Τετράγωνο ή κύκλος

Συντονιστής: ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΤΡΑΣ

Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 17608
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Τετράγωνο ή κύκλος

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR »

Στο επίπεδο του τετραγώνου \displaystyle ABCD , γράφω κύκλο ο οποίος διέρχεται από την κορυφή D , και εφάπτεται

στις πλευρές AB και BC . Συγκρίνατε τις "περιμέτρους" και τα "εμβαδά" των δύο σχημάτων .
Συνημμένα
Τετράγωνο  ή κύκλος ;.png
Τετράγωνο ή κύκλος ;.png (7.99 KiB) Προβλήθηκε 614 φορές
Άβαταρ μέλους
Γιώργος Απόκης
Διευθύνον Μέλος
Δημοσιεύσεις: 5092
Εγγραφή: Δευ Μάιος 16, 2011 7:56 pm
Τοποθεσία: Πάτρα
Επικοινωνία:

Re: Τετράγωνο ή κύκλος

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Απόκης »

Kαλησπέρα. Μια απόπειρα...

Έστω (O,R) o κύκλος και a η πλευρά του τετραγώνου. Θεωρώ τη διαγώνιο BD και τις ακτίνες OK,OL στα σημεία επαφής.

Η BD διέρχεται από το O αφού το OKBL είναι τετράγωνο άρα \widehat{LOB}=45^{o}=\widehat{CDB}. Έστω, επιπλέον ότι η KO τέμνει την DC στο M.

Tότε, το AKMD είναι ορθογώνιο, άρα AK=DM (1). Στο ορθογώνιο τρίγωνο DMO έχουμε \widehat{DOM}=45^{o} άρα DM=OM και από το Π.Θ.

έχουμε \displaystyle{DM=\frac{R\sqrt{2}}{2}\overset{(1)}\Leftrightarrow AK=\frac{R\sqrt{2}}{2}\Leftrightarrow AB-KB=\frac{R\sqrt{2}}{2}\Leftrightarrow a-R=\frac{R\sqrt{2}}{2}\Leftrightarrow a=\frac{R(2+\sqrt{2})}{2}}.

Eπομένως, \displaystyle{E_{\tau \epsilon \tau}=a^2=\left(\frac{R(2+\sqrt{2})}{2}\right)^2=\frac{3+2\sqrt{2}}{2}R^2<\frac{3+2\cdot 1,5}{2}R^2=3R^2<\pi R^2=E_{\kappa \upsilon \kappa}} και

\displaystyle{L_{\tau \epsilon \tau}=4a=4\cdot \frac{R(2+\sqrt{2})}{2}=(4+2\sqrt{2})R>(4+2\cdot 1,4)R=6,8R>2\pi R=L_{\kappa \upsilon \kappa}}
Συνημμένα
circle-square.png
circle-square.png (12.05 KiB) Προβλήθηκε 567 φορές
Γιώργος
Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5518
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Τετράγωνο ή κύκλος

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος »

Μια λύση με Αναλυτική Γεωμετρία. (Κατά βάθος... είναι παραλλαγή της λύσης του Γιώργου, αλλά διαφέρει αρκετά, ώστε να μην κατηγορηθώ για κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων...).
21-09-2011 Γεωμετρία.jpg
21-09-2011 Γεωμετρία.jpg (14.42 KiB) Προβλήθηκε 528 φορές
Σε ορθοκανονικό σύστημα συντεταγμένων με κέντρο O γράφουμε κύκλο με ακτίνα 1
Παίρνουμε τα σημεία \displaystyle 
A\left( { - \alpha ,\; - 1} \right),\;{\rm B}\left( {1,\; - 1} \right),\;C\left( {1,\;\alpha } \right),\;D\left( { - \alpha ,\;\alpha } \right),\;0 < \alpha  < 1 που είναι κορυφές τετραγώνου πλευράς \displaystyle 
\alpha  + 1, ώστε το D να ανήκει στον κύκλο \displaystyle 
\left( {{\rm O},\;1} \right).
Τότε ο κύκλος εφάπτεται στο τετράγωνο στις AB και BC στα σημεία \displaystyle 
{\rm K}\left( {0,\; - 1} \right),\;L\left( {1,\;0} \right) αντίστοιχα.
Προφανώς το O ανήκει στη BD, αφού ισαπέχει από τις AB, BC.

Τότε \displaystyle 
2\alpha ^2  = 1 \Leftrightarrow \alpha  = \frac{{\sqrt 2 }}{2}, οπότε \displaystyle 
\left( {ABCD} \right) = \left( {\frac{{\sqrt 2 }}{2} + 1} \right)^2  = \frac{3}{2} + \sqrt 2  > \pi  = {\rm E}_{\left( {{\rm O},\;1} \right)}
KDORTSI
Διακεκριμένο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 2554
Εγγραφή: Τετ Μαρ 11, 2009 9:26 pm

Re: Τετράγωνο ή κύκλος

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KDORTSI »

Ενδιαφέρον θα ήταν στο πρόβλημα αυτό να ασχοληθεί κάποιος με το ερώτημα:

"Δίνεται τετράγωνο \displaystyle{ABCD}. Να κατασκευαστεί κύκλος \displaystyle{(C)} ώστε να διέρχεται από την κορυφή \displaystyle{D} και να εφάπτεται στις πλευρές \displaystyle{AB} και \displaystyle{BC}".
Λύση:
Έστω πως ο κύκλος αυτός έχει κατασκευαστεί κι είναι αυτός του σχήματος. Εύκολα διαπιστώνεται πως το κέντρο \displaystyle{K} του κύκλου αυτού ανήκει στη διαγώνιο \displaystyle{BD}.
Θα δείξουμε ότι η \displaystyle{DE} είναι διχοτόμος της γωνίας \displaystyle{\hat{BDC}}.
Πράγματι:
Επειδή \displaystyle{KE//CD} θα είναι \displaystyle \frac{BE}{EC}=\frac{BK}{KD}=\frac{BK}{KE} (γιατί \displaystyle{KD=KE} ως ακτίνες του ίδιου κύκλου)
κι επειδή τα τρίγωνα \displaystyle{BKE, BCD} είναι όμοια θα είναι ακόμα:\displaystyle \frac{BK}{KE}=\frac{BD}{DC}
από τις δύο αυτές τελευταίες σχέσεις προκύπτει: \displaystyle \frac{BE}{EC}=\frac{BD}{DC}
που δηλώνει πως η \displaystyle{DE} είναι διχοτόμος της γωνίας \displaystyle{BDC}.

Ύστερ' απ' αυτό προκύπτει η κατασκευή του κύκλου:

Φέρουμε τη διαγώνιο \displaystyle{BD} και τη διχοτόμο της γωνίας \displaystyle{\hat{BDC}} που τέμνει την \displaystyle{BC} στο σημείο \displaystyle{E}.
Στη συνέχεια φέρουμε τη μεσοκάθετη στην \displaystyle{DE} η οποία ορίζει στη διαγώνιο \displaystyle{BD} το σημείο \displaystyle{K}
το οποίο είναι και το κέντρο του ζητούμενου κύκλου. Ασφαλώς η ακτίνα του κύκλου αυτού θα είναι η \displaystyle{KD}.

Κώστας Δόρτσιος
Συνημμένα
Τετράγωνο ή κύκλος.PNG
Τετράγωνο ή κύκλος.PNG (11.63 KiB) Προβλήθηκε 507 φορές
Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 17608
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Re: Τετράγωνο ή κύκλος

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR »

Μετά την έξοχη διαπίστωση - κατασκευή του Κώστα , ίσως είναι περιττή η παρακάτω κατασκευή , αλλά έχει το πλεονέκτημα ,

ότι δίνει και το μήκος της ακτίνας (και διευκολύνει την απάντηση των άλλων ερωτημάτων )

Επειδή λοιπόν : OD=BD-BO , δηλαδή R=a\sqrt{2}-R\sqrt{2}\Rightarrow R(\sqrt{2}+1)=a\sqrt{2} παίρνω ότι : R=2a-a\sqrt{2} .

Αν τώρα BS=2a , και πάρω επί της BS τμήμα BT=a\sqrt{2}, τότε ST=R , κ.λ.π.
Συνημμένα
Τετράγωνο  ή  κύκλος ;.png
Τετράγωνο ή κύκλος ;.png (14.75 KiB) Προβλήθηκε 464 φορές
Απάντηση

Επιστροφή στο “ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Β'”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες