Εξετάσεις Διορισίμων 2017

Συντονιστής: chris_gatos

Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 7644
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Πέμ Νοέμ 09, 2017 11:59 am

Αυτήν την βδομάδα γίνονται για πρώτη φορά στην Κύπρο οι εξετάσεις για εγγραφή στους καταλόγους διορισίμων. Ο αντίστοιχος δηλαδή διαγωνισμός του ΑΣΕΠ.

Επισυνάπτω την χθεσινή εξέταση των μαθηματικών για λύσεις, σχόλια, σύγκριση με τον διαγωνισμό στην Ελλάδα.

Συνολικά αυτή η εξέταση δίνει 32 από τα 100 μόρια. Έγινε επίσης εξέταση γνώσης της Ελληνικής γλώσσας η οποία έδινε 8 μόρια, και εξέταση δεξιοτήτων (ουσιαστικά γενική διδακτική) η οποία έδινε άλλα 10 μόρια. Τα υπόλοιπα μόρια είναι για πρόσθετα προσόντα. Βάζω σε hide την πλήρη μοριοδότηση:
Η σειρά προτεραιότητας στους πίνακες διορισίμων καθορίζεται ως εξής:

(i) Γραπτή εξέταση μέχρι 50% (32% γνώση του αναλυτικού προγράμματος των δημόσιων σχολείων της Δημοκρατίας στην ειδικότητα για την οποία υποβλήθηκε η αίτηση, 10% εξέταση δεξιοτήτων, 8% γνώση της Ελληνικής γλώσσας)
(ii) Βαθμός πρώτου τίτλου σπουδών μέχρι 8% (Άριστα 8%, Λίαν Καλώς 6%, Καλώς ή όταν δεν αναγράφεται βαθμός 4%)
(iii) Πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα μέχρι 9% (Διδακτορικός Τίτλος 9%, Μάστερ ή πρόσθετος πρώτος τίτλος σπουδών 6%, Μεταπτυχιακό δίπλωμα φοίτησης ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους 2%). Μόνο ένα πρόσθετο ακαδημαϊκό προσόν λαμβάνεται υπόψη.
(iv) Εκπαιδευτική προϋπηρεσία μέχρι 20% (2,5% για κάθε σχολικό έτος εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, 1/12 * 2.5% για κάθε συμπληρωμένο μήνα εντός του σχολικού έτους, με μέγιστο αριθμό μηνών που μοριοδοτούνται τους 96 μήνες)
(v) Έτος κατάθεσης πρώτου τίτλου σπουδών μέχρι 10% (1% για κάθε έτος που ακολουθεί το έτος κατάθεσης του πρώτου τίτλου σπουδών του υποψηφίου. Για τους υποψήφιους που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στους πίνακες διοριστέων, το έτος κατάθεσης θα είναι το έτος υποβολής της αίτησής τους για εγγραφή στους πίνακες διοριστέων)
(vi) Υπηρεσία στην Εθνική Φρουρά ή στις ένοπλες δυνάμεις κράτους μέλους της Ε.Ε. μέχρι 3%
(1/8% για κάθε συμπληρωμένο μήνα υπηρεσίας, νοουμένου ότι η υπηρεσία ήταν πριν την απόκτηση του πρώτου τίτλου σπουδών, με μέγιστο όριο μοριοδότησης το 3%)
Συνημμένα
ΕξέτασηΔιορισίμων.pdf
(261.89 KiB) Μεταφορτώθηκε 142 φορές



Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
george visvikis
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6328
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από george visvikis » Πέμ Νοέμ 09, 2017 1:49 pm

Ένα σχόλιο για την Ερώτηση 4 και συγκεκριμένα το 4.2

Δίνει τη συνάρτηση f(x)=|x^2+|x|-2|, x\in \mathbb{R} και ζητάει σε πόσα σημεία δεν είναι παραγωγίσιμη.

Οι απαντήσεις τριών μαθητών είναι: Α) είναι παραγωγίσιμη σε όλο το πεδίο ορισμού της
Β) δεν είναι παραγωγίσιμη σε τρία σημεία
Γ) δεν είναι παραγωγίσιμη σε τέσσερα σημεία.

Αφού ζητάει τη σωστή απάντηση (4.1) στη συνέχεια στο επίμαχο ερώτημα 4.2, λέει: "πού πρέπει να αποδώσει ο καθηγητής τις λανθασμένες απαντήσεις των δύο άλλων μαθητών;"
Παρακάτω φαίνεται η γραφική παράσταση της συνάρτησης (το σχήμα δεν δόθηκε στην εξέταση).
C.2017.4.2.png
C.2017.4.2.png (13.54 KiB) Προβλήθηκε 779 φορές
Εδώ νομίζω ότι δεν υπάρχει αντικειμενική απάντηση. Πώς μπορεί να γνωρίζει ο καθηγητής τι έχει στο μυαλό του ο κάθε μαθητής που δίνει μια λανθασμένη απάντηση; Ο καθηγητής μόνο εικασίες μπορεί να κάνει. Θα ήθελα να μάθω την επίσημη απάντηση σε αυτό το ερώτημα.


Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 7644
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Πέμ Νοέμ 09, 2017 2:14 pm

Γιώργο, δεν ξέρω αν υπάρχουν, ή αν θα υπάρξουν επίσημες απαντήσεις. Ούτε τι οδηγίες διόρθωσης υπάρχουν.

Για τον μαθητή που έδωσε την απάντηση (Α) θα έλεγα ότι δεν γνωρίζει το κλασικό παράδειγμα συνεχούς μη παραγωγίσιμης συνάρτησης που είναι η f(x) = |x|.

Για τον μαθητή που έδωσε την απάντηση (Γ) βλέπω ένα πιθανό αλγεβρικό/λογικό λάθος που θα μπορούσε να κάνει. Ο μαθητής μπορεί να πει ότι πέραν του x=0 υπάρχει πρόβλημα στα σημεία όπου x^2 + |x| - 2 = 0 οπότε πρέπει να λύσει αυτήν την εξίσωση.

Πιθανώς να την λύσει λανθασμένα ως εξής:

(1) x^2 + x - 2 = 0 \Leftrightarrow x=1 ή x = -2
(2) x^2 - x - 2 = 0 \Leftrightarrow x=-1 ή x = 2

Οπότε θα βρει ότι η συνάρτηση δεν είναι παραγωγίσιμη στα -2,-1,0,1,2. Χωρίς να λάβει υπόψη τους περιορισμούς x \geqslant 0 στην (1) και x \leqslant 0 στην (2) βρήκε περισσότερα σημεία μη παραγώγισης από ότι έπρεπε. Επίσης, ίσως βρήκε τέσσερα επειδή ξέχασε το 0.


Άβαταρ μέλους
george visvikis
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6328
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από george visvikis » Πέμ Νοέμ 09, 2017 2:53 pm

Demetres έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 2:14 pm
...Οπότε θα βρει ότι η συνάρτηση δεν είναι παραγωγίσιμη στα -2,-1,0,1,2. Χωρίς να λάβει υπόψη τους περιορισμούς x \geqslant 0 στην (1) και x \leqslant 0 στην (2) βρήκε περισσότερα σημεία μη παραγώγισης από ότι έπρεπε. Επίσης, ίσως βρήκε τέσσερα επειδή ξέχασε το 0.
Αυτό ακριβώς είναι που με μπέρδεψε Δημήτρη, η απάντηση του (Γ). Αν έλεγε πέντε σημεία θα το καταλάβαινα, αλλά με τέσσερα; Τότε θα πρέπει να υποθέσει κανείς ότι ξέχασε κάποιο σημείο, όπως γράφεις π. χ, το 0. Όπως και να' ναι δεν με ικανοποιεί ένα ερώτημα που σε υποχρεώνει να κάνεις υποθέσεις.


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 3928
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Πέμ Νοέμ 09, 2017 4:15 pm

george visvikis έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 2:53 pm
(...) Όπως και να' ναι δεν με ικανοποιεί ένα ερώτημα που σε υποχρεώνει να κάνεις υποθέσεις.
Εύχομαι καλή επιτυχία στους υποψηφίους που διαγωνίστηκαν, μετά από επίπονη προετοιμασία. Επίσης εύχομαι σύντομα να προκηρυχθούν νέες θέσεις στο ελληνικά σχολεία για να αποκτήσει νέα ζωντάνια το σχολείο μας με την ένταξη νέων εκπαιδευτικών, που χρόνια τώρα βλέπουν το όνειρό τους να χάνεται στη δίνη της κρίσης.

Το σχόλιο του Γιώργου, μού έφερε στη μνήμη ένα αξεπέραστο μνημείο ασάφειας από ελληνικό διαγωνισμό ΑΣΕΠ:

ΕΡΩΤΗΜΑ 2ο:
Σχεδιάστε μια τρίωρη παρουσίαση των παρακάτω ιδιοτήτων ενός τριγώνου για μαθητές Λυκείου:
α) της ισότητας
β) της ομοιότητας
γ) του εμβαδού
δ) των ιδιοτήτων κοινής τομής των υψών, των διαμέσων και των διχοτόμων.

Μετά τα δικά σας σχόλια, θα παραθέσω σύνδεσμο με κριτικά σχόλια της εποχής.


Τσιαλας Νικολαος
Δημοσιεύσεις: 139
Εγγραφή: Σάβ Ιαν 17, 2015 1:04 pm

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#6

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τσιαλας Νικολαος » Πέμ Νοέμ 09, 2017 4:54 pm

Γιώργος Ρίζος έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 4:15 pm
george visvikis έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 2:53 pm
(...) Όπως και να' ναι δεν με ικανοποιεί ένα ερώτημα που σε υποχρεώνει να κάνεις υποθέσεις.
Εύχομαι καλή επιτυχία στους υποψηφίους που διαγωνίστηκαν, μετά από επίπονη προετοιμασία. Επίσης εύχομαι σύντομα να προκηρυχθούν νέες θέσεις στο ελληνικά σχολεία για να αποκτήσει νέα ζωντάνια το σχολείο μας με την ένταξη νέων εκπαιδευτικών, που χρόνια τώρα βλέπουν το όνειρό τους να χάνεται στη δίνη της κρίσης.

Το σχόλιο του Γιώργου, μού έφερε στη μνήμη ένα αξεπέραστο μνημείο ασάφειας από ελληνικό διαγωνισμό ΑΣΕΠ:

ΕΡΩΤΗΜΑ 2ο:
Σχεδιάστε μια τρίωρη παρουσίαση των παρακάτω ιδιοτήτων ενός τριγώνου για μαθητές Λυκείου:
α) της ισότητας
β) της ομοιότητας
γ) του εμβαδού
δ) των ιδιοτήτων κοινής τομής των υψών, των διαμέσων και των διχοτόμων.

Μετά τα δικά σας σχόλια, θα παραθέσω σύνδεσμο με κριτικά σχόλια της εποχής.
Οτιδήποτε αφήνεται στην "κρίση" εξεταζόμενου και διορθωτή μου μοιρίζει "μαγείρεμα". Οπότε δεν με εκπλήσσει τίποτα!! :roll:


Άβαταρ μέλους
george visvikis
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6328
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#7

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από george visvikis » Πέμ Νοέμ 09, 2017 7:56 pm

Γιώργος Ρίζος έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 4:15 pm

Το σχόλιο του Γιώργου, μού έφερε στη μνήμη ένα αξεπέραστο μνημείο ασάφειας από ελληνικό διαγωνισμό ΑΣΕΠ:

ΕΡΩΤΗΜΑ 2ο:
Σχεδιάστε μια τρίωρη παρουσίαση των παρακάτω ιδιοτήτων ενός τριγώνου για μαθητές Λυκείου:
α) της ισότητας
β) της ομοιότητας
γ) του εμβαδού
δ) των ιδιοτήτων κοινής τομής των υψών, των διαμέσων και των διχοτόμων.

Μετά τα δικά σας σχόλια, θα παραθέσω σύνδεσμο με κριτικά σχόλια της εποχής.
Εδώ νομίζω ότι ο ποιητής το παράκανε. Ούτε ο ίδιος δεν ξέρει τι θέλει να πει. Όλοι γνωρίζουν ότι στα Μαθηματικά δεν χωρούν
ασάφειες. Όπως πολύ σωστά λέει ο λαός: "Ένα κι ένα κάνουν δύο"! Τα Μαθηματικά είναι, ίσως, η μοναδική ακριβής Επιστήμη.
Δεν υπάρχουν ερωτήσεις κρίσεως, όπου ο καθένας μπορεί να εκφράσει την δική του άποψη. Ένα ερώτημα μπορεί να έχει μόνο
μία αποδεκτή απάντηση. Δεν έχει σημασία αν υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αντιμετώπισης. Η ουσία είναι ότι το αποτέλεσμα
παραμένει το ίδιο, όποια οδό κι αν ακολουθήσουμε για τη λύση.

Εδώ όμως ζητείται τι; Ποια απάντηση κερδίζει; Προφανώς, θεώρησαν ότι οι καθηγητές είναι διαφημιστές και ο καθένας μπορεί
να σχεδιάσει μία παρουσίαση για να "πουλήσει" με το δικό του τρόπο, π.χ την ισότητα των τριγώνων ή το εμβαδόν του τριγώνου.
Το οποίο δεν το βρίσκω κακό, να έχει δηλαδή ένας καθηγητής στο μυαλό του κάποιο σχεδιάγραμμα διδασκαλίας. Απεναντίας, είναι
και πολύ χρήσιμο. Κακό είναι, όμως, να τίθεται σε μία εξέταση και να βαθμολογείται ένα ερώτημα που επιδέχεται διαφορετικές
απαντήσεις. Η σοφία όμως των ειδημόνων είναι άπειρη!


xr.tsif
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 1938
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 7:14 pm

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#8

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από xr.tsif » Πέμ Νοέμ 09, 2017 8:02 pm

Κάπου διάβασα ότι ακυρλωνονται αυτές οι εξετάσεις λόγω διαρροής θεμάτων. Αληθεύει;


Γιατί πάντα αριθμόν έχοντι. Άνευ τούτου ουδέν νοητόν και γνωστόν.
Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 9939
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#9

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Πέμ Νοέμ 09, 2017 10:00 pm

Ενδιαφέροντα τα θέματα και σίγουρα η μοριοδότηση είναι το αποτέλεσμα προσεκτικής μελέτης.

Το μόνο σχόλιο που έχω είναι ότι, για τα γούστα μου, η εξέταση παραείναι απλή. Δεν θα ξεχωρίσει τους καλούς από τους μέτριους. Πρόκειται για θέματα (πλην του κομματιού μερί Διδακτικής) που θα ρωτούσαμε μαθητές και όχι Καθηγητές που πρέπει να διδάσκουν τα θέματα αυτά από το περίσσευμα των γνώσεών τους.

Ένα σχόλιο για την 8.

Αν ήμουν διαγωνιζόμενος τότε:

Στο α) μέρος όπου ζητά να αποδείξουμε ότι το άθροισμα των αποστάσεων σημείου από τις πλευρές ισοπλεύρου τριγώνου είναι σταθερό, αφού έγραφα λύση, θα πρόσθετα ότι το αποτέλεσμα αυτό υπάρχει στο Αρχαί της Γεωμετρίας του Αρχιμήδη, το οποίο σώζεται μόνο σε Αραβική μετάφραση. Θα καλόπιανα έτσι τους διορθωτές γιατί στο β) ερώτημα όπου ζητά να αναφέρουμε δύο δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι μαθητές στην επίλυση του προβλήματος, στα σίγουρα θα έπαιρνα βαθμό κοντά στο μηδέν! Ομολογώ ότι δεν μπορώ να βρω δύο σημεία που τα δυσκόλευαν έναν μαθητή, πέρα από το ότι "δεν έμαθε να σκέπτεται τα αυτονόητα". Δυστυχώς η Διδακτική έχει ξεφύγει από τους στόχους της και ασχολούμαστε με ήσσονος σημασίας θέματα. Εδώ διυλίζουμε τον κώνωπα αντί να ασχολούμαστε με ουσιαστικά Μαθηματικά. Καλό είναι να ξεφύγουμε από την ρηχή Διδακτική.


Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 7644
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#10

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Πέμ Νοέμ 09, 2017 11:58 pm

xr.tsif έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 8:02 pm
Κάπου διάβασα ότι ακυρλωνονται αυτές οι εξετάσεις λόγω διαρροής θεμάτων. Αληθεύει;
Την Δευτέρα θα διεξάγονταν οι εξετάσεις της Φυσικής, Χημείας, Θρησκευτικών, Φυσικής Αγωγής και Πληροφορικής. Τα θέματα διέρρευσαν πριν την έναρξη των εξετάσεων στην σελίδα του Υπουργείου Παιδείας!!! Ναι μπορούμε να υπερηφανευόμαστε και για αυτό. :lol: :lol: :lol: Οι συγκεκριμένες εξετάσεις αναβλήθηκαν έγκαιρα και ορίστηκε νέα ημερομηνία για αυτές.

Το πως οδηγήθηκαν τα πράγματα εκεί είναι υπό διερεύνηση. Μια εκδοχή στην οποία υπάρχουν ακόμη αναπάντητα ερωτήματα βρίσκεται εδώ.

Υπήρχαν, που υπήρχαν αντιδράσεις εναντίον των εξετάσεων, μετά από αυτό του συμβάν αυξήθηκαν. Μάλιστα είναι πολύ πιθανό να γίνουν μαζικές προσφυγές εναντίον του αδιάβλητου των εξετάσεων.
Mihalis_Lambrou έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 10:00 pm
Ενδιαφέροντα τα θέματα και σίγουρα η μοριοδότηση είναι το αποτέλεσμα προσεκτικής μελέτης.

Το μόνο σχόλιο που έχω είναι ότι, για τα γούστα μου, η εξέταση παραείναι απλή. Δεν θα ξεχωρίσει τους καλούς από τους μέτριους. Πρόκειται για θέματα (πλην του κομματιού μερί Διδακτικής) που θα ρωτούσαμε μαθητές και όχι Καθηγητές που πρέπει να διδάσκουν τα θέματα αυτά από το περίσσευμα των γνώσεών τους.
Συμφωνώ απόλυτα! Έλα όμως που ο νόμος μιλάει για
εξέταση στο αναλυτικό πρόγραμμα του γνωστικού αντικειμένου των δημόσιων σχολείων της Δημοκρατίας στον κλάδο/ ειδικότητα στον οποίο ο υποψήφιος υπέβαλε αίτηση για εγγραφή, με βάση τον τίτλο σπουδών που κατέχει και το σχετικό σχέδιο υπηρεσίας και η οποία μοριοδοτείται μέχρι και τριάντα δύο τοις εκατό (32%)·
Μάλλον ήταν και αυτό ένα προϊόν συμβιβασμού ώστε να ψηφιστεί επιτέλους αυτή η αλλαγή.

Κατά την γνώμη μου, στα μαθηματικά, έπρεπε απαραίτητα να εξετάζεται τουλάχιστον και η ύλη της ανάλυσης των πρώτων δύο ετών του Πανεπιστημίου.
Ένα σχόλιο για την 8.

Αν ήμουν διαγωνιζόμενος τότε:

Στο α) μέρος όπου ζητά να αποδείξουμε ότι το άθροισμα των αποστάσεων σημείου από τις πλευρές ισοπλεύρου τριγώνου είναι σταθερό, αφού έγραφα λύση, θα πρόσθετα ότι το αποτέλεσμα αυτό υπάρχει στο Αρχαί της Γεωμετρίας του Αρχιμήδη, το οποίο σώζεται μόνο σε Αραβική μετάφραση. Θα καλόπιανα έτσι τους διορθωτές γιατί στο β) ερώτημα όπου ζητά να αναφέρουμε δύο δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι μαθητές στην επίλυση του προβλήματος, στα σίγουρα θα έπαιρνα βαθμό κοντά στο μηδέν! Ομολογώ ότι δεν μπορώ να βρω δύο σημεία που τα δυσκόλευαν έναν μαθητή, πέρα από το ότι "δεν έμαθε να σκέπτεται τα αυτονόητα". Δυστυχώς η Διδακτική έχει ξεφύγει από τους στόχους της και ασχολούμαστε με ήσσονος σημασίας θέματα. Εδώ διυλίζουμε τον κώνωπα αντί να ασχολούμαστε με ουσιαστικά Μαθηματικά. Καλό είναι να ξεφύγουμε από την ρηχή Διδακτική.
Μιχάλη, αν ήσουν υποψήφιος θα είχες σίγουρα πάρα πολύ ελεύθερο χρόνο για να σκεφτείς και αυτό το ερώτημα.

Η κυριότερη δυσκολία κατά την άποψή μου είναι ότι οι μαθητές δεν έχουν δει ένα παρόμοιο πρόβλημα. Και δυστυχώς σε τέτοιες περιπτώσεις, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν ξέρουν πως θα ενεργήσουν.

Μια άλλη δυσκολία για τους μαθητές είναι η εκφώνηση της άσκησης. Αν π.χ. η άσκηση έλεγε να δειχθεί ότι το άθροισμα ισούται με 2E/a όπου E το μήκος του εμβαδού του τριγώνου και a το μήκος της πλευράς, τότε θα είχαν από κάπου να πιαστούν. Θα ήξεραν ότι πρέπει να το συνδέσουν με το εμβαδόν του τριγώνου, και αφού έχουν δεδομένες τις κάθετες ίσως αυτό να τους οδηγούσε στην λύση.


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 3928
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Εξετάσεις Διορισίμων 2017

#11

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Παρ Νοέμ 10, 2017 9:55 pm

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Πέμ Νοέμ 09, 2017 10:00 pm
(...) Εδώ διυλίζουμε τον κώνωπα αντί να ασχολούμαστε με ουσιαστικά Μαθηματικά. Καλό είναι να ξεφύγουμε από την ρηχή Διδακτική.
Την διαπίστωση αυτή θα μπορούσαμε να την κάνουμε και στο παράδειγμα του παλαιότερου ελληνικού διαγωνισμού που αναφέρω παραπάνω.

Διαγωνισμός ΑΣΕΠ 2005. Διδακτική Μαθηματικών

ΕΡΩΤΗΜΑ 2ο:
Σχεδιάστε μια τρίωρη παρουσίαση των παρακάτω ιδιοτήτων ενός τριγώνου για μαθητές Λυκείου:
α) της ισότητας
β) της ομοιότητας
γ) του εμβαδού
δ) των ιδιοτήτων κοινής τομής των υψών, των διαμέσων και των διχοτόμων.

Είσαι υποψήφιος. Έχεις προετοιμαστεί. Γνωρίζεις τις στοιχειώδεις κατευθύνσεις της Σύγχρονης Διδακτικής και, βεβαίως, τις οδηγίες διδασκαλίας, τις οδηγίες του βιβλίου του καθηγητή και, έστω ότι, έχεις και μια διδακτική εμπειρία με κάποια χρόνια στην φροντιστηριακή εκπαίδευση ή έχεις δουλέψει ώς αναπληρωτής. Εννοώ ότι αναφέρομαι σε κάποιον υποψήφιο που έχει μια επαφή με την εκπαιδευτική πραγματικότητα (σε αντίθεση με τους θεματοδότες).
Διαβάζεις. Σταματάς. Τρίβεις τα μάτια σου. Τα κλείνεις και τα ξανανοίγεις (reboot το λένε οι πληροφορικοί). Μπα! δεν ήταν η ιδέα σου. Το ίδιο ξαναδιαβάζεις: Η "ισότητα", η "ομοιότητα", το "εμβαδόν" αναφέρονται ως ιδότητες (!) και μάλιστα ... ενός (!) τριγώνου. Διαγράφεις την εκφώνηση, φτιάχνεις δική σου και προσπαθείς να απαντήσεις, με την "κοινή λογική":
Πρέπει να παρουσιάσουμε αυτές τις έννοιες σε μαθητές Λυκείου (πάλι καλά που το διευκρινίζουν...).
Τι σημαίνει παρουσιάζω; Επιδεικνύω με μονόλογο ή μήπως διδάσκω, ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της Σύγχρονης Διδακτικής; Στο "Βιβλίο του Καθηγητή" για την Ευκλείδεια Γεωμετρία, (ΟΕΔΒ, 2000), προβλέπονται: 5 περίπου ώρες για την ισότητα τριγώνων (και ορθογωνίων), 4 για ομοιότητα, 2 ώρες για σημεία τομής υψών κ.λπ. και 3 για το εμβαδόν τριγώνου. Όλα αυτά, δίχως να υπολογίζουμε τον απαραίτητο χρόνο για να εισάγουμε τις έννοιες (π.χ. ομοιότητα ή εμβαδόν) και, βεβαίως, παραβλέποντας ότι πρόκειται για έννοιες που είναι διάσπαρτες σε διαφορετικά κεφάλαια και διδάσκονται σε διαφορετικές τάξεις.
Σκέφτεσαι, τώρα: Μαζεύω μαθητές Α΄ και Β΄ Λυκείου και κάνω συνδιδασκαλία; Γιατί, όμως; Μήπως, μόνο σε μαθητές Β΄ Λυκείου θα κάνω ανασκόπηση; Γιατί, όμως μόνο αυτές τις διάσπαρτες ενότητες; Και, πώς θα συμπιεστούν όλα αυτά σε 3 ώρες; Απνευστί θα παραδίδω; Τι αξία θα 'χει αυτό; Και η "ανακαλυπτική μέθοδος"; Αποδείξεις θα διδάσκω; Εφαρμογές; Τι θα κερδίσουν τα παιδιά αν τους απαγγείλω το μισό βιβλίο (δύο τάξεων) σε 3 ώρες; Και στο κάτω κάτω τι μου φταίνε τα παιδιά;

Αυτά, περίπου, συζητήσαμε και το 2009 (... μα πώς περνάν τα χρόνια!) ΕΔΩ.

Στο συνημμένο αρχείο μπορείτε να βρείτε και την κριτική που άσκησε ο αγαπητός φίλος Νίκος Ιωσηφίδης στην εφημερίδα ΛΑΟΣ της Βέροιας, 7-4-2005).

Τότε εξέφρασα μια απορία που έμεινε απορία:

Θα ήθελα, μιλώ ειλικρινά, να δω μια πρότυπη ανάπτυξη του θέματος, από τους θεματοδότες. Μάλλον όχι! Θα ήθελα να δω τους θεματοδότες να παρουσιάζουν αυτές τις "ιδιότητες" τριγώνων σε μαθητές.

Φοβάμαι ότι ούτε τώρα, ούτε στο μέλλον θα δούμε τις "πρότυπες" απαντήσεις των ασαφών ερωτήσεων της "ρηχής Διδακτικής", (όπως εύστοχα την χαρακτηρίζει ο Μιχάλης Λάμπρου). Έτσι οι θεματοδότες πετυχαίνουν δύο στόχους: Αποφεύγουν το σκόπελο να απολογούνται για τη ρηχότητα των δικών τους απαντήσεων και, αφήνοντας ένα πέπλο μυστηρίου με τις πυθιακές τους διατυπώσεις, κάνουν πιο απόμακρη και ανέγγιχτη από τους κοινούς θνητούς, την επιστήμη τους, μένοντας στο ύψος που μόνοι τους δημιούργησαν.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Γενική Συζήτηση - Σχόλια”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης