Αυτή είναι μια κλασική άσκηση που εντάσσεται στο διπλομέτρημα. Πρώτα όμως φτιάχνουμε έναν πίνακα με τα μαθήματα και τους μαθητές.
Στα κελιά αυτού του πίνακα βάζουμε 1 ή 0 ανάλογα αν ο μαθητής παρακολουθεί το μάθημα ή όχι.
Έστω

το πλήθος των μαθητών.
Θα μετρήσουμε με δύο τρόπους τις τριάδες (μαθητής, μάθημα, μάθημα), όπου ο μαθητής παρακολουθεί και τα δύο μαθήματα. Έστω

το πλήθος τους.
Αν σταθεροποιήσουμε ένα ζεύγος μαθημάτων, τότε από την εκφώνηση έχουμε το πολύ

τριάδες. Αφού λοιπόν τα ζεύγη είναι

θα έχουμε ότι

.
Επιπλέον οι τριάδες αυτές είναι εκεί που συμφωνούν δύο γραμμές του πίνακα. Αν

είναι το πλήθος των άσσων στην

γραμμή, τότε έχουμε

.
Από C-S έχουμε

όπου

. Ξέρουμε ότι το πλήθος των άσσων σε μία γραμμή είναι τουλάχιστον 40.
Οπότε

.
Συνοψίζοντας:

οπότε

και επειδή

λόγω της μονοτονίας θα έχουμε

.
Πολύ παρόμοιο είναι αυτό:
https://artofproblemsolving.com/communi ... 503p124458