μέχρι το σημείο συνάντησης είναι χιλιόμετρα.
Η χρονική στιγμή της συνάντησης είναι ώρες.
ΛΥΣΗ
α) Η απόσταση από την Αιγιάλη μέχρι το σημείο συνάντησης, είναι η απόσταση που διένυσε η Άλκηστη.
Επομένως δίνεται από την εξίσωση
Η απόσταση που διένυσε η Ελένη είναι χιλιόμετρα
Επομένως θα ισχύει
β) Προσθέτοντας κατά μέλη τις παραπάνω εξισώσεις έχουμε:
ώρες.
Αντικαθιστώντας στην σχέση (1) έχουμε: χιλιόμετρα.
Συνεπώς η απόσταση από την Χώρα μέχρι το σημείο συνάντησης είναι χιλιόμετρα.
Η χρονική στιγμή της συνάντησης είναι ώρες.
- Συνημμένα
-
- GL_V_ALG_4_20335.docx
- (26.07 KiB) Μεταφορτώθηκε 151 φορές
τελευταία επεξεργασία από pap65 σε Τρί Δεκ 16, 2014 3:18 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
ΠΑΠΑΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Καλημέρα σε όλους.exdx έγραψε:GI_V_ALG_4_20335
Η Άλκηστη και η Ελένη αγαπούν την πεζοπορία και βρίσκονται το καλοκαίρι στην Αμοργό.
Αποφασίζουν να περπατήσουν ένα μονοπάτι περίπου χιλιομέτρων που συνδέει τη Χώρα με
τον όρμο της Αιγιάλης.
Η Άλκηστη ανηφορίζει το μονοπάτι από την Αιγιάλη για να συναντήσει την Ελένη που μένει στη
Χώρα. Υπολογίζει ότι η ταχύτητά της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Την ίδια
στιγμή, όμως, ξεκινά η Ελένη να κατηφορίζει το ίδιο μονοπάτι και υπολογίζει ότι η ταχύτητά
της έχει σταθερό μέτρο χιλιόμετρα την ώρα. Μια δεδομένη χρονική στιγμή σε κάποιο σημείο
της διαδρομής συναντά την Άλκηστη.
α) Αν είναι ο χρόνος που περπάτησαν μέχρι να συναντηθούν και η απόσταση του σημείου
συνάντησης από την Αιγιάλη, να κατασκευάσετε ένα σύστημα δύο εξισώσεων με αγνώστους το
και το , το οποίο να περιγράφει την παραπάνω κατάσταση.
(Μονάδες 10)
β) Σε πόση απόσταση από τη Χώρα και ποια χρονική στιγμή θα συναντηθούν οι δυο κοπέλες;
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 15)
Είναι γνωστό ότι κάποια από τα προβλήματα κίνησης λύνονται και "πρακτικά", δίχως τη χρήση συστημάτων, κατασκευάζοντας τις λεγόμενες οριακές περιπτώσεις.
Π.χ., εδώ, εφόσον τα δυο κορίτσια ξεκινούν ταυτόχρονα, κινούνται αντίθετα και συναντώνται, διανύουν μαζί . Θεωρούμε ότι κινείται μόνο η μία με ταχύτητα , οπότε συναντώνται μετά από . (Αυτό εννοούμε όταν λέμε "οριακή περίπτωση").
Τότε η Ελένη έχει διανύσει απόσταση από τη Χώρα.
Ο προβληματισμός μου είναι ο εξής:
Απαντήσαμε στο ερώτημα (β), παραλείποντας το βοηθητικό ερώτημα (α).
Ακολουθώντας τους τύπους χάνουμε 10 μονάδες, εφόσον δεν χρησιμοποιήσαμε τη μέθοδο που ο θεματοδότης μας υποδεικνύει (ή μάλλον επιβάλει).
Κατανοώ ότι στόχος του θέματος είναι να ελέγξει αν ξέρουμε να "μοντελοποιούμε" μια πραγματική κατάσταση σε σύστημα και κατόπιν αν ξέρουμε να το λύνουμε.
Θεωρώντας, όμως, ότι η Άλγεβρα είναι εργαλείο για την επίλυση προβλημάτων (βασική φιλοσοφία των "Ρεαλιστικών Μαθηματικών, π.χ. βλέπε έρευνα PISA), ποια αρχή της Διδακτικής μού καθορίζει (με ποινή αφαίρεσης μονάδων) τι εργαλεία θα χρησιμοποιήσω; Γιατί να μην το λύσω σε δυο γραμμές, δίχως συστήματα;
Εδώ θα ήθελα (ειλικρινά το λέω) τη γνωμάτευση των ειδικών της Διδακτικής. Θα μπορούσε να τεθεί η παραπάνω κατάσταση ως ερώτημα εργασίας.
Επίσης δεν μπορώ να παραβλέψω το, ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ για εξετάσεις, γεγονός ότι το δεύτερο ερώτημα εξαρτάται από το πρώτο.
Το έχουμε ξαναπεί, αλλά φαίνεται ή ΔΕΝ μάς ακούν ή ΔΕΝ μάς καταλαβαίνουν ή ΈΧΟΥΝ άλλη άποψη για τη δομή των θεμάτων των εξετάσεων.
Αν ξέρω να λύσω σύστημα, αλλά δεν ξέρω να μοντελοποιώ ή κάνω λάθος στα δεδομένα, γιατί να χάσω τις μονάδες του ερωτήματος (β); Δεν είναι αρνητικά ισοπεδωτικό αυτό, άρα απαράδεκτο για θέμα ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ;
Θα χαιρόμουν να ακούσω γνώμες.
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
4_20335
Η επίλυση που δόθηκε στο θέμα αυτό από τον συνάδελφο pap65 είναι ορθή και πλήρης ,επίσης εξαιρετικό και το σχόλιο του συναδέλφου Γιώργου Ρίζου. Καταθέτω τη γνώμη μου στα λεγόμενα του μηνύματος του τελευταίου.
Φαντάζομαι ότι κάθε λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι ορθή. Όπως εσείς ,ωστόσο,είπατε η μοντελοποίηση είναι βασική διαδικασία των επιστημών που υπηρετούμε. Θεωρώ ότι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση να διαπραγματευθούν το πρώτο υποερώτημα , ενδέχεται να χωλαίνουν εννοιολογικά στην έννοια της ταχύτητας και της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης H χρήση γνώσεων και επιδεξιοτήτων από ένα γνωστικό πεδίο σε άλλο γνωστικό πεδίο είναι διδακτικά δόκιμη. Η εξίσωση κίνησης είναι διδακτέα έννοια φυσικής της α΄λυκείου. Η συνάντηση κινητών είναι "θέμα" για την τάξη αυτή. Η θέση μου είναι ότι ο κατά το δυνατόν πληρέστερος μαθηματικός φορμαλισμός πρέπει να χρησιμοποιείται όπου είναι εφικτό.
Η επίλυση που δόθηκε στο θέμα αυτό από τον συνάδελφο pap65 είναι ορθή και πλήρης ,επίσης εξαιρετικό και το σχόλιο του συναδέλφου Γιώργου Ρίζου. Καταθέτω τη γνώμη μου στα λεγόμενα του μηνύματος του τελευταίου.
Φαντάζομαι ότι κάθε λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι ορθή. Όπως εσείς ,ωστόσο,είπατε η μοντελοποίηση είναι βασική διαδικασία των επιστημών που υπηρετούμε. Θεωρώ ότι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση να διαπραγματευθούν το πρώτο υποερώτημα , ενδέχεται να χωλαίνουν εννοιολογικά στην έννοια της ταχύτητας και της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης H χρήση γνώσεων και επιδεξιοτήτων από ένα γνωστικό πεδίο σε άλλο γνωστικό πεδίο είναι διδακτικά δόκιμη. Η εξίσωση κίνησης είναι διδακτέα έννοια φυσικής της α΄λυκείου. Η συνάντηση κινητών είναι "θέμα" για την τάξη αυτή. Η θέση μου είναι ότι ο κατά το δυνατόν πληρέστερος μαθηματικός φορμαλισμός πρέπει να χρησιμοποιείται όπου είναι εφικτό.
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
depymac καλημέρα κι ευχαριστώ για την ενασχόληση με τα ερωτήματά μου.
Ίσως να μην διατύπωσα σωστά τον προβληματισμό μου.
Θέτω δύο διακριτά ερωτήματα:
α) Λύση δίχως μοντελοποίηση (πρακτική) που αψηφά τα διακριτά ερωτήματα είναι ηθικά σωστό να χάσει τις 10 από τις 15 μονάδες, έστω και αν είναι κομψότερη της αλγεβρικής;
β) (Ασχετο με το προηγούμενο) Παρατηρώ ότι σε πολλά θέματα της Τράπεζας τα δεύτερα ερωτήματα εξαρτώνται από τα πρώτα. Αυτό δε συνέβαινε (ορθώς) σε θέματα Πανελληνίων.
Αυτό δυσχεραίνει το έργο του διορθωτή, γιατί πρέπει να βαθμολογήσει ισοπεδωτικά. Εδώ π.χ. το δεύτερο ερώτημα θα έπρεπε να αξιολογεί τη δυνατότητα του μαθητή να λύνει σύστημα, ΑΣΧΕΤΑ αν ξέρει να κατασκευάζει σύστημα από τα δεδομένα προβλήματος .
Αυτό το γνωρίζουν καλά όσοι ασχολούνται με την κατασκευή θεμάτων αξιολόγησης.
Οι κατασκευαστές των θεμάτων της τράπεζας το γνωρίζουν;
Ίσως να μην διατύπωσα σωστά τον προβληματισμό μου.
Θέτω δύο διακριτά ερωτήματα:
α) Λύση δίχως μοντελοποίηση (πρακτική) που αψηφά τα διακριτά ερωτήματα είναι ηθικά σωστό να χάσει τις 10 από τις 15 μονάδες, έστω και αν είναι κομψότερη της αλγεβρικής;
β) (Ασχετο με το προηγούμενο) Παρατηρώ ότι σε πολλά θέματα της Τράπεζας τα δεύτερα ερωτήματα εξαρτώνται από τα πρώτα. Αυτό δε συνέβαινε (ορθώς) σε θέματα Πανελληνίων.
Αυτό δυσχεραίνει το έργο του διορθωτή, γιατί πρέπει να βαθμολογήσει ισοπεδωτικά. Εδώ π.χ. το δεύτερο ερώτημα θα έπρεπε να αξιολογεί τη δυνατότητα του μαθητή να λύνει σύστημα, ΑΣΧΕΤΑ αν ξέρει να κατασκευάζει σύστημα από τα δεδομένα προβλήματος .
Αυτό το γνωρίζουν καλά όσοι ασχολούνται με την κατασκευή θεμάτων αξιολόγησης.
Οι κατασκευαστές των θεμάτων της τράπεζας το γνωρίζουν;
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Γιώργο πράγματι.Αντιλαμβάνομαι πράγματι τη φύση της ερώτησης-σχολίου σου. Φαντάζομαι τα δύο υποερωτήματα του εν λόγω θέματος να βαθμολογούνται ως διακριτά .
Γιώργος Ρίζος έγραψε:depymac καλημέρα κι ευχαριστώ για την ενασχόληση με τα ερωτήματά μου.
Ίσως να μην διατύπωσα σωστά τον προβληματισμό μου.
Θέτω δύο διακριτά ερωτήματα:
α) Λύση δίχως μοντελοποίηση (πρακτική) που αψηφά τα διακριτά ερωτήματα είναι ηθικά σωστό να χάσει τις 10 από τις 15 μονάδες, έστω και αν είναι κομψότερη της αλγεβρικής;
β) (Ασχετο με το προηγούμενο) Παρατηρώ ότι σε πολλά θέματα της Τράπεζας τα δεύτερα ερωτήματα εξαρτώνται από τα πρώτα. Αυτό δε συνέβαινε (ορθώς) σε θέματα Πανελληνίων.
Αυτό δυσχεραίνει το έργο του διορθωτή, γιατί πρέπει να βαθμολογήσει ισοπεδωτικά. Εδώ π.χ. το δεύτερο ερώτημα θα έπρεπε να αξιολογεί τη δυνατότητα του μαθητή να λύνει σύστημα, ΑΣΧΕΤΑ αν ξέρει να κατασκευάζει σύστημα από τα δεδομένα προβλήματος .
Αυτό το γνωρίζουν καλά όσοι ασχολούνται με την κατασκευή θεμάτων αξιολόγησης.
Οι κατασκευαστές των θεμάτων της τράπεζας το γνωρίζουν;
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Καλησπέρα σε όλους!
Αναρτήθηκαν νέα θέματα στην Άλγεβρα Β΄ Λυκείου. Επίσης, είδα ότι διορθώθηκε το 4_17852 δίνοντας τη γωνία ω θετική. Δείτε το σχετικό διάλογο παραπάνω με την επισήμανση του Λευτέρη Πρωτοπαππά.
Με μια πρόχειρη ματιά τα θέματα είναι στο ίδιο ύφος με τα προηγούμενα.
Ας περιμένουμε και τα νεότερα...
Ας ξεκινήσουμε μ' αυτά. Ξεκινώ με το 4_20919
GI_V_ALG_4_20919
Η περιβαλλοντική ομάδα ενός σχολείου παρέλαβε συρματόπλεγμα μήκους για να περιφράξει, χρησιμοποιώντας όλο το συρματόπλεγμα, έναν ορθογώνιο κήπο για καλλιέργεια λαχανικών. Οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας θέλουν να επιλέξουν ένα κήπο που να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εμβαδόν.
α) Να δώσετε τις διαστάσεις τριών διαφορετικών ορθογώνιων κήπων με περίμετρο .
Να εξετάσετε αν οι τρεις λαχανόκηποι έχουν το ίδιο εμβαδόν.
(Μονάδες 7)
β) Αν συμβολίσουμε με το πλάτος και με το εμβαδόν ενός λαχανόκηπου με περίμετρο , να εκφράσετε το ως συνάρτηση του x.
(Μονάδες 8)
γ) Να δείξετε ότι . Χρησιμοποιώντας την γραφική παράσταση της συνάρτησης να κατασκευάσετε την γραφική παράσταση της . Από τη γραφική παράσταση της να βρείτε τις διαστάσεις του λαχανόκηπου με το μεγαλύτερο εμβαδόν.
(Μονάδες 10)
ΛΥΣΗ:
α) Οι διαστάσεις του ορθογωνίου έχουν άθροισμα .
Π.χ. μπορεί να είναι με εμβαδό , ή με εμβαδό , ή τετράγωνο πλευράς με εμβαδό .
Παρατηρούμε ότι τα τρία ορθογώνια, αν και έχουν ίση περίμετρο έχουν διαφορετικά εμβαδά.
β) Έστω η μία πλευρά του ορθογωνίου, τότε η άλλη πλευρά του είναι , όπου .
Είναι
γ) Είναι
Μετατοπίζουμε τη γραφική παράσταση της κατά μονάδες δεξιά και σχεδιάζουμε τη γραφική παράσταση της .
Κατόπιν μετακινούμε την κατά μονάδες προς τα πάνω και σχεδιάζουμε τη γραφική παράσταση της , περιορίζοντας την στο .
Από το γράφημα παρατηρούμε ότι έχει μέγιστο εμβαδό όταν , δηλαδή όταν είναι τετράγωνο.
ΣΧΟΛΙΟ: Η έκφραση "να εξετάσετε αν οι τρεις λαχανόκηποι έχουν το ίδιο εμβαδόν" διαβάζεται, ασφαλώς, "να παρατηρήσετε …", εφόσον η έκφραση "εξετάζω" σημαίνει αποδεικνύω και διερευνώ, ενώ εδώ πρόκειται για απλά τυχαία επιλεγμένα αριθμητικά δεδομένα.
Επίσης, η έκφραση "πλάτος" για το x είναι ατυχής, εφόσον συνηθίζουμε να δηλώνουμε ως πλάτος την μικρότερη πλευρά. Σ' αυτήν την περίπτωση θα έπρεπε να περιορίσουμε τις δυνατές τιμές του από το ως το . Προτιμήσαμε να δώσουμε στο "πλάτος" τιμές από το ως το , ώστε να φανεί το μέγιστο της συνάρτησης. Προτείνουμε τη λεκτική διόρθωσή του.
Αναρτήθηκαν νέα θέματα στην Άλγεβρα Β΄ Λυκείου. Επίσης, είδα ότι διορθώθηκε το 4_17852 δίνοντας τη γωνία ω θετική. Δείτε το σχετικό διάλογο παραπάνω με την επισήμανση του Λευτέρη Πρωτοπαππά.
Με μια πρόχειρη ματιά τα θέματα είναι στο ίδιο ύφος με τα προηγούμενα.
Ας περιμένουμε και τα νεότερα...
Ας ξεκινήσουμε μ' αυτά. Ξεκινώ με το 4_20919
GI_V_ALG_4_20919
Η περιβαλλοντική ομάδα ενός σχολείου παρέλαβε συρματόπλεγμα μήκους για να περιφράξει, χρησιμοποιώντας όλο το συρματόπλεγμα, έναν ορθογώνιο κήπο για καλλιέργεια λαχανικών. Οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας θέλουν να επιλέξουν ένα κήπο που να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εμβαδόν.
α) Να δώσετε τις διαστάσεις τριών διαφορετικών ορθογώνιων κήπων με περίμετρο .
Να εξετάσετε αν οι τρεις λαχανόκηποι έχουν το ίδιο εμβαδόν.
(Μονάδες 7)
β) Αν συμβολίσουμε με το πλάτος και με το εμβαδόν ενός λαχανόκηπου με περίμετρο , να εκφράσετε το ως συνάρτηση του x.
(Μονάδες 8)
γ) Να δείξετε ότι . Χρησιμοποιώντας την γραφική παράσταση της συνάρτησης να κατασκευάσετε την γραφική παράσταση της . Από τη γραφική παράσταση της να βρείτε τις διαστάσεις του λαχανόκηπου με το μεγαλύτερο εμβαδόν.
(Μονάδες 10)
ΛΥΣΗ:
α) Οι διαστάσεις του ορθογωνίου έχουν άθροισμα .
Π.χ. μπορεί να είναι με εμβαδό , ή με εμβαδό , ή τετράγωνο πλευράς με εμβαδό .
Παρατηρούμε ότι τα τρία ορθογώνια, αν και έχουν ίση περίμετρο έχουν διαφορετικά εμβαδά.
β) Έστω η μία πλευρά του ορθογωνίου, τότε η άλλη πλευρά του είναι , όπου .
Είναι
γ) Είναι
Μετατοπίζουμε τη γραφική παράσταση της κατά μονάδες δεξιά και σχεδιάζουμε τη γραφική παράσταση της .
Κατόπιν μετακινούμε την κατά μονάδες προς τα πάνω και σχεδιάζουμε τη γραφική παράσταση της , περιορίζοντας την στο .
Από το γράφημα παρατηρούμε ότι έχει μέγιστο εμβαδό όταν , δηλαδή όταν είναι τετράγωνο.
ΣΧΟΛΙΟ: Η έκφραση "να εξετάσετε αν οι τρεις λαχανόκηποι έχουν το ίδιο εμβαδόν" διαβάζεται, ασφαλώς, "να παρατηρήσετε …", εφόσον η έκφραση "εξετάζω" σημαίνει αποδεικνύω και διερευνώ, ενώ εδώ πρόκειται για απλά τυχαία επιλεγμένα αριθμητικά δεδομένα.
Επίσης, η έκφραση "πλάτος" για το x είναι ατυχής, εφόσον συνηθίζουμε να δηλώνουμε ως πλάτος την μικρότερη πλευρά. Σ' αυτήν την περίπτωση θα έπρεπε να περιορίσουμε τις δυνατές τιμές του από το ως το . Προτιμήσαμε να δώσουμε στο "πλάτος" τιμές από το ως το , ώστε να φανεί το μέγιστο της συνάρτησης. Προτείνουμε τη λεκτική διόρθωσή του.
τελευταία επεξεργασία από Γιώργος Ρίζος σε Κυρ Ιαν 18, 2015 7:26 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
- george visvikis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 13235
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
4_20924
Δίνεται η συνάρτηση , .
α) Αν η γραφική παράσταση της διέρχεται από τα σημεία και, να δείξετε ότι
(Μονάδες 8)
β) Αν είναι η συνάρτηση που προκύπτει από τη μετατόπιση της γραφικής παράστασης της οριζόντια κατά μονάδα προς τα αριστερά και κατακόρυφα κατά μονάδες προς τα κάτω, να βρείτε τον τύπο της . (Μονάδες 9)
γ) Αν είναι η συνάρτηση που προκύπτει από τη μετατόπιση της γραφικής παράστασης της οριζόντια κατά μονάδες προς τα δεξιά και κατακόρυφα κατά μονάδες κάτω, να βρείτε το (). (Μονάδες 8)
Λύση:
α) Είναι και
Με αφαίρεση κατά μέλη βρίσκουμε και αντικαθιστώντας σε μία από τις δύο εξισώσεις
β) Η συνάρτηση λοιπόν γράφεται
γ)
Δίνεται η συνάρτηση , .
α) Αν η γραφική παράσταση της διέρχεται από τα σημεία και, να δείξετε ότι
(Μονάδες 8)
β) Αν είναι η συνάρτηση που προκύπτει από τη μετατόπιση της γραφικής παράστασης της οριζόντια κατά μονάδα προς τα αριστερά και κατακόρυφα κατά μονάδες προς τα κάτω, να βρείτε τον τύπο της . (Μονάδες 9)
γ) Αν είναι η συνάρτηση που προκύπτει από τη μετατόπιση της γραφικής παράστασης της οριζόντια κατά μονάδες προς τα δεξιά και κατακόρυφα κατά μονάδες κάτω, να βρείτε το (). (Μονάδες 8)
Λύση:
α) Είναι και
Με αφαίρεση κατά μέλη βρίσκουμε και αντικαθιστώντας σε μία από τις δύο εξισώσεις
β) Η συνάρτηση λοιπόν γράφεται
γ)
- Συνημμένα
-
- ALG_ 4_20924.docx
- (126.25 KiB) Μεταφορτώθηκε 141 φορές
τελευταία επεξεργασία από george visvikis σε Κυρ Ιαν 18, 2015 7:58 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
20920
20920
α) Να λύσετε το σύστημα (Σ1): (Μονάδες 10)
β) Είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ1), λύσεις και του (Σ2):
Να δικαιολογήσετε την απάντηση σας. (Μονάδες 7)
γ) Είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ2), λύσεις και του (Σ1); Να δικαιολογήσετε την
απάντηση σας. (Μονάδες 8)
ΛΥΣΗ
α) Η δεύτερη εξίσωση του Σ1 γράφεται ισοδύναμα:
Αν τα είναι λύσεις της εξίσωσης . Αυτή έχει λύσεις τους αριθμούς , επομένως ή
Αν τα είναι λύσεις της εξίσωσης . Αυτή έχει λύσεις τους αριθμούς , επομένως ή
Ώστε οι λύσεις του Σ1 είναι :
β) Αν τότε και , οπότε κάθε λύση του Σ1 είναι και λύση του Σ2, αφού επαληθεύει και τις δύο εξισώσεις του.
γ) Το Σ2,όπως προκύπτει με επαλήθευση, έχει λύση το ζεύγος , το οποίο δεν είναι λύση του Σ1. Επομένως δεν είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ2), λύσεις και του (Σ1).
20920
α) Να λύσετε το σύστημα (Σ1): (Μονάδες 10)
β) Είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ1), λύσεις και του (Σ2):
Να δικαιολογήσετε την απάντηση σας. (Μονάδες 7)
γ) Είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ2), λύσεις και του (Σ1); Να δικαιολογήσετε την
απάντηση σας. (Μονάδες 8)
ΛΥΣΗ
α) Η δεύτερη εξίσωση του Σ1 γράφεται ισοδύναμα:
Αν τα είναι λύσεις της εξίσωσης . Αυτή έχει λύσεις τους αριθμούς , επομένως ή
Αν τα είναι λύσεις της εξίσωσης . Αυτή έχει λύσεις τους αριθμούς , επομένως ή
Ώστε οι λύσεις του Σ1 είναι :
β) Αν τότε και , οπότε κάθε λύση του Σ1 είναι και λύση του Σ2, αφού επαληθεύει και τις δύο εξισώσεις του.
γ) Το Σ2,όπως προκύπτει με επαλήθευση, έχει λύση το ζεύγος , το οποίο δεν είναι λύση του Σ1. Επομένως δεν είναι όλες οι λύσεις του συστήματος (Σ2), λύσεις και του (Σ1).
Νῆφε καί μέμνασο ἀπιστεῖν˙ ἄρθρα ταῦτα γάρ φρενῶν
Νοῦς ὁρᾷ καί Νοῦς ἀκούει˙ τἆλλα κωφά καί τυφλά.
...
Νοῦς ὁρᾷ καί Νοῦς ἀκούει˙ τἆλλα κωφά καί τυφλά.
...
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
"Ελεύθερες" είναι ακόμα (!) οι
4_17843
4_20921
4_20922
4_20924
4_20925
GI_V_ALG_4_20923
Δίνεται η συνάρτηση
α) Να βρείτε την περίοδο Τ και τη μέγιστη τιμή της f . (Μονάδες 5)
β) Στο παρακάτω σχήμα δίνεται η γραφική παράσταση της συνάρτησης
i. Nα προσδιορίσετε τα . (Μονάδες 12)
ii. Για , να λύσετε την εξίσωση στο διάστημα .
(Μονάδες 8)
ΛΥΣΗ:
α) Η περίοδος της συνάρτησης είναι .
Είναι , με τη μέγιστη τιμή της να επιτυγχάνεται όταν
βi) Παρατηρούμε ότι .
Επίσης η συνάρτηση έχει περίοδο οπότε .
Τέλος, έχει μέγιστη τιμή οπότε
ή
βii) Για είναι
, οπότε, περιοριζόμενοι στο , είναι
edit: Συμπλήρωσα τη λύση μου με την υπόδειξη του Μάνου Κοθρή παρακάτω.
4_17843
4_20921
4_20922
4_20924
4_20925
GI_V_ALG_4_20923
Δίνεται η συνάρτηση
α) Να βρείτε την περίοδο Τ και τη μέγιστη τιμή της f . (Μονάδες 5)
β) Στο παρακάτω σχήμα δίνεται η γραφική παράσταση της συνάρτησης
i. Nα προσδιορίσετε τα . (Μονάδες 12)
ii. Για , να λύσετε την εξίσωση στο διάστημα .
(Μονάδες 8)
ΛΥΣΗ:
α) Η περίοδος της συνάρτησης είναι .
Είναι , με τη μέγιστη τιμή της να επιτυγχάνεται όταν
βi) Παρατηρούμε ότι .
Επίσης η συνάρτηση έχει περίοδο οπότε .
Τέλος, έχει μέγιστη τιμή οπότε
ή
βii) Για είναι
, οπότε, περιοριζόμενοι στο , είναι
edit: Συμπλήρωσα τη λύση μου με την υπόδειξη του Μάνου Κοθρή παρακάτω.
τελευταία επεξεργασία από Γιώργος Ρίζος σε Δευ Ιαν 19, 2015 12:25 pm, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
20921
Στο παρακάτω σχήμα δίνεται η γραφική παράσταση της συνάρτησης , όπου πραγματικοί αριθμοί και της συνάρτησης , όπου και . Και οι δύο συναρτήσεις έχουν πεδίο ορισμού το ℝ. Επίσης η έχει μέγιστο
α) Να αποδείξετε ότι και (Μονάδες 5)
β) Να βρείτε τα . (Μονάδες 10)
γ) Να βρείτε, γραφικά, το πλήθος των λύσεων της εξίσωσης στο διάστημα . (Μονάδες 10) ΛΥΣΗ
α) Το μέγιστο της συνάρτησης είναι το , επομένως .
Από το σχήμα βλέπουμε ότι η συνάρτηση έχει περίοδο . Είναι
Το σημείο έχει τεταγμένη και επειδή αυτό είναι το μέγιστο της η τετμημένη του είναι . (*) Έτσι
_________________________________________
(*) ή αλλιώς, για το , είναι:
Αλλά στο διάστημα η σχέση αληθεύει μόνο για , οπότε . 'Ωστε
Στο παρακάτω σχήμα δίνεται η γραφική παράσταση της συνάρτησης , όπου πραγματικοί αριθμοί και της συνάρτησης , όπου και . Και οι δύο συναρτήσεις έχουν πεδίο ορισμού το ℝ. Επίσης η έχει μέγιστο
α) Να αποδείξετε ότι και (Μονάδες 5)
β) Να βρείτε τα . (Μονάδες 10)
γ) Να βρείτε, γραφικά, το πλήθος των λύσεων της εξίσωσης στο διάστημα . (Μονάδες 10) ΛΥΣΗ
α) Το μέγιστο της συνάρτησης είναι το , επομένως .
Από το σχήμα βλέπουμε ότι η συνάρτηση έχει περίοδο . Είναι
Το σημείο έχει τεταγμένη και επειδή αυτό είναι το μέγιστο της η τετμημένη του είναι . (*) Έτσι
_________________________________________
(*) ή αλλιώς, για το , είναι:
Αλλά στο διάστημα η σχέση αληθεύει μόνο για , οπότε . 'Ωστε
τελευταία επεξεργασία από rek2 σε Δευ Ιαν 19, 2015 11:41 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Νῆφε καί μέμνασο ἀπιστεῖν˙ ἄρθρα ταῦτα γάρ φρενῶν
Νοῦς ὁρᾷ καί Νοῦς ἀκούει˙ τἆλλα κωφά καί τυφλά.
...
Νοῦς ὁρᾷ καί Νοῦς ἀκούει˙ τἆλλα κωφά καί τυφλά.
...
- exdx
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 1733
- Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 6:00 pm
- Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
- Επικοινωνία:
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Ασκηση 4_20925
Δίνονται οι ευθείες και
α) Να βρείτε για ποιες τιμές του οι δύο ευθείες τέμνονται και να γράψετε τις συντεταγμένες του κοινού τους σημείου συναρτήσει του . (Μονάδες 13)
β) Για ποια τιμή του οι δύο ευθείες είναι παράλληλες; (Μονάδες 6)
γ) Αν οι ευθείες και ταυτίζονται, να αποδείξετε ότι οι ευθείες και είναι παράλληλες. (Μονάδες 6)
ΛΥΣΗ
Οι εξισώσεις των ευθειών ορίζουν το σύστημα
του οποίου οι ορίζουσες είναι :
α) Οι ευθείες και τέμνονται αν και μόνο αν η ορίζουσα και
Το κοινό τους σημείο είναι η λύση του συστήματος
Όμως :
Επομένως το κοινό τους σημείο είναι το
β) Οι δύο ευθείες είναι παράλληλες αν και μόνο αν το είναι αδύνατο .
Αναγκαία συνθήκη γι΄ αυτό είναι η :
ή
Για το γίνεται , το οποίο έχει άπειρες λύσει τις
Άρα η τιμή , απορρίπτεται .
Για το γίνεται
Με πρόσθεση των εξισώσεών του κατά μέλη παίρνουμε την εξίσωση , που είναι αδύνατη , άρα και το σύστημα είναι αδύνατο . Επομένως η ζητούμενη τιμή είναι
γ) Όπως είδαμε στο (β) ερώτημα , οι ευθείες συμπίπτουν αν και μόνο αν
Για οι εξισώσεις των δοσμένων ευθειών γίνονται :
και
Από τις προκύπτει ότι ,που είναι αδύνατη , άρα και το σύστημα των είναι αδύνατο και επομένως οι ευθείες που παριστάνουν δεν έχουν κοινό σημείο δηλαδή είναι παράλληλες
Δίνονται οι ευθείες και
α) Να βρείτε για ποιες τιμές του οι δύο ευθείες τέμνονται και να γράψετε τις συντεταγμένες του κοινού τους σημείου συναρτήσει του . (Μονάδες 13)
β) Για ποια τιμή του οι δύο ευθείες είναι παράλληλες; (Μονάδες 6)
γ) Αν οι ευθείες και ταυτίζονται, να αποδείξετε ότι οι ευθείες και είναι παράλληλες. (Μονάδες 6)
ΛΥΣΗ
Οι εξισώσεις των ευθειών ορίζουν το σύστημα
του οποίου οι ορίζουσες είναι :
α) Οι ευθείες και τέμνονται αν και μόνο αν η ορίζουσα και
Το κοινό τους σημείο είναι η λύση του συστήματος
Όμως :
Επομένως το κοινό τους σημείο είναι το
β) Οι δύο ευθείες είναι παράλληλες αν και μόνο αν το είναι αδύνατο .
Αναγκαία συνθήκη γι΄ αυτό είναι η :
ή
Για το γίνεται , το οποίο έχει άπειρες λύσει τις
Άρα η τιμή , απορρίπτεται .
Για το γίνεται
Με πρόσθεση των εξισώσεών του κατά μέλη παίρνουμε την εξίσωση , που είναι αδύνατη , άρα και το σύστημα είναι αδύνατο . Επομένως η ζητούμενη τιμή είναι
γ) Όπως είδαμε στο (β) ερώτημα , οι ευθείες συμπίπτουν αν και μόνο αν
Για οι εξισώσεις των δοσμένων ευθειών γίνονται :
και
Από τις προκύπτει ότι ,που είναι αδύνατη , άρα και το σύστημα των είναι αδύνατο και επομένως οι ευθείες που παριστάνουν δεν έχουν κοινό σημείο δηλαδή είναι παράλληλες
τελευταία επεξεργασία από exdx σε Πέμ Ιαν 22, 2015 2:56 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Kαλαθάκης Γιώργης
- george visvikis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 13235
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Άσκηση 4_20922
Δίνεται η συνάρτηση
α) Να βρείτε την περίοδο της . (Μονάδες 5)
β) Να βρείτε τη μέγιστη και την ελάχιστη τιμή της, καθώς και τις τιμές του για τις οποίες η παίρνει τις τιμές αυτές. (Μονάδες 12)
γ) Να κατασκευάσετε τη γραφική παράσταση της . (Μονάδες 8)
Λύση:
α) Η περίοδος της συνάρτησης είναι
β)
Η έχει λοιπόν ελάχιστη τιμή και μέγιστη τιμή .
●
Αλλά, . Άρα .
●
Αλλά, . Άρα, .
γ) Τα παραπάνω συμπεράσματα φαίνονται στην παρακάτω γραφική παράσταση της συνάρτησης .
Δίνεται η συνάρτηση
α) Να βρείτε την περίοδο της . (Μονάδες 5)
β) Να βρείτε τη μέγιστη και την ελάχιστη τιμή της, καθώς και τις τιμές του για τις οποίες η παίρνει τις τιμές αυτές. (Μονάδες 12)
γ) Να κατασκευάσετε τη γραφική παράσταση της . (Μονάδες 8)
Λύση:
α) Η περίοδος της συνάρτησης είναι
β)
Η έχει λοιπόν ελάχιστη τιμή και μέγιστη τιμή .
●
Αλλά, . Άρα .
●
Αλλά, . Άρα, .
γ) Τα παραπάνω συμπεράσματα φαίνονται στην παρακάτω γραφική παράσταση της συνάρτησης .
- Συνημμένα
-
- ALG_4_20922.docx
- (128.73 KiB) Μεταφορτώθηκε 136 φορές
τελευταία επεξεργασία από george visvikis σε Δευ Ιαν 19, 2015 10:48 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Στο θέμα 20923 στο β) ii) μπορεί να είναι και , και
Έπρεπε να δοθεί ότι .
Στο θέμα 20921 στο γ) το πλήθος των ριζών είναι . (το και το )
Έπρεπε να δοθεί ότι .
Στο θέμα 20921 στο γ) το πλήθος των ριζών είναι . (το και το )
Μάνος Κοθρής
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Στο 4_20923 έχει δίκιο ο Μάνος. Συμπληρώνω τη λύση μου παραπάνω. Είναι το ίδιο θέμα με το διορθωμένο θέμα 4_17852 με .manos66 έγραψε:Στο θέμα 20923 στο β) ii) μπορεί να είναι και , και
Έπρεπε να δοθεί ότι .
Στο θέμα 20921 στο γ) το πλήθος των ριζών είναι . (το και το )
- Γιώργος Ρίζος
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5283
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
- Τοποθεσία: Κέρκυρα
Re: 4o ΘΕΜΑ ΑΛΓΕΒΡΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
Σωτήρη, είναι ήδη λυμένη. Απλά έχει διορθωθεί .swsto έγραψε:Έχω ξεκινήσει την 4_17843.
Μη στενοχωριέσαι... Έχουν προστεθεί άλλες 50 περίπου. Διάλεξε και πάρε...
(εκτός της 4_22777) Καπαρώθηκε. Θέλω να κάνω ένα σχόλιο για την εκφώνησή της..
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης