Αγαπητέ Γιάννη.
Κατ' αρχήν συγχαρητήρια για την διερευνητική προσπάθεια που ξεκίνησες για το γιατί της διδασκαλίας των Μαθηματικών.
Θα μου επιτρέψεις να καταθέσω κ' εγώ ένα σημείωμα, θέλοντας να συμπληρώσω τα πολύ όμορφα σημειώματα σκέψεων που γράφεις.
Αν έδινα κάποιο τίτλο στο σημείωμά μου θα το ονόμαζα:
Μαθηματικά και φύση .
Αφορμή για τη σύνταξή του ήταν αυτό που γράφεις για τους νόμους της λογικής:
ykerasar έγραψε:Οι νόμοι της Λογικής είναι οι αντανακλάσεις του αντικειμενικού κόσμου στη συνείδηση του ανθρώπου.
Η πραγματική αιτία του σημειώματος μου είναι ο λόγος για τον οποίο θέλω να διδάσκουμε τα Μαθηματικά και τον οποίο αφήνω σαν επίλογο του σημειώματος.
..............................................................................................
Με τη βοήθεια των μαθηματικών μπορούμε να γνωρίσουμε,
κατά προσέγγιση μόνο, τη φύση.
Τα μαθηματικά δεν αντανακλούν απαραίτητα τον πραγματικό κόσμο.
Η δημιουργία, η λειτουργία και η εξέλιξη της φύσης δεν είναι μαθηματικά αντικείμενα.
Ο Νεύτων και οι φυσικοί μέχρι το 19ο αιώνα πίστευαν ότι η ανθρώπινη νόηση με τη βοήθεια των μαθηματικών μπορούσε να κατανοήσει πλήρως τη φύση. Σήμερα, αυτή η πεποίθηση, έχει αποδειχθεί ότι είναι λάθος.
Ένα μαθηματικό μοντέλο, όπως η θεωρία της μεγάλης έκρηξης, δεν μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα της αρχικής κατάστασης του σύμπαντος καθώς και της εξέλιξής του. Σήμερα διαπιστώνουμε ότι η διαστολή του σύμπαντος δεν επιβραδύνεται όπως προβλέπει αυτό το μοντέλο αλλά επιταχύνεται, με αποτέλεσμα την αναζήτηση της μεταβλητής που λείπει από το μοντέλο μας: τη σκοτεινή ενέργεια, ή την αντικατάσταση αυτού, του μοντέλου, από κάποιο πληρέστερο, αν αυτό μπορεί να υπάρξει.
Ένα μαθηματικό μοντέλο που περιγράφει την κατάρρευση ενός αστέρα σε μαύρη τρύπα δεν μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα τι συμβαίνει στο κέντρο μιας μαύρης τρύπας, όπου κάθε νόμος στον οποίο θεωρούμε ότι υπακούει η φύση εκεί καταρρέει.
Τα μαθηματικά μοντέλα που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την υποατομική λειτουργία της φύσης δεν είναι καθαρά μαθηματικά αφού χρησιμοποιούν νόμους των πιθανοτήτων.
Κανένα μαθηματικό μοντέλο μέχρι σήμερα δεν έχει πετύχει πειστικά την ενοποίηση των νόμων της φύσης .
Η φύση, ο κόσμος μας δεν είναι φτιαγμένος με μαθηματική λογική, δεν είναι μια μαθηματική θεωρία. Τα αντικείμενά της δεν είναι μαθηματικά αντικείμενα.
Στο παράδειγμα με τις μέλισσες που ανέφερε ο Δημήτρης, προφανώς οι μέλισσες δεν γεννήθηκαν μαθηματικά ταλέντα και δεν έμαθαν μαθηματικά σε κάποια αίθουσα, για να λύσουν το δύσκολο πρόβλημα της κατασκευής της κερήθρας. Εξελικτικά προσάρμοσαν τις λειτουργίες της ζωής τους προς κάτι ανώτερο και αυτό ήταν μαθηματική κατασκευή της κερήθρας.
Ο κόσμος μας υπάρχει με τρόπο ώστε, οι λειτουργίες του και οι νόμοι που υπακούει να εξελίσσονται προς μια ανώτερη μορφή οργάνωσης, η οποία οριοθετείται από τα μαθηματικά αλλά σε καμιά περίπτωση αυτός ο κόσμος δεν είναι μαθηματικά.
Ένας σημαντικός λόγος για να μάθουμε μαθηματικά είναι γιατί η ίδια η φύση το επιβάλλει, όπως επιβάλλει και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τα μάθουμε: όχι για να την ερμηνεύσουμε ως κάτι που είναι έξω από εμάς - δεν είμαστε παρά το ίδιο μ' αυτή και έχουμε την ίδια αγωνία. Να οργανώσουμε τη ζωή μας - την ύπαρξή μας προς το καλύτερο δυνατό ακολουθώντας τον δρόμο που χαράσσουν τα μαθηματικά μας.