Κατανόηση της επαγωγής!
Συντονιστής: nsmavrogiannis
- matha
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 6423
- Εγγραφή: Παρ Μάιος 21, 2010 7:40 pm
- Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Κατανόηση της επαγωγής!
Αν και η επαγωγή πλέον δε διδάσκεται στα σχολεία, ας δούμε ένα κλασικό παράδοξο. Νομίζω δεν έχει συζητηθεί ξανά στο .
Θεώρημα:
Όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα.
Απόδειξη:
Η απόδειξη θα γίνει επαγωγικά.
Αποδεικνύουμε τον ισχυρισμό για Αν έχουμε μόνο ένα άλογο, προφανώς όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα.
Θεωρούμε ότι ο ισχυρισμός ισχύει για άλογα και θα αποδείξουμε ότι ισχύει για άλογα.
Από τα άλογα που θεωρούμε, κρατάμε στην άκρη το (ας το πούμε) τελευταίο και κοιτάμε τα πρώτα άλογα. Λόγω της επαγωγικής υπόθεσης αυτά έχουν το ίδιο χρώμα.
Από τα άλογα που θεωρούμε, κρατάμε στην άκρη το (ας το πούμε) πρώτο και κοιτάμε τα τελευταία άλογα. Λόγω της επαγωγικής υπόθεσης και αυτά έχουν το ίδιο χρώμα.
Άρα και τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα. Το επαγωγικό βήμα αποδείχθηκε.
Επομένως όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα!
Πού βρίσκεται το λάθος στον παραπάνω συλλογισμό;
Θεώρημα:
Όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα.
Απόδειξη:
Η απόδειξη θα γίνει επαγωγικά.
Αποδεικνύουμε τον ισχυρισμό για Αν έχουμε μόνο ένα άλογο, προφανώς όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα.
Θεωρούμε ότι ο ισχυρισμός ισχύει για άλογα και θα αποδείξουμε ότι ισχύει για άλογα.
Από τα άλογα που θεωρούμε, κρατάμε στην άκρη το (ας το πούμε) τελευταίο και κοιτάμε τα πρώτα άλογα. Λόγω της επαγωγικής υπόθεσης αυτά έχουν το ίδιο χρώμα.
Από τα άλογα που θεωρούμε, κρατάμε στην άκρη το (ας το πούμε) πρώτο και κοιτάμε τα τελευταία άλογα. Λόγω της επαγωγικής υπόθεσης και αυτά έχουν το ίδιο χρώμα.
Άρα και τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα. Το επαγωγικό βήμα αποδείχθηκε.
Επομένως όλα τα άλογα έχουν το ίδιο χρώμα!
Πού βρίσκεται το λάθος στον παραπάνω συλλογισμό;
Μάγκος Θάνος
-
- Δημοσιεύσεις: 19
- Εγγραφή: Κυρ Φεβ 09, 2014 1:27 pm
Re: Κατανόηση της επαγωγής!
Το λάθος βρίσκεται στο πρώτο βήμα. Θα πρέπει να αποδειχθεί για και όχι για
Re: Κατανόηση της επαγωγής!
Το επαγωγικό επιχείρημα στηρίζεται στο γεγονός ότι άμα έχουμε δύο σύνολα με αντικείμενα, ώστε , τότε . Αυτό το επιχείρημα όμως ισχύει για και όχι για . Κατ'επέκταση δεν ισχύει το επαγωγικό βήμα και άρα δε μπορούμε να συνεχίσουμε με την επαγωγή.
- Αρχιμήδης 6
- Δημοσιεύσεις: 1205
- Εγγραφή: Παρ Αύγ 27, 2010 11:27 pm
- Τοποθεσία: ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Re: Κατανόηση της επαγωγής!
Δηλαδή αν είχες μόνο ένα άλογο δεν πρέπει να ερευνήσεις αν αυτό ισχύει?Αντώνης Πάπαρης έγραψε:Το λάθος βρίσκεται στο πρώτο βήμα. Θα πρέπει να αποδειχθεί για n=2 και όχι για n=1
Λάθε βιώσας-Επίκουρος
Κανακάρης Δημήτριος.
Κανακάρης Δημήτριος.
- polysot
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 2583
- Εγγραφή: Δευ Οκτ 19, 2009 11:43 pm
- Τοποθεσία: Όπου βρω ενδιαφέρουσες προσωπικότητες...
- Επικοινωνία:
Re: Κατανόηση της επαγωγής!
Προφανώς στην "απόδειξη " της ιδιότητας που κάνεις δεν ισχύει το βασικό αξίωμα των φυσικών ότι κάθεφυσικός αριθμός έχει επόμενο. Δηλαδή η ιδιότητα που εξετάζεις και όπως κάνεις την απόδειξη ν->ν+1 έχει πρόβλημα.
Σωτήρης Δ. Χασάπης
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
-
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 5561
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 22, 2008 2:16 pm
- Τοποθεσία: Χαλκίδα - Καρδίτσα
Re: Κατανόηση της επαγωγής!
Θάνο, έκανες πολύ καλά και το έθεσες .Είναι εξαιρετικό παράδειγμα. Ανάλογα ''αποδεικνύουμε '' ότι όλα τα κορίτσια έχουν πράσινα μάτια κλπ Δείτε και εδώ :
viewtopic.php?f=67&t=6943&p=39308&hilit ... %AE#p39308
Μερικές φορές νοιώθω τέλεια απογοήτευση, όταν σκέφτομαι ότι οι μαθητές μας τελειώνουν το Λύκειο, κάνουν χιλιάδες ασκήσεις στη συνάρτηση ολοκλήρωμα ή
στα υπαρξιακά θεωρήματα και δεν έχουν ακούσει ούτε μια λέξη για την επαγωγική μέθοδο !
Το πρόγραμμα σπουδών θέλει σημαντικές παρεμβάσεις και συμπηρώσεις.
Καλή συνέχεια στις διακοπές σας !
viewtopic.php?f=67&t=6943&p=39308&hilit ... %AE#p39308
Μερικές φορές νοιώθω τέλεια απογοήτευση, όταν σκέφτομαι ότι οι μαθητές μας τελειώνουν το Λύκειο, κάνουν χιλιάδες ασκήσεις στη συνάρτηση ολοκλήρωμα ή
στα υπαρξιακά θεωρήματα και δεν έχουν ακούσει ούτε μια λέξη για την επαγωγική μέθοδο !
Το πρόγραμμα σπουδών θέλει σημαντικές παρεμβάσεις και συμπηρώσεις.
Καλή συνέχεια στις διακοπές σας !
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης