ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Συντονιστής: Μιχάλης Νάννος
-
- Δημοσιεύσεις: 1292
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 28, 2009 11:41 pm
- Τοποθεσία: Kάπου στο πιο μεγάλο νησί του Ιονίου
ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Μια άσκηση που μου έδωσε κάποιος πριν κάποια χρόνια....Μου 'πε μάλιστα πως η άσκηση αυτή κίνησε το ενδιαφέρον κάποιων σμηνιτών και κάποιου αξιωματικού στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.Έχω υπ΄ όψιν μου δύο λύσεις καθαρά γεωμετρικές.
Σε τρίγωνο ΑΒΓ η ΑΔ είναι διχοτόμος και Μ το μέσο της πλευράς ΒΓ.Πάνω στις πλευρές ΑΒ και ΑΓ παίρνουμε τα σημεία Κ , Λ αντίστοιχα τέτοια ώστε ΒΚ=ΓΛ.
'Εστω Ε το μέσο του ΚΛ.
Αποδείξτε ότι η ΕΜ είναι παράλληλη της ΑΔ.
Σε τρίγωνο ΑΒΓ η ΑΔ είναι διχοτόμος και Μ το μέσο της πλευράς ΒΓ.Πάνω στις πλευρές ΑΒ και ΑΓ παίρνουμε τα σημεία Κ , Λ αντίστοιχα τέτοια ώστε ΒΚ=ΓΛ.
'Εστω Ε το μέσο του ΚΛ.
Αποδείξτε ότι η ΕΜ είναι παράλληλη της ΑΔ.
- S.E.Louridas
- Δημοσιεύσεις: 5956
- Εγγραφή: Σάβ Μαρ 21, 2009 10:53 am
- Τοποθεσία: Aegaleo.
- Επικοινωνία:
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Επίτρεψε μου συνάδελφε να πώ πόσο μεγάλη είναι η αξία στην Γεωμετρία της παράλληλης μεταφοράς και όταν μάλιστα από αυτή δημιουργούνται είδικά σχήματα με των οποίων τις ιδιότητες λύνουμε το πρόβλημα.
Ομως δεν θα ήταν επίσης όμορφο να ζητούσαμε τον Γ.Τόπο των μέσων των ευθ. τμημάτων ΚΛ, αφαιρώντας από τα δεδομένα την αναφορά στην διχοτόμο;
S.E.Louridas
Ομως δεν θα ήταν επίσης όμορφο να ζητούσαμε τον Γ.Τόπο των μέσων των ευθ. τμημάτων ΚΛ, αφαιρώντας από τα δεδομένα την αναφορά στην διχοτόμο;
S.E.Louridas
S.E.Louridas
1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
-
- Δημοσιεύσεις: 1292
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 28, 2009 11:41 pm
- Τοποθεσία: Kάπου στο πιο μεγάλο νησί του Ιονίου
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Κύριε Λουρίδα,ασφαλώς και θα 'ταν καλύτερα αν ζητούσα το γ.τ.,έτσι όπως θέλετε.
Κύριε Κώστα, δεν ήξερα ότι το θέμα είχε τεθεί.
Κύριε Κώστα, δεν ήξερα ότι το θέμα είχε τεθεί.
- S.E.Louridas
- Δημοσιεύσεις: 5956
- Εγγραφή: Σάβ Μαρ 21, 2009 10:53 am
- Τοποθεσία: Aegaleo.
- Επικοινωνία:
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Επίτρεψε μου φίλε συνάδελφε να επισημάνω ότι είπα ' θά ήταν επίσης όμορφο' όχι καλύτερο.
Με εκτίμηση
S.E.Louridas
Με εκτίμηση
S.E.Louridas
S.E.Louridas
1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
-
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 1172
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 31, 2008 8:07 pm
- Τοποθεσία: ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Άλλη μία αντιμετώπιση στην ιδιαίτερα χρήσιμη και διδακτική άσκηση:
Κατασκευάζουμε το παραλληλόγραμμο ΑΒΓΑ' (κάνουμε δηλαδή συμμετρία κέντρου Μ).
Αν Κ΄το συμμετρικό του Κ, τότε η Κ΄Λ είναι κάθετη στη διχοτόμο της ΑΓΑ΄(καθώς το τρίγωνο ΓΚ΄Λ είναι ισοσκελές), επομένως παράλληλη της ΑΔ (οι διχοτόμοι των γωνιών παραλληλογράμμου που πρόσκεινται στην ίδια πλευρά είναι κάθετες).
Κατασκευάζουμε το παραλληλόγραμμο ΑΒΓΑ' (κάνουμε δηλαδή συμμετρία κέντρου Μ).
Αν Κ΄το συμμετρικό του Κ, τότε η Κ΄Λ είναι κάθετη στη διχοτόμο της ΑΓΑ΄(καθώς το τρίγωνο ΓΚ΄Λ είναι ισοσκελές), επομένως παράλληλη της ΑΔ (οι διχοτόμοι των γωνιών παραλληλογράμμου που πρόσκεινται στην ίδια πλευρά είναι κάθετες).
-
- Δημοσιεύσεις: 1292
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 28, 2009 11:41 pm
- Τοποθεσία: Kάπου στο πιο μεγάλο νησί του Ιονίου
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Ευχαριστώ όσους ασχολήθηκαν.
Δίνω μια λύση διαφορετική από αυτές που δόθηκαν.
Από τα Κ,Β φέρω τις κάθετες στην ΑΔ. Αυτές τέμνουν την ΑΔ στα Ζ,Η και την ΑΓ στα Ρ,Ι.
Φυσικά ΑΚ=ΑΡ,ΑΒ=ΑΙ,Ζ μέσο της ΚΡ,Η μέσο της ΒΙ.
ΡΛ=ΑΛ-ΑΡ=ΑΓ-ΓΛ-ΑΡ=ΑΓ-ΒΚ-ΑΚ=ΑΓ-(ΒΚ+ΑΚ)=ΑΓ-ΑΒ.
ΓΙ=ΑΓ-ΑΙ=ΑΓ-ΑΒ.
Άρα ΡΛ=ΓΙ.
Στο τρίγωνο ΡΛΚ η ΖΕ είναι παράλληλη στην ΡΛ και ίση με το μισό της.
Στο τρίγωνο ΒΙΓ η ΜΗ είναι παράλληλη στην ΓΙ και ίση με το μισό της.
Έτσι ΖΕ=//ΜΗ.
Άρα το ΖΕΜΗ είναι παραλληλόγραμμο.Αυτό τελειώνει την απόδειξη.
Δίνω μια λύση διαφορετική από αυτές που δόθηκαν.
Από τα Κ,Β φέρω τις κάθετες στην ΑΔ. Αυτές τέμνουν την ΑΔ στα Ζ,Η και την ΑΓ στα Ρ,Ι.
Φυσικά ΑΚ=ΑΡ,ΑΒ=ΑΙ,Ζ μέσο της ΚΡ,Η μέσο της ΒΙ.
ΡΛ=ΑΛ-ΑΡ=ΑΓ-ΓΛ-ΑΡ=ΑΓ-ΒΚ-ΑΚ=ΑΓ-(ΒΚ+ΑΚ)=ΑΓ-ΑΒ.
ΓΙ=ΑΓ-ΑΙ=ΑΓ-ΑΒ.
Άρα ΡΛ=ΓΙ.
Στο τρίγωνο ΡΛΚ η ΖΕ είναι παράλληλη στην ΡΛ και ίση με το μισό της.
Στο τρίγωνο ΒΙΓ η ΜΗ είναι παράλληλη στην ΓΙ και ίση με το μισό της.
Έτσι ΖΕ=//ΜΗ.
Άρα το ΖΕΜΗ είναι παραλληλόγραμμο.Αυτό τελειώνει την απόδειξη.
- Συνημμένα
-
- ΣΧΗΜΑ.pdf
- (8.96 KiB) Μεταφορτώθηκε 130 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1292
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 28, 2009 11:41 pm
- Τοποθεσία: Kάπου στο πιο μεγάλο νησί του Ιονίου
Re: ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ.......
Στο παρακάτω επισυναπτόμενο φαίνονται δύο ακόμα σχήματα που ανταποκρίνονται σε δύο ακόμα περιπτώσεις.
Θέλω να φαίνεται πως και εκεί ισχύει ΡΛ=ΓΙ=ΑΓ-ΑΒ.
Τονίζω ότι η διανυσματική απόδειξη της πρότασης φωτίζει τις όποιες περιπτώσεις.Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση, ειδικά για τους μαθητές.
Θέλω να φαίνεται πως και εκεί ισχύει ΡΛ=ΓΙ=ΑΓ-ΑΒ.
Τονίζω ότι η διανυσματική απόδειξη της πρότασης φωτίζει τις όποιες περιπτώσεις.Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση, ειδικά για τους μαθητές.
- Συνημμένα
-
- Περίπτωση_2.pdf
- (11 KiB) Μεταφορτώθηκε 59 φορές
-
- Περίπτωση_1.pdf
- (12.28 KiB) Μεταφορτώθηκε 54 φορές
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες