Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

Σ' αυτόν τόν φάκελο καταχωρούνται, γιά περιορισμένο χρονικό διάστημα, ασκήσεις πού προτείνονται από οποιοδήποτε μέλος, αλλά η επίλυσή τους αφήνεται ΜΟΝΟ στούς μαθητές.

Συντονιστής: polysot

socrates
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6461
Εγγραφή: Δευ Μαρ 09, 2009 1:47 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Επικοινωνία:

Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από socrates » Τετ Μάιος 17, 2017 12:46 am

Διαγώνισμα 13 Επίπεδο: Αρχιμήδης/Προκριματικός Juniors

Πρόβλημα 1
Να δείξετε ότι

\displaystyle{ (a + 2)(b + 2) \geq cd ,}

για όλους τους πραγματικούς αριθμούς a,b,c,d με a^2+b^2+c^2+d^2=4. Για ποιες ακέραιες τιμές των a,b,c,d ισχύει η ισότητα;


Πρόβλημα 2
Θεωρούμε τρίγωνο ABC με \angle BAC = 30^{\circ} και P σημείο στο εσωτερικό του. Έστω P_A, P_B και P_C τα συμμετρικα του P ως προς τις πλευρές BC, CA και AB, αντίστοιχα. Αν το τρίγωνο P_AP_BP_C είναι ισόπλευρο, να δείξετε ότι η γωνία \angle BPC είναι ορθή.


Πρόβλημα 3
Να βρείτε όλες τις τριάδες πρώτων αριθμών (p, q, r) για τις οποίες ισχύει p + q = r + 1 και pr = q^2 + 6.


Πρόβλημα 4
Είκοσι παιδιά κρατούν 100 σχοινιά. Τα άκρα κάθε σχοινιού κρατούν δύο παιδιά, ένα για κάθε άκρο. Δύο παιδιά μπορούν να κρατούν ένα μόνο κοινό σχοινί. Υποθέτουμε ότι ένα ζευγάρι σχοινιών των οποίων τα τέσσερα άκρα κρατούν διαφορετικά παιδιά μπορεί να επιλεγεί με ακριβώς 4050 τρόπους. Να αποδείξετε ότι κάθε παιδί κρατά τον ίδιο αριθμό σχοινιών.


Θανάσης Κοντογεώργης

Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
Ορέστης Λιγνός
Δημοσιεύσεις: 1835
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 08, 2016 7:19 pm
Τοποθεσία: Χαλάνδρι Αττικής
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ορέστης Λιγνός » Τετ Μάιος 17, 2017 1:23 am

socrates έγραψε: Πρόβλημα 3
Να βρείτε όλες τις τριάδες πρώτων αριθμών (p, q, r) για τις οποίες ισχύει p + q = r + 1 και pr = q^2 + 6.

Έστω ότι κάποιος από τους p,q,r είναι 5. Εύκολα έχουμε την λύση (p,q,r)=(3,3,5).

Έστω p,q,r \neq 5.

Τότε q^2 \equiv 1,4 (\bmod 5).

Αν q^2 \equiv 4(\bmod5) \Rightarrow pr=q^2+6 \equiv 0 (\bmod5) \Rightarrow 5 \mid pr, άτοπο.

Πρέπει λοιπόν q^2 \equiv 1 (\bmod 5) \Rightarrow q \equiv 1,4 (\bmod 5).

α) Αν q \equiv 1(\bmod 5), τότε r+1=p+q \equiv p+1 (\bmod 5) \Rightarrow p \equiv r (\bmod 5) (1).

Επίσης, p^2 \equiv pr=q^2+6 \equiv 2(\bmod 5), άτοπο (το 2 δεν είναι τετραγωνικό υπόλοιπο (\bmod5)).

β) Αν q \equiv 4(\bmod5), pr=q^2+6 \equiv 2(\bmod5), οπότε pr \equiv 2(\bmod5) (2).

Επίσης, r+1=p+q \equiv p+4 (\bmod5) \Rightarrow r \equiv p+3(\bmod5) (3).

Από (2), (3) , p(p+3) \equiv 2(\bmod5), το οποίο με δοκιμές είναι αδύνατο.

Μοναδική λύση η (p,q,r)=(3,3,5).


Κερδίζουμε ό,τι τολμούμε!
Άβαταρ μέλους
Ορέστης Λιγνός
Δημοσιεύσεις: 1835
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 08, 2016 7:19 pm
Τοποθεσία: Χαλάνδρι Αττικής
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ορέστης Λιγνός » Τετ Μάιος 17, 2017 1:36 am

socrates έγραψε:Διαγώνισμα 13 Επίπεδο: Αρχιμήδης/Προκριματικός Juniors

Πρόβλημα 1
Να δείξετε ότι

\displaystyle{ (a + 2)(b + 2) \geq cd ,}

για όλους τους πραγματικούς αριθμούς a,b,c,d με a^2+b^2+c^2+d^2=4. Για ποιες ακέραιες τιμές των a,b,c,d ισχύει η ισότητα;

Είναι 4=a^2+b^2+c^2+d^2 \geqslant a^2+b^2+2cd, άρα cd \leqslant \dfrac{4-a^2-b^2}{2}.

Αρκεί λοιπόν ν.δ.ο. (a+2)(b+2) \geqslant \dfrac{4-a^2-b^2}{2}, που μετά από πράξεις γράφεται (a+b+2)^2 \geqslant 0, που ισχύει.

Το ίσον αν a=-2, b=c=d=0.


Κερδίζουμε ό,τι τολμούμε!
socrates
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6461
Εγγραφή: Δευ Μαρ 09, 2009 1:47 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από socrates » Τετ Μάιος 17, 2017 1:43 am

Ορέστης Λιγνός έγραψε:
socrates έγραψε: Πρόβλημα 3
Να βρείτε όλες τις τριάδες πρώτων αριθμών (p, q, r) για τις οποίες ισχύει p + q = r + 1 και pr = q^2 + 6.

Έστω ότι κάποιος από τους p,q,r είναι 5. Εύκολα έχουμε την λύση (p,q,r)=(3,3,5).

Έστω p,q,r \neq 5.

Τότε q^2 \equiv 1,4 (\bmod 5).

Αν q^2 \equiv 4(\bmod5) \Rightarrow pr=q^2+6 \equiv 0 (\bmod5) \Rightarrow 5 \mid pr, άτοπο.

Πρέπει λοιπόν q^2 \equiv 1 (\bmod 5) \Rightarrow q \equiv 1,4 (\bmod 5).

α) Αν q \equiv 1(\bmod 5), τότε r+1=p+q \equiv p+1 (\bmod 5) \Rightarrow p \equiv r (\bmod 5) (1).

Επίσης, p^2 \equiv pr=q^2+6 \equiv 2(\bmod 5), άτοπο (το 2 δεν είναι τετραγωνικό υπόλοιπο (\bmod5)).

β) Αν q \equiv 4(\bmod5), pr=q^2+6 \equiv 2(\bmod5), οπότε pr \equiv 2(\bmod5) (2).

Επίσης, r+1=p+q \equiv p+4 (\bmod5) \Rightarrow r \equiv p+3(\bmod5) (3).

Από (2), (3) , p(p+3) \equiv 2(\bmod5), το οποίο με δοκιμές είναι αδύνατο.

Μοναδική λύση η (p,q,r)=(3,3,5).

Σωστά! (Υπάρχει μια ακόμη λύση, η (5, 7, 11))


Θανάσης Κοντογεώργης
Άβαταρ μέλους
Ορέστης Λιγνός
Δημοσιεύσεις: 1835
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 08, 2016 7:19 pm
Τοποθεσία: Χαλάνδρι Αττικής
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ορέστης Λιγνός » Τετ Μάιος 17, 2017 1:51 am

socrates έγραψε: Πρόβλημα 2
Θεωρούμε τρίγωνο ABC με \angle BAC = 30^{\circ} και P σημείο στο εσωτερικό του. Έστω P_A, P_B και P_C τα συμμετρικα του P ως προς τις πλευρές BC, CA και AB, αντίστοιχα. Αν το τρίγωνο P_AP_BP_C είναι ισόπλευρο, να δείξετε ότι η γωνία \angle BPC είναι ορθή.

Έστω D,E,F τα σημεία όπου οι P_B P, P_C P, P_A τέμνουν τις AC, AB, BC αντίστοιχα.

Από το τρίγωνο \vartriangle P_BP_CP, η DE ενώνει τα μέσα δύο πλευρών του, άρα DE \parallel P_BP_C, και όμοια DF \parallel P_BP_A, EF \parallel P_CP_A.

Τα τρίγωνα λοιπόν \vartriangle P_AP_BP_C, \vartriangle DFE έχουν παράλληλες πλευρές, άρα είναι όμοια, οπότε \vartriangle DFE ισόπλευρο.

Είναι \widehat{ADP}=\widehat{AEP}=90^\circ \Rightarrow ADPE εγγράψιμο, οπότε \widehat{DPE}=150^\circ και \widehat{EDP}+\widehat{DEP}=30^\circ.

Είναι 120^\circ=\widehat{EDF}+\widehat{FED}=\widehat{EDP}+\widehat{PDF}+\widehat{PED}+\widehat{PEF}=30^\circ+\widehat{PDF}+\widehat{PEF}, οπότε οι \widehat{PDF}, \widehat{PEF} είναι συμπληρωματικές.

Τα PDCF, PEBF είναι εγγράψιμα (εύκολο), άρα \widehat{PEF}=\widehat{PBC}, \widehat{PDF}=\widehat{PCB}, οπότε \widehat{PCB}, \widehat{PBC} συμπληρωματικές, που ισοδυναμεί με το ζητούμενο.
ISOPLEVRO.png
ISOPLEVRO.png (15.8 KiB) Προβλήθηκε 2168 φορές


Κερδίζουμε ό,τι τολμούμε!
socrates
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6461
Εγγραφή: Δευ Μαρ 09, 2009 1:47 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#6

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από socrates » Τρί Φεβ 25, 2020 3:36 am

socrates έγραψε:
Τετ Μάιος 17, 2017 12:46 am
Πρόβλημα 4
Είκοσι παιδιά κρατούν 100 σχοινιά. Τα άκρα κάθε σχοινιού κρατούν δύο παιδιά, ένα για κάθε άκρο. Δύο παιδιά μπορούν να κρατούν ένα μόνο κοινό σχοινί. Υποθέτουμε ότι ένα ζευγάρι σχοινιών των οποίων τα τέσσερα άκρα κρατούν διαφορετικά παιδιά μπορεί να επιλεγεί με ακριβώς 4050 τρόπους. Να αποδείξετε ότι κάθε παιδί κρατά τον ίδιο αριθμό σχοινιών.
Επαναφορά!


Θανάσης Κοντογεώργης
Άβαταρ μέλους
ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
Δημοσιεύσεις: 921
Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#7

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ » Δευ Μαρ 02, 2020 2:17 pm

socrates έγραψε:
Τετ Μάιος 17, 2017 12:46 am

Πρόβλημα 4
Είκοσι παιδιά κρατούν 100 σχοινιά. Τα άκρα κάθε σχοινιού κρατούν δύο παιδιά, ένα για κάθε άκρο. Δύο παιδιά μπορούν να κρατούν ένα μόνο κοινό σχοινί. Υποθέτουμε ότι ένα ζευγάρι σχοινιών των οποίων τα τέσσερα άκρα κρατούν διαφορετικά παιδιά μπορεί να επιλεγεί με ακριβώς 4050 τρόπους. Να αποδείξετε ότι κάθε παιδί κρατά τον ίδιο αριθμό σχοινιών.
Πανέμορφη :P

Έστω a_1,a_2,...,a_{20} οι μαθητές.Κάθε σχοινί ''ενώνει'' δύο μαθητές οπότε θα γράφω a_i\cap a_j αν οι a_i,a_j ενώνονται με σχοινί.Θεωρώ τα σύνολα k_i=\left \{ a_j \setminus a_i\cap a_j \right \},i=1,2,....20 δηλαδή για κάθε μαθητή το σύνολο των μαθητών με τους οποίους ενώνεται.Αν με \left | k \right | συμβολίσω το πλήθος των στοιχείων του συνόλου k τότε επειδή a_l\in k_i\Leftrightarrow a_i\in k_l θα είναι \dfrac{\displaystyle {\sum_{i=1}^{20}k_i}}{2}=100\displaystyle {\Leftrightarrow \sum_{i=1}^{20}k_i=200}.
Τώρα θα βρούμε με πόσους τρόπους μπορούμε να επιλέξουμε ένα ζευγάρι σχοινιών που τα άκρα τους δεν κρατάνε ίδια παιδιά.
Αν επιλέξουμε το τον a_1 έχουμε \left | k_1 \right | μαθητές και για κάποιον a_l\in \left | k_1 \right | μένουν 100-\left ( \left | k_1 \right |+\left | k_l \right |-1\right )=101-\left ( \left | k_1 \right |+\left | k_l \right | \right ) σχοινιά.
Έτσι έχοντας επιλέξει τον a_1 έχουμε \displaystyle {101\left | k_1 \right |-\left | k_1 \right |^2-\underset{a_j\in k_1}{\sum }\left | k_j \right |} δυνατές επιλογές.
Τότε όμως συνολικά έχουμε μετρήσει κάθε ζευγάρι σχοινί 4 φορές ( π.χ το (a_i,a_j),(a_k,a_l) το έχουμε μετρήσει και ως \left [ (a_j,a_i),(a_k,a_l) \right ],\left [ (a_k,a_l),(a_j,a_i) \right ] ,\left [ \left [ (a_l,a_k),(a_j,a_i) \right ] \right ])
Έτσι σύμφωνα με την προσθετική αρχή και την υπόθεση θα έχουμε ότι:
\dfrac{\displaystyle {101\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |-\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}-\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |}{4}=4050\Leftrightarrow
 \displaystyle{ \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2+\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |=101\cdot 200-4\cdot 4050=4000}
Στο άθροισμα όμως \displaystyle{\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right | κάθε \left | k_i \right |} εμφανίζεται \left | k_i \right | φορές (αφού a_l\in k_i\Leftrightarrow a_i\in k_l) και έτσι \displaystyle{\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |=\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}
Άρα \displaystyle {2\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2=4000\Leftrightarrow \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2=2000}
Από την ανισότητα των δυνάμεων έχουμε \sqrt{\dfrac{\displaystyle{\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}}{20}}\geq \dfrac{{\displaystyle \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |}}{20}\Leftrightarrow ..\Leftrightarrow 40000\geq 40000
Επειδή η ισότητα ισχύει μόνο όταν \left |k_i \right |=\left |k_j \right |,\forall i,j
το ζητούμενο έπεται.


socrates
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6461
Εγγραφή: Δευ Μαρ 09, 2009 1:47 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#8

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από socrates » Δευ Μαρ 02, 2020 11:33 pm

ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ έγραψε:
Δευ Μαρ 02, 2020 2:17 pm
socrates έγραψε:
Τετ Μάιος 17, 2017 12:46 am

Πρόβλημα 4
Είκοσι παιδιά κρατούν 100 σχοινιά. Τα άκρα κάθε σχοινιού κρατούν δύο παιδιά, ένα για κάθε άκρο. Δύο παιδιά μπορούν να κρατούν ένα μόνο κοινό σχοινί. Υποθέτουμε ότι ένα ζευγάρι σχοινιών των οποίων τα τέσσερα άκρα κρατούν διαφορετικά παιδιά μπορεί να επιλεγεί με ακριβώς 4050 τρόπους. Να αποδείξετε ότι κάθε παιδί κρατά τον ίδιο αριθμό σχοινιών.
Πανέμορφη :P

Έστω a_1,a_2,...,a_{20} οι μαθητές.Κάθε σχοινί ''ενώνει'' δύο μαθητές οπότε θα γράφω a_i\cap a_j αν οι a_i,a_j ενώνονται με σχοινί.Θεωρώ τα σύνολα k_i=\left \{ a_j \setminus a_i\cap a_j \right \},i=1,2,....20 δηλαδή για κάθε μαθητή το σύνολο των μαθητών με τους οποίους ενώνεται.Αν με \left | k \right | συμβολίσω το πλήθος των στοιχείων του συνόλου k τότε επειδή a_l\in k_i\Leftrightarrow a_i\in k_l θα είναι \dfrac{\displaystyle {\sum_{i=1}^{20}k_i}}{2}=100\displaystyle {\Leftrightarrow \sum_{i=1}^{20}k_i=200}.
Τώρα θα βρούμε με πόσους τρόπους μπορούμε να επιλέξουμε ένα ζευγάρι σχοινιών που τα άκρα τους δεν κρατάνε ίδια παιδιά.
Αν επιλέξουμε το τον a_1 έχουμε \left | k_1 \right | μαθητές και για κάποιον a_l\in \left | k_1 \right | μένουν 100-\left ( \left | k_1 \right |+\left | k_l \right |-1\right )=101-\left ( \left | k_1 \right |+\left | k_l \right | \right ) σχοινιά.
Έτσι έχοντας επιλέξει τον a_1 έχουμε \displaystyle {101\left | k_1 \right |-\left | k_1 \right |^2-\underset{a_j\in k_1}{\sum }\left | k_j \right |} δυνατές επιλογές.
Τότε όμως συνολικά έχουμε μετρήσει κάθε ζευγάρι σχοινί 4 φορές ( π.χ το (a_i,a_j),(a_k,a_l) το έχουμε μετρήσει και ως \left [ (a_j,a_i),(a_k,a_l) \right ],\left [ (a_k,a_l),(a_j,a_i) \right ] ,\left [ \left [ (a_l,a_k),(a_j,a_i) \right ] \right ])
Έτσι σύμφωνα με την προσθετική αρχή και την υπόθεση θα έχουμε ότι:
\dfrac{\displaystyle {101\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |-\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}-\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |}{4}=4050\Leftrightarrow
 \displaystyle{ \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2+\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |=101\cdot 200-4\cdot 4050=4000}
Στο άθροισμα όμως \displaystyle{\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right | κάθε \left | k_i \right |} εμφανίζεται \left | k_i \right | φορές (αφού a_l\in k_i\Leftrightarrow a_i\in k_l) και έτσι \displaystyle{\sum_{j=1}^{20} \underset{a_i\in k_j}{\sum} \left | k_i \right |=\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}
Άρα \displaystyle {2\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2=4000\Leftrightarrow \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2=2000}
Από την ανισότητα των δυνάμεων έχουμε \sqrt{\dfrac{\displaystyle{\sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |^2}}{20}}\geq \dfrac{{\displaystyle \sum_{i=1}^{20}\left | k_i \right |}}{20}\Leftrightarrow ..\Leftrightarrow 40000\geq 40000
Επειδή η ισότητα ισχύει μόνο όταν \left |k_i \right |=\left |k_j \right |,\forall i,j
το ζητούμενο έπεται.
:coolspeak:


Θανάσης Κοντογεώργης
socrates
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 6461
Εγγραφή: Δευ Μαρ 09, 2009 1:47 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμασία για διαγωνισμούς - Διαγώνισμα 13

#9

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από socrates » Σάβ Ιαν 08, 2022 12:38 am

socrates έγραψε:
Τετ Μάιος 17, 2017 12:46 am
Πρόβλημα 4
Είκοσι παιδιά κρατούν 100 σχοινιά. Τα άκρα κάθε σχοινιού κρατούν δύο παιδιά, ένα για κάθε άκρο. Δύο παιδιά μπορούν να κρατούν ένα μόνο κοινό σχοινί. Υποθέτουμε ότι ένα ζευγάρι σχοινιών των οποίων τα τέσσερα άκρα κρατούν διαφορετικά παιδιά μπορεί να επιλεγεί με ακριβώς 4050 τρόπους. Να αποδείξετε ότι κάθε παιδί κρατά τον ίδιο αριθμό σχοινιών.
Άλλη μια λύση:

Έστω ότι τα παιδιά κρατούν αντίστοιχα x_1,x_2,...,x_{20} σχοινιά.
Τότε x_1+x_2+...+x_{20}=200 και

\displaystyle{\binom{x_1}{2}+\binom{x_2}{2}+..+\binom{x_{20}}{2}=\binom{100}{2}-4050} δηλαδή

\displaystyle{\frac{x_1^2-x_1}{2}+\frac{x_2^2-x_2}{2}+...+\frac{x_{20}^2-x_{20}}{2}=900   \iff x_1^2+x_2^2+...+x_{20}^2=2000}


Στην ανισότητα \displaystyle{20(x_1^2+x_2^2+...+x_{20}^2)\geq (x_1+x_2+...+x_{20})^2} ισχύει η ισότητα...


Θανάσης Κοντογεώργης
Απάντηση

Επιστροφή σε “Ασκήσεις ΜΟΝΟ για μαθητές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες