Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

Αγησίλαος
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: Κυρ Ιούλ 31, 2011 7:14 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#201

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αγησίλαος » Τετ Μάιος 30, 2012 6:09 pm

ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:
Αγησίλαος έγραψε:Αγαπητά μέλη,
θα επαναλάβω την απορία μου γιατί δεν πήρα απάντηση :P

Βρήκα την μέγιστη-ελάχιστη τιμή του μέτρου w, χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα
ΔΕΝ επαλήθευσα ότι η μέγιστη-ελάχιστη τιμή που βρήκα ισχύουν για συγκεκριμένη τιμή του w
Το αποτέλεσμα ωστόσο, είναι το σωστό. Είναι η συγκεκριμένη μέθοδος λανθασμένη;
Νομίζω ότι έχδει απαντηθεί πριν το ερώτημα. Αφού δεν σου ζητάει μέγιστη ή ελάχιστη τιμή, δεν ΄χρειάζεται να να κάνεις καμία επαλήθευση.
Στο Β3 ζητάει την μέγιστη κι ελάχιστη τιμή του μέτρου w, αφού φυσικά αποδείξουμε πως η εικόνα του κινείται στην έλλειψη.
Νομίζω πως χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα, βρίσκεις απλά ένα φράγμα κι όχι την μέγιστη ή ελάχιστη τιμή του ζητουμένου. Αυτός είναι και ο λόγος του ενδοιασμού μου. Χρησιμοποίησα την τριγωνική ανισότητα (και το αποτέλεσμα βγήκε το σωστό) δίχως να βρω κάποιον μιγαδικό w για τον οποίο ισχύει η ΙΣΟΤΗΤΑ


Αγχιβασίην
thymgreg
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: Παρ Μάιος 25, 2012 1:48 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#202

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από thymgreg » Τετ Μάιος 30, 2012 7:17 pm

nik21 έγραψε:
ξιμ έγραψε:
Τι γνώμη έχετε για αυτή την ερώτηση;
Το επίπεδο χωρίο περικλείει όλα τα εμβαδά των επίπεδων σχημάτων! Σ ή Λ
Παραφράζοντας λίγο την πρόταση:
"Κάθε επίπεδο περικλείει όλα τα επίπεδα σχημάτα που ανήκουν σε αυτό" και είναι σωστή
thymgreg έγραψε:Και τι εννοούμε επίπεδο σχήμα; Δεν πρέπει να είναι μια κλειστή καμπύλη;
Όχι. Επίπεδο σχήμα είναι πχ και η ευθεία.
χμμμ... και πάλι... τι σημαίνει περικλείει;
αν μου πεις ότι κάθε επίπεδο περιέχει όλα τα επίπεδα σχήματα που ανήκουν σ'αυτό, οκ...
Θα έλεγες π.χ ότι οι θετικοί ημιάξονες περικλείουν το πρώτο τεταρτημόριο;
Προσωπικά, θα χρησιμοποιούσα άλλη έκφραση για κάτι που δεν κλείνεται γύρω γύρω.


Ardid
Δημοσιεύσεις: 70
Εγγραφή: Κυρ Ιουν 05, 2011 1:28 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#203

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ardid » Τετ Μάιος 30, 2012 8:07 pm

Αγησίλαος έγραψε:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:
Αγησίλαος έγραψε:Αγαπητά μέλη,
θα επαναλάβω την απορία μου γιατί δεν πήρα απάντηση :P

Βρήκα την μέγιστη-ελάχιστη τιμή του μέτρου w, χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα
ΔΕΝ επαλήθευσα ότι η μέγιστη-ελάχιστη τιμή που βρήκα ισχύουν για συγκεκριμένη τιμή του w
Το αποτέλεσμα ωστόσο, είναι το σωστό. Είναι η συγκεκριμένη μέθοδος λανθασμένη;
Νομίζω ότι έχδει απαντηθεί πριν το ερώτημα. Αφού δεν σου ζητάει μέγιστη ή ελάχιστη τιμή, δεν ΄χρειάζεται να να κάνεις καμία επαλήθευση.
Στο Β3 ζητάει την μέγιστη κι ελάχιστη τιμή του μέτρου w, αφού φυσικά αποδείξουμε πως η εικόνα του κινείται στην έλλειψη.
Νομίζω πως χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα, βρίσκεις απλά ένα φράγμα κι όχι την μέγιστη ή ελάχιστη τιμή του ζητουμένου. Αυτός είναι και ο λόγος του ενδοιασμού μου. Χρησιμοποίησα την τριγωνική ανισότητα (και το αποτέλεσμα βγήκε το σωστό) δίχως να βρω κάποιον μιγαδικό w για τον οποίο ισχύει η ΙΣΟΤΗΤΑ
Πιστεύω ότι η απάντησή σου είναι ελλιπής, γιατί η τριγωνική ανισότητα δεν εξασφαλίζει μέγιστο-ελάχιστο αλλά φράγμα.


Αγησίλαος
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: Κυρ Ιούλ 31, 2011 7:14 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#204

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αγησίλαος » Τετ Μάιος 30, 2012 8:17 pm

Ardid έγραψε:
Αγησίλαος έγραψε:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:
Αγησίλαος έγραψε:Αγαπητά μέλη,
θα επαναλάβω την απορία μου γιατί δεν πήρα απάντηση :P

Βρήκα την μέγιστη-ελάχιστη τιμή του μέτρου w, χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα
ΔΕΝ επαλήθευσα ότι η μέγιστη-ελάχιστη τιμή που βρήκα ισχύουν για συγκεκριμένη τιμή του w
Το αποτέλεσμα ωστόσο, είναι το σωστό. Είναι η συγκεκριμένη μέθοδος λανθασμένη;
Νομίζω ότι έχδει απαντηθεί πριν το ερώτημα. Αφού δεν σου ζητάει μέγιστη ή ελάχιστη τιμή, δεν ΄χρειάζεται να να κάνεις καμία επαλήθευση.
Στο Β3 ζητάει την μέγιστη κι ελάχιστη τιμή του μέτρου w, αφού φυσικά αποδείξουμε πως η εικόνα του κινείται στην έλλειψη.
Νομίζω πως χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα, βρίσκεις απλά ένα φράγμα κι όχι την μέγιστη ή ελάχιστη τιμή του ζητουμένου. Αυτός είναι και ο λόγος του ενδοιασμού μου. Χρησιμοποίησα την τριγωνική ανισότητα (και το αποτέλεσμα βγήκε το σωστό) δίχως να βρω κάποιον μιγαδικό w για τον οποίο ισχύει η ΙΣΟΤΗΤΑ
Πιστεύω ότι η απάντησή σου είναι ελλιπής, γιατί η τριγωνική ανισότητα δεν εξασφαλίζει μέγιστο-ελάχιστο αλλά φράγμα.
Αυτό πιστεύω κι εγώ. Ήθελα όμως, να βεβαιωθώ


Αγχιβασίην
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 4770
Εγγραφή: Τρί Αύγ 31, 2010 10:37 pm
Τοποθεσία: Ιστιαία Ευβοίας

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#205

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ » Τετ Μάιος 30, 2012 11:45 pm

Αγησίλαος έγραψε:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:
Αγησίλαος έγραψε:Αγαπητά μέλη,
θα επαναλάβω την απορία μου γιατί δεν πήρα απάντηση :P

Βρήκα την μέγιστη-ελάχιστη τιμή του μέτρου w, χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα
ΔΕΝ επαλήθευσα ότι η μέγιστη-ελάχιστη τιμή που βρήκα ισχύουν για συγκεκριμένη τιμή του w
Το αποτέλεσμα ωστόσο, είναι το σωστό. Είναι η συγκεκριμένη μέθοδος λανθασμένη;
Νομίζω ότι έχδει απαντηθεί πριν το ερώτημα. Αφού δεν σου ζητάει μέγιστη ή ελάχιστη τιμή, δεν ΄χρειάζεται να να κάνεις καμία επαλήθευση.
Στο Β3 ζητάει την μέγιστη κι ελάχιστη τιμή του μέτρου w, αφού φυσικά αποδείξουμε πως η εικόνα του κινείται στην έλλειψη.
Νομίζω πως χρησιμοποιώντας την τριγωνική ανισότητα, βρίσκεις απλά ένα φράγμα κι όχι την μέγιστη ή ελάχιστη τιμή του ζητουμένου. Αυτός είναι και ο λόγος του ενδοιασμού μου. Χρησιμοποίησα την τριγωνική ανισότητα (και το αποτέλεσμα βγήκε το σωστό) δίχως να βρω κάποιον μιγαδικό w για τον οποίο ισχύει η ΙΣΟΤΗΤΑ

Αγησίλαε, νόμισα ότι μιλούσες για το B_{4}, στο οποίο δεν χρειαζόταν τίποτε άλλο. Για το B_{3} βεβαίως και απαιτείτα αυτό που γράφεις ότι παρέλειψες.


Κική
Δημοσιεύσεις: 13
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 15, 2009 10:41 am
Τοποθεσία: Χαλκιδική

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#206

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κική » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:30 am

Μπορεί σας παρακαλώ κάποιος να μου εξηγήσει από τη λύση του Δ1 που προτείνετε 'Εναλλακτικά για την απόδειξη της παραγωγισιμότητας της f '
για 0<χ<1
\int_{1}^{x}{\frac{lnt-t}{f\left(t \right)}dt}+e<e\neq 0
πως προκύπτει το διάφορο του 0;


KAKABASBASILEIOS
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 1595
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 1:46 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#207

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KAKABASBASILEIOS » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:48 am

Κική έγραψε:Μπορεί σας παρακαλώ κάποιος να μου εξηγήσει από τη λύση του Δ1 που προτείνετε 'Εναλλακτικά για την απόδειξη της παραγωγισιμότητας της f '
για 0<χ<1
\int_{1}^{x}{\frac{lnt-t}{f\left(t \right)}dt}+e<e\neq 0
πως προκύπτει το διάφορο του 0;
...μπορείς να το δεις στην σελίδα 7 της παροούσας συζήτησης
Βασίλης


f ανοιγοντας τους δρομους της Μαθηματικης σκεψης, f' παραγωγος επιτυχιας
Τα Μαθηματικά είναι απλά...όταν σκέπτεσαι σωστά...
Τα Μαθηματικά είναι αυτά...για να δεις πιό μακρυά...
Τα Μαθηματικά είναι μαγεία...όταν έχεις φαντασία...
Άβαταρ μέλους
nsmavrogiannis
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 4455
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 20, 2008 7:13 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#208

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nsmavrogiannis » Πέμ Μάιος 31, 2012 3:09 am

1) Κατ΄αρχάς θα ήθελα να πω ότι στην προηγούμενη ( viewtopic.php?f=46&t=27090&p=132753#p132753 ) παρέμβαση μου κρίνω ενέργειες και όχι πρόσωπα. Αν κάποιος δεν το αντιλαμβάνεται ή επιμένει να το παραβλέπει δε μπορώ να κάνω τίποτε.
2) Έχει σημασία να διαβάζουμε ότι γράφεται με προσοχή ιδίως όταν πρόκειται να ασκήσουμε κριτική. Η φράση "έχει καταλήξει κακόγουστο αστείο" δεν ταυτίζεται με την χρήση για ανθρώπους των επιθέτων "κακός ή κακόγουστος".
3) Ό,τι γράφουμε για τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων πρέπει να γράφεται με την δέουσα προσοχή διότι μας διαβάζουν πολλοί και επηρεάζονται αρκετοί.
4) Ιδιαιτέρως χρειάζεται προσοχή στο τι δηλώνουμε ότι αποτελεί σωστή απάντηση και τι όχι. Δε μπορεί οι προσωπικές απόψεις να αναγορεύονται σε μαθηματική αλήθεια. Πολύ περισσότερο δεν αποτελούν κριτήριο βαθμολόγησης οι έμμονες ιδέες στις οποίες κάποιοι είναι αμετακίνητα προσηλωμένοι.
5) Δεδομένου και του κακού προηγουμένου viewtopic.php?f=46&t=7228&hilit=%CF%89% ... =80#p40973 που, ως γνωστόν, έκανε αρκετή ζημιά θεωρώ ότι η παρέμβαση μου ήταν αρκούντως ευγενική.
6) Παρεμπιπτόντως στο περιστατικό που αναφέρω στο 5) δεν είδα τότε πολλούς από τους νυν λαλίστατους οπαδούς της μαθηματικής αλήθειας να τοποθετηθούν επί της ουσίας (οι αλλαλογιαναγαπιόμαστε παρεμβάσεις δεν πιάνονται)
7) Στους επίδοξους ψυχαναλυτές που αναλύουν συμπεριφορές και εσωτερικούς κόσμους δεν θα αναφερθώ διεξοδικά. Απλώς θα υπενθυμίσω ότι η ενδοσκόπηση δεν είναι ασφαλής μέθοδος για να κρίνουμε ανθρώπους: Νομίζουμε ότι βλέπουμε τον εαυτό μας. Η αλλιώς κρίνουμε εξ ιδίων τα αλλότρια. Αλλά οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι. Πως να το κάνουμε;
8) Επαναλαμβάνω αυτό που ανέφερα και πιο πάνω: Καλόν είναι να διαβάζουμε προσεκτικά. Έγραψα "Αν πάντως ένας μαθητής πάρει σαν εμβαδον ότιδήποτε ε΄΄ιναι πάνω από τον x'x και αριστερά της x=e νομίζω πρέπει να πάρει το σύνολο των μονάδων." 'Εστω και ανορθόγραφα αυτό δεν σημαίνει "οποιοδήποτε χωρίο αριστερά της χ=e;".
9) Και για να μην μείνει οποιαδήποτε παρανόηση αυτό που λέω είναι ότι ναι μεν καταλαβαίνουμε ότι πρόθεση των θεματοδοτών είναι να υπολογισθεί αυτό το εμβαδόν:
area001.png
area001.png (8.99 KiB) Προβλήθηκε 3200 φορές
αλλά αν (υποθετικά μιλάμε: δεν ξέρω αν υπάρχει) κάποιος μαθητής βρεί αντί αυτού το εμβαδόν:
area002.png
area002.png (12.44 KiB) Προβλήθηκε 3200 φορές
πρέπει κατά την γνώμη μου να βαθμολογηθεί με το σύνολο των μονάδων.
10) Το εμβαδόν του αριστερού κομματιού δεν είναι άλλο από το όριο \lim\limits_{x\rightarrow 0}\left( \int_{x}^{1}\left( t-1\right) \ln t\,dt\right) =\frac{3}{4}. Το ότι βρίσκουμε ένα εμβαδόν μέσω ενός ορίου δεν είναι ασύνηθες: Και το εμβαδόν του κύκλου έτσι το βρίσκουμε. Το ασύνηθες είναι ότι το χωρίο δεν είναι φραγμένο.
11) Χρήσιμο είναι να καταφεύγουμε στα λεξικά αλλά πρέπει να έχουμε κατά νου ότι συχνά δε μπορούν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε μαθηματικές έννοιες. Τα προβλήματα που δημιουργούνται με την χρήση της λέξης "περικλείεται" τα είχαμε συζητήσει πριν 3 χρόνια εδώ: viewtopic.php?f=54&p=7051#p7051
12) Δε μπορούμε να έχουμε την αξίωση η βαθμολόγηση να γίνει με βάση το τι έγραψαν οι μαθητές μας ή το τι διδάξαμε εμείς. Πάντα υπάρχουν εξαιρετικά γραπτά που διαψεύδουν τους απαισιόδοξους. Το είδαμε στην Γενική Παιδεία το βλέπουμε και την κατεύθυνση.
13) Και για να μην ξεχνιόμαστε. Εξακολουθώ να αναμένω από τους ειδικούς και αμύντορες της μαθηματικής αυστηρότητας απάντηση (ή και κριτική αποτίμηση):
2+2=4 Σωστό ή Λάθος;
Καλημέρα πλέον
Μαυρογιάννης
τελευταία επεξεργασία από nsmavrogiannis σε Πέμ Μάιος 31, 2012 9:26 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Λόγος: Διόρθωση στο όριο. Ευχαριστώ τον Γρ. Κωστάκο.


Αν κανείς δεν ελπίζει, δεν θα βρεί το ανέλπιστο, οι δρόμοι για το ανεξερεύνητο θα είναι κλειστοί.
Ηράκλειτος
Άβαταρ μέλους
apotin
Δημοσιεύσεις: 845
Εγγραφή: Τετ Απρ 08, 2009 5:53 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#209

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από apotin » Πέμ Μάιος 31, 2012 7:42 am

λίγο off topic

Πιστεύετε ότι σε επίπεδο Γενικών/Πανελλαδικών εξετάσεων οι ερωτήσεις σωστού-λάθους είναι ένα δόκιμο "εργαλείο" αξιολόγησης;


Αποστόλης
Άβαταρ μέλους
S.E.Louridas
Δημοσιεύσεις: 5956
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 21, 2009 10:53 am
Τοποθεσία: Aegaleo.
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#210

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από S.E.Louridas » Πέμ Μάιος 31, 2012 9:58 am

Κλείνοντας θα ήθελα να πω τέσσερα πράγματα, με όλη την αγάπη μου και τον σεβασμό στους συναδέλφους, σε αυτούς μου μας διαβάζουν, τους Μαθητές μας, τους φοιτητές μας κ.τ.λ. και με τις ευχαριστίες σε αυτούς που μας διδάσκουν και είναι πολλοί εδώ στην οικογένεια mathematica. Και αυτό το επιχειρώ καταλήγοντας, σαν συμμετέχων στον όμορφο αυτό διάλογο. Όσο δε με αφορά ποτέ μα ποτέ με προσωπικές αιχμές, αφού τα γραφόμενα στην υπογραφή μου κάτω τα εννοώ.

1) Οι ερωτήσεις που βαθμολογούνται και είναι του τύπου Σωστό – Λάθος στο γνωστικό αντικείμενο επί των Μαθηματικών πρέπει να αφορούν σε
Μαθηματικές Προτάσεις και είναι αντίστοιχοι των Αληθής ή Ψευδής πρόταση. Άλλως δεν θα μπορούσαμε να καθορίσουμε αντικειμενικά την σωστή ή λάθος απάντηση. Και αυτό διότι τα παιδιά Βαθμολογούνται και από την βαθμολογία αυτή εξαρτάται το μέλλον τους. Όσο με αφορά αυτό ως θεματολόγος και όταν ήμουν "υποχρεωμένος" να πρέπει να δώσω τέτοιου τύπου ερωτήσεις το τηρούσα 100%.

2) Κάποτε ένα από τα θέματα που έβαλαν στον Α.Σ.Ε.Π. στα παιδαγωγικά ήταν:
«Πώς αντιδρά ο διδάσκων όταν αντιλαμβάνεται ότι ένας Μαθητής μασάει τσίχλα στην τάξη την ώρα της διδασκαλίας;»
Εκεί υπήρχε μία επίσημη απάντηση από τους θεματολόγους ελεγχόμενης αντικειμενικότητας λόγω της φύσης του θέματος. Πολλοί συνάδελφοι που αρίστευσαν στο Γνωστικό έχασαν στον πόντο τον διορισμό τους και κατά την άποψή μου έχασε από τον μη διορισμό τους και η εκπαίδευση, από τέτοιου τύπου Ερωτήματα.
Αλλά αυτό δεν είναι στο γνωστικό των Μαθηματικών, όπου ή αυστηρότητα των απαντήσεων (*) είναι και πρέπει να είναι και να παραμείνει de facto.

3) Ναι είναι μεγαλείο να λέει κανείς on air:
Προσωπικά πιστεύω ότι…και ξέρετε γιατί;
Επειδή λέει την προσωπική του άποψη ευθέως και χωρίς να φοβηθεί μήπως του βρουν κάποιο μείον, αντίθετα θέτει την άποψη του προς κρίση και διδάσκεται και ο ίδιος και μαθαίνει και βέβαια το κάνει και σαν πάτημα για Επιστημονικό Διάλογο, που ίσως οδηγήσει και σε ανατροπές. Τα Μαθηματικά όντα δεν είναι μαριονέττες, ώστε να επηρεάζονται χωρίς προηγουμένως να έχουν πειστεί.

4) Επειδή είμαστε και Δάσκαλοι, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι η διαχείριση του σεβασμού που μας δείχνουν, ως επίσης και κάποιας «εξουσίας» που μας δίνεται ή που νομίζουμε ότι έχουμε έχει την σημασία της και αυτό επειδή καλό είναι να μην ξεχνάμε ότι τα Μαθηματικά είναι και Ανθρωπισμός.

(*) Αυστηρότητα Απάντησης σημαίνει Απάντησης που πείθει με βάση την Μαθηματική Λογική και τα δεδομένα που έχουμε στο περιβάλλον αναφοράς που κινούνται τα θέματα που μελετάμε. Προφανέστατα δεν έχει να κάνει με την φορμαλιστική των πραγμάτων αντίληψη, αντιθέτως είναι στην αντίπερα όχθη (μήπως όμως η έννοια "αυστηρότητα απάντησης", συναντάται και στην ζωή και μάλλιστα δυνατόν να είναι και κριτήριο σοβαρότητας; Θέλω καθαρές κουβέντες λέει ο σοφός λαός μας).

edit: Τοποθέτηση διευκρίνισης και κάποιες φραστικές διορθώσεις.
τελευταία επεξεργασία από S.E.Louridas σε Πέμ Μάιος 31, 2012 11:54 am, έχει επεξεργασθεί 5 φορές συνολικά.


S.E.Louridas

1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
Άβαταρ μέλους
Α.Κυριακόπουλος
Δημοσιεύσεις: 988
Εγγραφή: Κυρ Ιαν 04, 2009 9:49 am
Τοποθεσία: ΧΟΛΑΡΓΟΣ

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#211

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Α.Κυριακόπουλος » Πέμ Μάιος 31, 2012 10:15 am

Επαναλαμβάνω (και δεν θα κουραστώ να το λέω) ότι στα θέματα του τύπου Σ-Λ ο μαθητής θα πρέπει να γράψει ένα, και μόνο ένα, από τα δύο, αυτό που ισχύει στην περιοχή των μαθηματικών που εξετάζεται . Γι' αυτό η ερώτηση, στην περιοχή των μαθηματικών που εξετάζεται, θα πρέπει να έχει μονοσήμαντη απάντηση ( δηλαδή, να είναι μια - μαθηματική -πρόταση). Αν όμως αυτό δεν συμβαίνει και η ερώτηση άλλοτε είναι σωστή και άλλοτε είναι λάθος ( δηλαδή, πρόκειται περί προτασιακού τύπου), τι θα πρέπει να γράψει ο μαθητής; Δεν είναι παράλογο να θέτουμε τέτοιες ερωτήσεις και να περιμένουμε μονοσήμαντη απάντηση;
• Το ερώτημα Α4ε) δεν έπρεπε να τεθεί, γιατί δεν έχει μονοσήμαντη απάντηση ( δυστυχώς τέτοια ερωτήματα έχουν τεθεί και σε προηγούμενες εξετάσεις. Στην Ελλάδα είμαστε! ).
• Αυτά δεν είναι θέμα γνώμης. Ούτε θέμα μαθηματικής αυστηρότητας. Ούτε καν θέμα Μαθηματικής Λογικής. Είναι θέμα κοινής λογικής. Όλα τα άλλα είναι αμπελοφιλοσοφίες , τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με τα μαθηματικά.


Αντώνης Κυριακόπουλος
•Ο έξυπνος παραδέχεται •Ο πονηρός δικαιολογείται •Ο βλάκας επιμένει
k-ser
Δημοσιεύσεις: 870
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 20, 2008 10:22 am
Τοποθεσία: Μουζάκι Καρδίτσας
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#212

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από k-ser » Πέμ Μάιος 31, 2012 11:08 am

Για να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις.....
nsmavrogiannis έγραψε:Γεια σας
1) Στο Α4ε) η ερώτηση είναι αν ισχύει ένας κανόνας και οι ερωτήσεις που αφορούν τους κανόνες είναι αν ισχύουν γενικά. Επομένως το ε) είναι λάθος. Νομίζω ότι αυτή η συνεχιζόμενη ιστορία με τα Σ-Λ έχει καταλήξει κακόγουσο αστείο: Δεν προκαλεί ευθυμία αλλά μπορεί να προκαλέσει (σε λίγους) σύγχιση. Η τελευταία φορά που αναφέρθηκα σε αυτό το ζήτημα είναι εδώ:
viewtopic.php?f=61&t=25907&p=129166#p129166
'Οσες φορές έχει τεθεί το θέμα οι θιασώτες της άποψης ότι στα Σ-Λ πρέπει να βάζουμε σαν απαραίτητο καρύκευμα τουτέστιν το "πάντα" το "οπωσδήποτε" κ.α. λένε ότι πρόκειται για προτασιακούς τύπους κτλ. Επιμόνως παραβλέπουν το πως μιλάνε οι μαθηματικοί σε αυτή την πλάση και παραπέμπουν μονότονα στια απόψεις (διότι περι απόψεων προκειται) ενός πάντα τοου ίδιου ανθρώπου.
Παρεμπιπτόντως δεν έχω πάρει αρμοδίως απάντηση στην ερώτηση
2+2=4 Σωστό ή Λάθος;
που έθεσα εδώ:
viewtopic.php?f=61&p=112434#p112434

2) Στα φετεινά θέματα αξιοπρόσεκτη είναι η εμπλοκή αρκετών ασκήσεων του σχολικού βιβλίου:
α) Η 101-Α-9 (κανόνας του παραλληλογράμμου) μπορεί αν χρησιμοποιηθεί (με απόδειξη φυσικά) να απαντήσει στα Β1, Β2
β) το οποίο Β1 είναι παρόμοιο της 102-Β-7
γ) Η 269-Β-3-ii-β (που και αυτή αν χρησιμοποιηθεί πρέπει να αποδειχθεί) μας οδηγεί συνδυαζόμενη με την \left| \eta \mu x\right| <\left| x\right| μας δίνει ότι για x<0 είναι x<\eta \mu x<x-\frac{1}{6}x^{3} που μπορεί να οδηγησει σε μία ακόμη απάντηση (όχι την καλλίτερη) για το Δ2

3) Η επισήμανση του μέλους ξιμ (viewtopic.php?f=46&t=27090&start=140#p132745) είνα εύστοχη (αν και δεν προλαβαίνω να ελέγχω το αποτέλεσμα, πάντως το γενικευμένο ολοκλήρωμα συγκλίνει απλώς βιαστικά βρίσκω στο \frac{3}{4}). Αυτού του είδους η παρανοήσεις προκύπτουν από την χρήση περιγραφικής γλώσσας και ειδικά με το "περικλείεραι". Αν πάντως ένας μαθητής πάρει σαν εμβαδον ότιδήποτε ε΄΄ιναι πάνω από τον x'x και αριστερά της x=e νομίζω πρέπει να πάρει το σύνολο των μονάδων. Υπάρχουν πολύ κατατοπισμένοι και σχολαστικοί μαθητές που δίνουν εκπληκτικές απαντήσεις.

Μαυρογιάννης
k-ser έγραψε:Τα μαθηματικά έχουν έναν βασικό λόγο ύπαρξης. Την ανάγκη μας να συμφωνήσουμε στο τι είναι απόλυτα σωστό και τι λάθος. Δεν γνωρίζω αν μπορούν να ανταπεξέλθουν σ' αυτή την ανάγκη, όμως, είναι το μόνο εργαλείο που διαθέτουμε για αυτό.
Εφόσον ασχολούμαστε με τα μαθηματικά θα πρέπει να συμφωνήσουμε, όλοι μας, στον τρόπο με τον οποίο θα τα μιλάμε.

Η διαφωνία μας στην διατύπωση των ερωτήσεων Σωστό - Λάθος έχει να κάνει με το ότι κάποιοι από μας θεωρούμε απαραίτητη τη χρήση των ποσοδεικτών και κάποιοι άλλοι όχι.
Σε καμμιά περίπτωση δεν θα διαφωνήσουμε στο αν η ισότητες
2+2= 4 ,
(\sigma \phi x)^{\prime}=\frac{1}{\eta \mu ^2 x}, x \in \mathbb{R}- \left\{x|\eta \mu x =0 \right\}
είναι σωστές ή λάθος.
Ακόμα, είχα την εντύπωση, ότι συμφωνήσαμε, τουλάχιστον στο επίπεδο των μαθηματικών της Γ΄ Λυκείου, με την έκφραση "το χωρίο που περικλείεται από κάποιες γραμμές" να εννοούμε το χωρίο που αυτές οι γραμμές με τα σημεία τομής τους ορίζουν, (γιατί Νίκο θα πρέπει να δώσουμε όλες τις μονάδες στο μαθητή που βρήκε οποιοδήποτε χωρίο αριστερά της χ=e;)

Τέλος, αν θέλουμε να καταλήξουμε σε κάποια λύση των προβλημάτων διαφωνίας μας
ας βγούμε από τα οχυρά των πεποιθήσεων μας και ας απευθυνθούμε στον συνομιλητή μας με ευγενικό τρόπο: αυτός, ο συνομιλητής μας, δεν είναι κατ' ανάγκη κακός ή κακόγουστος επειδή διαφωνεί μαζί μας, ακόμα κι αν επιμένει!

Καλημέρα σας.
nsmavrogiannis έγραψε:1) Κατ΄αρχάς θα ήθελα να πω ότι στην προηγούμενη ( viewtopic.php?f=46&t=27090&p=132753#p132753 ) παρέμβαση μου κρίνω ενέργειες και όχι πρόσωπα. Αν κάποιος δεν το αντιλαμβάνεται ή επιμένει να το παραβλέπει δε μπορώ να κάνω τίποτε.
2) Έχει σημασία να διαβάζουμε ότι γράφεται με προσοχή ιδίως όταν πρόκειται να ασκήσουμε κριτική. Η φράση "έχει καταλήξει κακόγουστο αστείο" δεν ταυτίζεται με την χρήση για ανθρώπους των επιθέτων "κακός ή κακόγουστος".
3) Ό,τι γράφουμε για τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων πρέπει να γράφεται με την δέουσα προσοχή διότι μας διαβάζουν πολλοί και επηρεάζονται αρκετοί.
4) Ιδιαιτέρως χρειάζεται προσοχή στο τι δηλώνουμε ότι αποτελεί σωστή απάντηση και τι όχι. Δε μπορεί οι προσωπικές απόψεις να αναγορεύονται σε μαθηματική αλήθεια. Πολύ περισσότερο δεν αποτελούν κριτήριο βαθμολόγησης οι έμμονες ιδέες στις οποίες κάποιοι είναι αμετακίνητα προσηλωμένοι.
5) Δεδομένου και του κακού προηγουμένου viewtopic.php?f=46&t=7228&hilit=%CF%89% ... =80#p40973 που, ως γνωστόν, έκανε αρκετή ζημιά θεωρώ ότι η παρέμβαση μου ήταν αρκούντως ευγενική.
6) Παρεμπιπτόντως στο περιστατικό που αναφέρω στο 5) δεν είδα τότε πολλούς από τους νυν λαλίστατους οπαδούς της μαθηματικής αλήθειας να τοποθετηθούν επί της ουσίας (οι αλλαλογιαναγαπιόμαστε παρεμβάσεις δεν πιάνονται)
7) Στους επίδοξους ψυχαναλυτές που αναλύουν συμπεριφορές και εσωτερικούς κόσμους δεν θα αναφερθώ διεξοδικά. Απλώς θα υπενθυμίσω ότι η ενδοσκόπηση δεν είναι ασφαλής μέθοδος για να κρίνουμε ανθρώπους: Νομίζουμε ότι βλέπουμε τον εαυτό μας. Η αλλιώς κρίνουμε εξ ιδίων τα αλλότρια. Αλλά οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι. Πως να το κάνουμε;
8) Επαναλαμβάνω αυτό που ανέφερα και πιο πάνω: Καλόν είναι να διαβάζουμε προσεκτικά. Έγραψα "Αν πάντως ένας μαθητής πάρει σαν εμβαδον ότιδήποτε ε΄΄ιναι πάνω από τον x'x και αριστερά της x=e νομίζω πρέπει να πάρει το σύνολο των μονάδων." 'Εστω και ανορθόγραφα αυτό δεν σημαίνει "οποιοδήποτε χωρίο αριστερά της χ=e;".
9) Και για να μην μείνει οποιαδήποτε παρανόηση αυτό που λέω είναι ότι ναι μεν καταλαβαίνουμε ότι πρόθεση των θεματοδοτών είναι να υπολογισθεί αυτό το εμβαδόν:
Εικόνα
αλλά αν (υποθετικά μιλάμε: δεν ξέρω αν υπάρχει) κάποιος μαθητής βρεί αντί αυτού το εμβαδόν:
Εικόνα
πρέπει κατά την γνώμη μου να βαθμολογηθεί με το σύνολο των μονάδων.
10) Το εμβαδόν του αριστερού κομματιού δεν είναι άλλο από το όριο \lim\limits_{x\rightarrow 0}\left( \int_{x}^{1}\left( t-1\right) \ln t\,dt\right) =\frac{3}{4}. Το ότι βρίσκουμε ένα εμβαδόν μέσω ενός ορίου δεν είναι ασύνηθες: Και το εμβαδόν του κύκλου έτσι το βρίσκουμε. Το ασύνηθες είναι ότι το χωρίο δεν είναι φραγμένο.
11) Χρήσιμο είναι να καταφεύγουμε στα λεξικά αλλά πρέπει να έχουμε κατά νου ότι συχνά δε μπορούν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε μαθηματικές έννοιες. Τα προβλήματα που δημιουργούνται με την χρήση της λέξης "περικλείεται" τα είχαμε συζητήσει πριν 3 χρόνια εδώ: viewtopic.php?f=54&p=7051#p7051
12) Δε μπορούμε να έχουμε την αξίωση η βαθμολόγηση να γίνει με βάση το τι έγραψαν οι μαθητές μας ή το τι διδάξαμε εμείς. Πάντα υπάρχουν εξαιρετικά γραπτά που διαψεύδουν τους απαισιόδοξους. Το είδαμε στην Γενική Παιδεία το βλέπουμε και την κατεύθυνση.
13) Και για να μην ξεχνιόμαστε. Εξακολουθώ να αναμένω από τους ειδικούς και αμύντορες της μαθηματικής αυστηρότητας απάντηση (ή και κριτική αποτίμηση):
2+2=4 Σωστό ή Λάθος;
Καλημέρα πλέον
Μαυρογιάννης


Κώστας Σερίφης
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 4770
Εγγραφή: Τρί Αύγ 31, 2010 10:37 pm
Τοποθεσία: Ιστιαία Ευβοίας

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#213

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ » Πέμ Μάιος 31, 2012 11:43 am

nsmavrogiannis έγραψε:13) Και για να μην ξεχνιόμαστε. Εξακολουθώ να αναμένω από τους ειδικούς και αμύντορες της μαθηματικής αυστηρότητας απάντηση (ή και κριτική αποτίμηση):
2+2=4 Σωστό ή Λάθος;
Καλημέρα πλέον
Μαυρογιάννης
Καλό απόγευμα.

Νίκο, φυσικά δεν είμαι ο πιο αρμόδιος να απαντήσω με πλήρη μαθηματική αυστηρότητα, στο ερώτημα αυτό, όμως η δική μου λογική μου λέει ότι:

*****Αν η ερώτηση 2+2=4 απευθύνεται σε μαθητές μιας τάξης του Γυμνασίου ή του Λυκείου, τότε δεν χρειάζεται καμία άλλη διευκρίνιση και ο μαθητής είναι υποχρεωμένος να απαντήσει ΣΩΣΤΟ

*****Αν η ίδια ερώτηση απευθύνεται σε φοιτητές, τότε ή θα πρέπειι να δοθεί διευκρίνιση (γιατί αν θυμάμαι καλά στο πρώτο έτος διδάσκονται και άλλα συστήματα αρίθμισης) ή δεν θα πρέπει να απαντήσουν καθόλου. Νομίζω τότε ότι πάλι θα πρέπει να μπει ποσοδείκτης:
"Για κάθε σύστημα αριθμήσεως, ισχύει 2+2=4" και η απάντηση θα είναι ΛΑΘΟΣ ή

"Υπάρχει σύστημα αριθμήσεως, ώστε 2+2=4" και τότε η απάντηση θα είναι ΣΩΣΤΟ.

******Αν τώρα οπουδήποτε τεθεί η ερώτηση: 2+a=4, ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ, εδώ νομίζω ότι απάντηση δεν μπορεί να δοθεί, εφόσον λείπει ο ποσοδείκτης.

Ωστόσο, από ότι έχω καταλάβει, δεν υπάρχει ουσιαστική διαφωνία πάνω σε αυτά τα θέματα, αφού είχες παλαιώτερα γράψει (αν δεν κάνω λάθος) ότι πρέπει να λέμε στους μαθητές ότι όταν δεν υπάρχει ποσοδείκτης, θα ενοείται το "Για κάθε".
Αν πάνω σε αυτό έρθει κάποια οδηγία επίσημη, τότε εγώ τουλάχιστον θα συμφωνήσω με την άποψή σου.

Να είσαι πάντα καλά και με την ευκαιρία να σε ευχαριστήσω για την τεράστια προσφορά σου σε αυτήν την ιστοσελίδα, που τόσο πολύ μας έχει οφελήσει σε γνώση και όχι μόνο.

Ιωάννου Δημήτρης
Ιστιαία Ευβοίας


Άβαταρ μέλους
mathxl
Δημοσιεύσεις: 6736
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 3:49 pm
Τοποθεσία: Σιδηρόκαστρο
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#214

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mathxl » Πέμ Μάιος 31, 2012 11:53 am

Καλημέρα. Ο Νίκος ίσως θέλει να αναδείξει ότι δεν περιγράφεται στην εκφώνηση το σώμα στο οποίο εξετάζουμε το αποτέλεσμα της πράξης "+". Βρίσκω ενδιαφέρουσα την τοποθέτηση του για το εμβαδό.


Ποτε δεν κάνω λάθος! Μια φορά νομιζα πως είχα κάνει, αλλά τελικά έκανα λάθος!
Απ' τα τσακάλια δεν γλυτώνεις μ' ευχές η παρακάλια. Κ. Βάρναλης
Aπέναντι στις αξίες σου να είσαι ανυποχώρητος

Ενεργό μέλος από 23-12-2008 ως και 17-8-2014 (δεν θα απαντήσω σε πμ)
Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 15021
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#215

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:01 pm

Το εμβαδόν τραπεζίου με βάσεις B , b και ύψος \upsilon δίνεται από τον τύπο : \displaystyle E=\frac{B+\upsilon }{2}b . Σωστό ή Λάθος ;

Αν θέλουμε να είμαστε τυπικοί η συγκεκριμένη ερώτηση δεν επιδέχεται μονοσήμαντη απάντηση ,

αφού αν b=\upsilon ο τύπος γίνεται σωστός . Όμως υπάρχει πραγματικά θέμα κατανόησης του ερωτήματος ;

Μήπως το έλλειμμα στην εκφώνηση δεν είναι τέτοιο που πράγματι να οδηγεί σε παρανόηση ;

Μήπως στην προσπάθειά μας να είμαστε τυπικά σωστοί οδηγηθούμε στο να καταστήσουμε τις εκφωνήσεις

των θεμάτων αποκρουστικές ; Θα παρακαλούσα τους υπέρμαχους της απόλυτης τυπικότητας

να ελέγξουν τα θέματα που κατά καιρούς έχουν θέσει , είτε σε γραπτούς διαγωνισμούς , είτε στο

Mathematica . Συνάδελφοι , ας μην είμαστε τόσο κατηγορηματικοί . Οι άνθρωποι ευτυχώς

έχουν την ικανότητα επικοινωνίας και με ελλειπτικό λόγο !

Ο παραπάνω τύπος του εμβαδού πρέπει να χαρακτηρισθεί "ΛΑΘΟΣ" !


Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 8989
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#216

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:12 pm

Θέλω να καταθέσω και εγώ την άποψή μου σε σχέση με τα θέματα Σωστό-Λάθος. Θεωρώ ότι υπάρχουν τρία θέματα. Αυτό της κατανόησης, αυτό της μαθηματικής ορθότητας και ένα τρίτο που θα το ονόμαζα «καλής μαθηματικής γραφής». Για όποιον βαριέται να διαβάσει το σεντόνι οι απόψεις μου έχουν γραφτεί με πιο σκούρο χρώμα οπότε μπορεί να τις διαβάσει μόνο αυτές.

Ας ξεκινήσουμε με την κατανόηση. Νομίζω ότι όλοι ξέρουμε τι ήθελαν να ζητήσουν οι εξεταστές. Το ερώτημα είναι αν αυτό που ήθελαν έχει επιτευχθεί. Ασφαλώς αν έγραφαν

«Για κάθε δυο συναρτήσεις f,g στο [a,b] με συνεχή παράγωγο ισχύει ότι \displaystyle{ \int_a^b f(x)g'(x) \, dx = [f(x)g(x)]_a^b + \int_a^b f'(x)g(x) \, dx.}»

θα υπήρχε λιγότερος κίνδυνος να υπάρξει η οποιαδήποτε παρανόηση. (Ίσως και εδώ να υπάρχει μια ασάφεια για το τι γίνεται στην περίπτωση a=b.) Το ίδιο ισχύει και αν είχε εισαχθεί ο συμβολισμός C^1[a,b] για το σύνολο των συνεχώς παραγωγίσιμων συναρτήσεων στο [a,b] και γράφαμε

«\forall f.g \in C^1[a,b] (\int_a^b f(x)g'(x) \, dx = [f(x)g(x)]_a^b + \int_a^b f'(x)g(x) \, dx).»

Ισχυρίζομαι όμως πως και έτσι όπως γράφτηκε δεν υπάρχει θέμα μη κατανόησης. Έτσι εμφανίζονται τα θέματα Σωστό-Λάθος εδώ και χρόνια και όποιος καθηγητής δεν είπε στους μαθητές του ότι «Όταν τα γράφουν έτσι τότε ζητάνε αυτά» σημαίνει δεν έκανε καλά την δουλειά του. [Εδώ εξετάζω μόνο το θέμα της κατανόησης. Η μαθηματική ορθότητα θα εξεταστεί πιο κάτω.]

Θεωρώ λοιπόν πως δεν υπάρχει θέμα (μη) κατανόησης.

Πριν να εξετάσω το θέμα της ορθότητας θέλω να εξηγήσω τι εννοώ με καλή μαθηματική γραφή. Θα αφήσω για λίγο το Α4ε και θα πάω στο Α4δ. Το οποίο κατά την προσωπική μου άποψη είναι απαίσια γραμμένο. Όταν γράφουμε ένα μαθηματικό κείμενο δεν γράφουμε μόνο μαθηματικά σύμβολα. Το κείμενο απευθύνεται σε κάποιους ανθρώπους που μιλούν μια συγκεκριμένη γλώσσα και κάθε πρόταση (με την γλωσσολογική όχι την μαθηματική έννοια) πρέπει να έχει και ένα ελάχιστο αριθμό από τις λέξεις τις γλώσσας. Το

«Ισχύει ότι \displaystyle{ (\text{\textgreek{σφ}})'(x) = \frac{1}{\text{\textgreek{ημ}}^2(x)} για x \in \mathbb{R} \setminus \{x \in \mathbb{R}:\text{\textgreek{ημ}(x)} \neq 0\}

είναι αισθητικά πολύ καλύτερο από αυτό που έχει γραφτεί. Έτσι όπως έχει γραφτεί είναι επιτρεπτό να το γράφουμε και στον πίνακα αλλά στο χαρτί το θεωρώ απαράδεκτο. Το ίδιο ισχύει π.χ. και για την πρώτη γραμμή στο θέμα Γ. Δεν γράφουμε

«Δίνεται η συνάρτηση f(x) = (x-1)\ln{x}-1, \, x>0»

αλλά

«Δίνεται η συνάρτηση f(x) = (x-1)\ln{x}-1 για x>0

ή

«Δίνεται η συνάρτηση f(0,+\infty) με τύπο f(x) = (x-1)\ln{x}-1

Για τον ίδιο λόγο το

«\forall f.g \in C^1[a,b] (\int_a^b f(x)g'(x) \, dx = [f(x)g(x)]_a^b + \int_a^b f'(x)g(x) \, dx).»

είναι το ίδιο απαράδεκτο. Μπορεί ακριβώς με την ίδια ερμηνεία να το γράψουμε με λόγια (όπως το έχω κάνει ήδη) και στο μαθηματικό κείμενο αυτό οφείλουμε να πράττουμε. Ακριβώς επειδή απευθυνόμαστε σε ανθρώπους και όχι σε μηχανές.

Θεωρώ λοιπόν πως στο θέμα της καλής μαθηματικής γραφής, τουλάχιστον για τα γούστα τα δικά μου, υπάρχει πρόβλημα τόσο στα θέματα Σωστό-Λάθος όσο και σε άλλα σημεία του γραπτού.

Πάμε λοιπόν και στο θέμα της μαθηματικής ορθότητας που είναι και το πιο σημαντικό. Κατ' αρχήν δεν μπορώ να βρω άδικο σε όσους λένε ότι έτσι όπως γράφονται είναι λανθασμένα αφού όντως είναι λανθασμένα. Αλλά υπάρχει ένα «αλλά». Αυτός ο τρόπος γραφής δεν εμφανίζεται μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλά μαθηματικά βιβλία στο εξωτερικό. Έχει παραθέσει αρκετά αποσπάσματα από τέτοια βιβλία ο Νίκος Μαυρογιάννης σε παλαιότερη συζήτηση. Τίθεται βέβαια το ερώτημα αν νομιμοποιούμαστε να το γράφουμε έτσι επειδή κάποιοι στα βιβλία τους αποφάσιζαν να τα γράφουν έτσι.

Ισχυρίζομαι ότι στον τρόπο που συνηθίσαμε να γράφουμε μαθηματικά έχουμε κάνει κάποιες συμβάσεις και κάποια πράγματα που δεν γράφονται συνήθως υπονοούνται. Τα πιο κλασικά τέτοια παραδείγματα είναι όταν ορίζουμε μια μαθηματική έννοια και όταν γράφουμε ένα θεώρημα. Π.χ. λέμε

«Λέμε ότι μια συνάρτηση f είναι συνεχής αν ...»

Αυτό είναι λανθασμένο. Το σωστό είναι να λέμε ότι

«Λέμε ότι μια συνάρτηση f είναι συνεχής αν και μόνο αν...»

Έτσι όμως έχουμε συνηθίσει να γράφουμε. Όταν ορίζουμε μια μαθηματική έννοια το «μόνο αν» που συνήθως παραλείπουμε υπονοείται. Έτσι και στα θεωρήματα. Συνηθίζουμε να γράφουμε

«Αν f συνεχής συνάρτηση τότε ...»

ενώ το σωστό θα ήταν να γράφουμε

«Για κάθε συνεχή συνάρτηση f ...»

Αντιγράφω από το δοκίμιο του Paul Halmos στο βιβλίο "How to write mathematics". Για όσους δεν γνωρίζουν ο Halmos έχει κερδίσει το βραβείο Steele της μαθηματικής εταιρείας της Αμερικής για «...τα πολλά μεταπτυχιακά βιβλία του στα μαθηματικά και για τα άρθρα του για το πως να γράφουμε, ομιλούμε και δημοσιεύουμε μαθηματικά.» Ας τον ακούσουμε λοιπόν.
<...> avoid the use of irrelevant symbols. Example: "On a compact-space every real-valued continuous function f is bounded." What does the symbol "f" contribute to the clarity of that statement? <...> What I am referring to here is what logicians would express by saying "leave no variable free". The best way to eliminate that particular "f" is to omit it; an occasionally preferable alternative is to convert it from free to bound. Most mathematicians would do that by saying "If f is a real-valued continuous function on a compact space then f is bounded." Some logicians would insist on pointing out that "f" is still free in the new sentence (twice) and technically they would be right. To make it bound it would be necessary to insert "for all f" at some grammatically appropriate point, but the customary way mathematicians handle the problem is to refer (tacitly) to the (tacit) convention that every sentence is preceded by all the universal quantifiers that are needed to convert all its variables into bound ones.
Προσθέτω μια δική μου μετάφραση.
<...> αποφεύγετε την χρήση άσχετων συμβόλων. Παράδειγμα: "Σε ένα συμπαγή χώρο κάθε πραγματική συνεχής συνάρτηση f είναι φραγμένη." Τι συνεισφέρει το σύμβολο "f" στη σαφήνεια της εν λόγω πρότασης; <...> Εδώ αναφέρομαι σε αυτό που μερικοί λογικολόγοι θα εξέφραζαν λέγοντας «μην αφήνετε καμία μεταβλητή ελεύθερη». Ο καλύτερος τρόπος για να εξαλειφθεί το συγκεκριμένο «f» είναι να το αποφεύγουμε. Μερικές φορές, μια προτιμότερη εναλλακτική λύση είναι να το μετατρέψουμε από ελεύθερο σε δεσμευμένο. Οι περισσότεροι μαθηματικοί θα το έκαναν αυτό λέγοντας «Αν η f είναι μια πραγματική συνεχής συνάρτηση σε ένα συμπαγή χώρο, τότε η f είναι φραγμένη.» Μερικοί λογικολόγοι θα επιμένουν να υποδεικνύουν ότι η «f» εξακολουθεί να είναι ελεύθερη στη νέα πρόταση (δύο φορές) και τεχνικά θα έχουν δίκιο. Για να γίνει δεσμευμένη θα ήταν απαραίτητο να προστεθεί «για κάθε f» σε κάποιο γραμματικώς κατάλληλο σημείο, αλλά ο συνήθης τρόπος που μαθηματικοί χειρίζονται το πρόβλημα είναι να αναφέρονται (σιωπηρά) στην (σιωπηρή) σύμβαση ότι πριν από κάθε πρόταση, προηγούνται όλοι οι καθολικοί ποσοδείκτες που απαιτούνται για να μετατρέψουν όλες τις μεταβλητές της σε δεσμευμένες.
Θεωρώ λοιπόν ότι αν και (πολύ) αυστηρά ομιλούντες τα θέματα Σωστό-Λάθος όπως συνηθίζεται να αναγράφονται είναι λανθασμένα, κατά την ισχύουσα σύμβαση μαθηματικής γραφής δεν πρέπει να τίθεται θέμα (μη) ορθότητάς τους.

------------------------
Μετά που τα έγραψα όλα αυτά θυμήθηκα ότι υπάρχει και ένα τέταρτο ζήτημα. Τι εξυπηρετούν στις εξετάσεις τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος; Κατά την προσωπική μου άποψη τίποτα.

Θεωρώ ότι όλα τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος στις εξετάσεις πρέπει να ζητάνε και την δικαιολόγηση της απάντησης. Κάθε σωστή απάντηση με καθόλου ή με λανθασμένη δικαιολόγηση πρέπει να βαθμολογείται με 0.


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 4770
Εγγραφή: Τρί Αύγ 31, 2010 10:37 pm
Τοποθεσία: Ιστιαία Ευβοίας

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#217

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:15 pm

Θανάση, πιστεύεις ότι αν θέταμε αυτό το ερώτημα όλοι οι μαθητές θα απαντούσαν ΛΑΘΟΣ;; Θα είχες βροχή από απο ερωτήματα των μαθητών (ίσως μικρού μέρους αυτών) και θα αναγκαζόσουν ούτως ή άλλως να έδινες επεξηγήσεις. Αν δηλαδή π.χ το σύμβολο u είναι το ύψος ή κάποια βάση. Οπότε γιατί να βάζαμε μια τέτοια ερώτηση που θα προκαλούσε σύγχιση; Όπως για παράδειγμα θα προκαλούσε σύγχιση και η ερώτηση αν το εμβαδόν τραπεζίου είναι

E=\frac{(x+y)z}{2} , χωρίς να αναφερόμασταν καθόλου στα σύμβολα.


Άβαταρ μέλους
S.E.Louridas
Δημοσιεύσεις: 5956
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 21, 2009 10:53 am
Τοποθεσία: Aegaleo.
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#218

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από S.E.Louridas » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:39 pm

Ο Demetres έγραψε
------------------------
Μετά που τα έγραψα όλα αυτά θυμήθηκα ότι υπάρχει και ένα τέταρτο ζήτημα. Τι εξυπηρετούν στις εξετάσεις τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος; Κατά την προσωπική μου άποψη τίποτα.
Θεωρώ ότι όλα τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος στις εξετάσεις πρέπει να ζητάνε και την δικαιολόγηση της απάντησης. Κάθε σωστή απάντηση με καθόλου ή με λανθασμένη δικαιολόγηση πρέπει να βαθμολογείται με 0.
Θα ήθελα να αναφερθώ στην άποψη αυτή του Δημήτρη, παρ΄ όλω που προσωπικά θεωρώ όλες τις Παρεμβάσεις του Άριστες που πάντα προσφέρουν.
Συμφωνώ απόλυτα με τον Δημήτρη στην τοποθέτηση του αυτή.
Και αυτό φαίνεται από το φραστικό μου ...όταν ήμουν Υποχρεωμένος ... στην ημέτερη τοποθέτηση. Γιά τούτο και επειδή το βαθμολογικό κόστος καθορίζει (δεν πρόκειται για συζήτηση γύρω από ένα τραπέζι) στις ελάχιστες φορές που έθεσα τέτοιο θέμα, το έθεσα αναφερόμενο σε Μαθηματική πρόταση με λεκτική και όχι συμβολιστική απόδοση και με την κατάδειξη: δικαιολογήστε την απάντηση σας.

edit: Διόρθωση κάποιων φραστικών.
τελευταία επεξεργασία από S.E.Louridas σε Πέμ Μάιος 31, 2012 4:06 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.


S.E.Louridas

1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.
Άβαταρ μέλους
grigkost
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 3053
Εγγραφή: Πέμ Δεκ 18, 2008 12:54 pm
Τοποθεσία: Ιωάννινα
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#219

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από grigkost » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:50 pm

Το θέμα έχει συζητηθεί στο mathematica.gr πολλές φορές και διεξοδικά.
Αυτήν την φορά γράφω γιατί συμφωνώ πλήρως με την τοποθέτηση του Δημήτρη, η οποία απαντά -κατά την άποψή μου- στο θέμα, τόσο όσον αφορά τις εξετάσεις, όσο και περί μαθηματικής ορθότητας.
Demetres έγραψε:...Μετά που τα έγραψα όλα αυτά θυμήθηκα ότι υπάρχει και ένα τέταρτο ζήτημα. Τι εξυπηρετούν στις εξετάσεις τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος; Κατά την προσωπική μου άποψη τίποτα.

Θεωρώ ότι όλα τα θέματα τύπου Σωστό-Λάθος στις εξετάσεις πρέπει να ζητάνε και την δικαιολόγηση της απάντησης. Κάθε σωστή απάντηση με καθόλου ή με λανθασμένη δικαιολόγηση πρέπει να βαθμολογείται με 0.
Υπερθεματίζω.
Στην αντίθετη άκρη βρίσκονται οι εξετάσεις πολλαπλής επιλογής (multiple choice) στα μαθηματικά, τις οποίες θεωρώ άκρως αντιμαθηματικές.


{\color{dred}\Gamma\!\rho\,{\rm{H}}\gamma\varnothing\varrho{\mathscr{H}}\varsigma \ {\mathbb{K}}\,\Omega\sum{\rm{t}}{\mathscr{A}}\,{\mathbb{K}}\!\odot\varsigma
k-ser
Δημοσιεύσεις: 870
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 20, 2008 10:22 am
Τοποθεσία: Μουζάκι Καρδίτσας
Επικοινωνία:

Re: Μαθηματικά Κατεύθυνσης 2012

#220

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από k-ser » Πέμ Μάιος 31, 2012 12:55 pm

Demetres έγραψε:Θέλω να καταθέσω και εγώ την άποψή μου σε σχέση με τα θέματα Σωστό-Λάθος. ..
Να συγχαρώ το Δημήτρη, για την αξιόλογη παρέμβασή του αλλά γα τον τρόπο με τον οποίο αυτή παρατίθεται.
Μπορεί σε κάποια σημεία να μην είμαι απόλυτα σύμφωνος και όταν βρω λίγο χρόνο θα ήθελα να τα συζητήσουμε, αλλά είναι σημαντικό να μπορείς να πεις τη γνώμη σου, το πως βλέπεις τα πράγματα, σεβόμενος και δικαιολογώντας την αντίθετη άποψη. Είναι ένα βήμα πολιτισμού και εξέλιξης.


Κώστας Σερίφης
Απάντηση

Επιστροφή σε “Πανελλήνιες Εξετάσεις”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 9 επισκέπτες