Για το σχολείο
Συντονιστής: Καρδαμίτσης Σπύρος
- nsmavrogiannis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 4454
- Εγγραφή: Σάβ Δεκ 20, 2008 7:13 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
- Επικοινωνία:
Για το σχολείο
Αφορμή για αυτό το σημείωμα στάθηκε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε με τον Σωτήρη Χασάπη (polysot) και την Μαρία Πουλούδη το βράδυ της περασμένης Παρασκευής μετά το τέλος των ημερησίων εργασιών του συνεδρίου στη Χαλκίδα. Θέμα της (από τον απόηχο της απογευματινής συνεδρίας) το τυχόν πρακτικό, χειροπιαστό δηλαδή, αντίκρυσμα, της Διδακτικής των Μαθηματικών και της Παιδαγωγικής γενικότερα για τον καθηγητή που θα διδάξει.
Διατύπωσα σε εκείνη την κουβέντα με την Μαρία και τον Σωτήρη την άποψη ότι πιο πολλά πράγματα έχουν να δώσουν οι έμπειροι καθηγητές. Και ελλείψει αυτών βιβλία, ομιλίες, ακόμη και ταινίες που περιστρέφονται γύρω από την λειτουργία του σχολείου και την διδασκαλία. Εδώ θα ήθελα με αφορμή μία υπενθύμιση του Σωτήρη να αναφέρω μερικές τέτοιες πηγές. Αποφεύγω (εκτός από δύο βιβλία που αναφέρω τελευταία) την αναφορά θεωρητικών κειμένων (και πολλά υπάρχουν και καλά) και ξεχωρίζω πηγές που αναφέρονται σε συμπεριφορές και στάσεις διδασκάλων και διδασκομενων. Δηλαδή σε καταστάσεις που μπορούν προσφέρουν "νύξεις" για την πορεία του δασκάλου. Επίσης απέφυγα να αναφέρω βιβλία που αναφέρονται στην εκπαίδευση μεν αλλά προϋποθέτουν την κατάργηση των σχολείων δε ('Οπως του Νηλ του Ίλιτς κ.α) Η παράθεση δεν αποτελεί βιβλιογραφία. Αναφέρομαι σε πηγές που έτυχε να γνωρίζω και τίποτε περισσότερο. Τα πιο πολλά βιβλία δεν είναι πρόσφατα. Ο λόγος: Είναι διαβάσματα κυρίως μιας άλλης εποχής. Φυσικά δεν συμφωνώ κατ΄ανάγκην με όλα. Συμφωνώ όμως με την διαπίστωση ότι χρήσιμες ιδέες και ερεθίσματα μπορεί να πάρει κάποιος και από εκεί όπου διαφωνεί. Αρκετά προσφέρουν ιδέες και νύξεις για "δύσκολες" καταστάσεις. Είναι και αυτές που χρειαζόμαστε πιο πολύ.
ΒΙΒΛΙΑ
1) Μακαρένκο, Παιδαγωγικό Ποίημα, Μετ. Ζήνων Ζοζοβίλης, Σύγχρονη Εποχή, 1+2, 1986,1987
2) Σμιτ, Οι δάσκαλοι σύντροφοι, Μετ. Εβελίνα Χατζηδάκη, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1984
3) Μπεναρτίνι, 'Ηταν μία φορά οι "κακοί" μαθητές, Μετ. Σοφία Λοβέρδου, Οδυσσέας, 1979
4) Γιόγκενσεν, Το σχολείο ανήκει στους μαθητές του (το πειραματικό Λύκειο του Όσλο), Μετ.Λώρα
Τζελέπογλου, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1984
5) Το Σχολείο της Οδού Βιτρύβ, ...'Εξω από το σχολείο, Μετ. Ρωξάνη Καυταντζόγλου, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1983
6) Σχολείο Μπαρμπιάνα (Φλωρεντία) Γράμμα σε μία Δασκάλα, Μετ. Αλβέρτος Ιωάννου ;, ;
7) Κατίνα Παπά, Σ' 'Ενα Γυμνάσιο Θηλέων, ΕΣΤΙΑ,χ.χ.
8) 'Ελλη Αλεξίου,Γ' Χριστιανικόν Παρθεναγωγείον, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ, 1978
9) Χάρης Σακελαρίου, Η Παιδεία στην Αντίσταση, Εκδόσεις Φιλιπότη, 1984
10) Νατάσα Πολονύ, Τα Χαμένα Παιδιά μας, Μετ. Ξένια Σκούρα, ΠΟΛΙΣ, 2006
11) Ανδρέας Σπύρου, Το Ελληνικό Σχολείο μετά 20 έτη, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ, 2008
Θέλω να σταθώ στα τρία τελευταία: Στο 9) περιγράφεται τι πέτυχαν υπό απίστευτα αντίξοες συνθήκες, οι
πατριώτες του ΕΑΜ μόνο και μόνο επειδή το θέλησαν και ήλπιζαν. Που μας θέτουν ενώπιον των ευθυνών μας. Τα 10 και 11 περιέχουν δύο αναλύσεις του Γαλλικού και του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από μία οπτική γωνία με την οποία συμφωνώ προσφέροντας και κάποιο σχέδιο. Που μέρος του μπορεί να υλοποιηθεί από τον καθένα μας. Από Δευτέρα. Και κυριολεκτώ.
ΤΑΙΝΙΕΣ
1) Στον κύριο μας με αγάπη (To Sir, with Love) 1967
2) Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών (Dead Poets Society) 1989
3) Η ζούγκλα του Μαυροπίνακα (Blackboard Jungle) 1955
4) Οι συγγραφείς της Ελευθερίας (Freedom Writers), 2007
5) Τα παιδιά της χορωδίας (Les Choristes), 2004
6) O Ουρανός του Οκτώβρη, (October Sky) 1999
7) Ανακαλύπτοντας τον Φόρεστερ (Finding Forrester), 2000
8) Eκπαιδεύοντας την Ρίτα (Educating Rita) 1980
9) Το σχολείο του Ροκ (School of Rock), 2003
10) Στον Πυρετό της Δόξας (Fame), 1980
Kαι εδώ οι επιλογές είναι προσωπικές. Συμπεριέλαβα ταινίες που μου είπαν κάτι. Γιαυτό τον λόγο και δεν
συμπεριέλαβα κατά τα άλλα ενδιαφέρουσες ταινίες όπως "Το Κύμα", "Ανάμεσα στους τοίχους"
κ.α.
Μαυρογιάννης
Διατύπωσα σε εκείνη την κουβέντα με την Μαρία και τον Σωτήρη την άποψη ότι πιο πολλά πράγματα έχουν να δώσουν οι έμπειροι καθηγητές. Και ελλείψει αυτών βιβλία, ομιλίες, ακόμη και ταινίες που περιστρέφονται γύρω από την λειτουργία του σχολείου και την διδασκαλία. Εδώ θα ήθελα με αφορμή μία υπενθύμιση του Σωτήρη να αναφέρω μερικές τέτοιες πηγές. Αποφεύγω (εκτός από δύο βιβλία που αναφέρω τελευταία) την αναφορά θεωρητικών κειμένων (και πολλά υπάρχουν και καλά) και ξεχωρίζω πηγές που αναφέρονται σε συμπεριφορές και στάσεις διδασκάλων και διδασκομενων. Δηλαδή σε καταστάσεις που μπορούν προσφέρουν "νύξεις" για την πορεία του δασκάλου. Επίσης απέφυγα να αναφέρω βιβλία που αναφέρονται στην εκπαίδευση μεν αλλά προϋποθέτουν την κατάργηση των σχολείων δε ('Οπως του Νηλ του Ίλιτς κ.α) Η παράθεση δεν αποτελεί βιβλιογραφία. Αναφέρομαι σε πηγές που έτυχε να γνωρίζω και τίποτε περισσότερο. Τα πιο πολλά βιβλία δεν είναι πρόσφατα. Ο λόγος: Είναι διαβάσματα κυρίως μιας άλλης εποχής. Φυσικά δεν συμφωνώ κατ΄ανάγκην με όλα. Συμφωνώ όμως με την διαπίστωση ότι χρήσιμες ιδέες και ερεθίσματα μπορεί να πάρει κάποιος και από εκεί όπου διαφωνεί. Αρκετά προσφέρουν ιδέες και νύξεις για "δύσκολες" καταστάσεις. Είναι και αυτές που χρειαζόμαστε πιο πολύ.
ΒΙΒΛΙΑ
1) Μακαρένκο, Παιδαγωγικό Ποίημα, Μετ. Ζήνων Ζοζοβίλης, Σύγχρονη Εποχή, 1+2, 1986,1987
2) Σμιτ, Οι δάσκαλοι σύντροφοι, Μετ. Εβελίνα Χατζηδάκη, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1984
3) Μπεναρτίνι, 'Ηταν μία φορά οι "κακοί" μαθητές, Μετ. Σοφία Λοβέρδου, Οδυσσέας, 1979
4) Γιόγκενσεν, Το σχολείο ανήκει στους μαθητές του (το πειραματικό Λύκειο του Όσλο), Μετ.Λώρα
Τζελέπογλου, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1984
5) Το Σχολείο της Οδού Βιτρύβ, ...'Εξω από το σχολείο, Μετ. Ρωξάνη Καυταντζόγλου, ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ,1983
6) Σχολείο Μπαρμπιάνα (Φλωρεντία) Γράμμα σε μία Δασκάλα, Μετ. Αλβέρτος Ιωάννου ;, ;
7) Κατίνα Παπά, Σ' 'Ενα Γυμνάσιο Θηλέων, ΕΣΤΙΑ,χ.χ.
8) 'Ελλη Αλεξίου,Γ' Χριστιανικόν Παρθεναγωγείον, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ, 1978
9) Χάρης Σακελαρίου, Η Παιδεία στην Αντίσταση, Εκδόσεις Φιλιπότη, 1984
10) Νατάσα Πολονύ, Τα Χαμένα Παιδιά μας, Μετ. Ξένια Σκούρα, ΠΟΛΙΣ, 2006
11) Ανδρέας Σπύρου, Το Ελληνικό Σχολείο μετά 20 έτη, ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ, 2008
Θέλω να σταθώ στα τρία τελευταία: Στο 9) περιγράφεται τι πέτυχαν υπό απίστευτα αντίξοες συνθήκες, οι
πατριώτες του ΕΑΜ μόνο και μόνο επειδή το θέλησαν και ήλπιζαν. Που μας θέτουν ενώπιον των ευθυνών μας. Τα 10 και 11 περιέχουν δύο αναλύσεις του Γαλλικού και του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από μία οπτική γωνία με την οποία συμφωνώ προσφέροντας και κάποιο σχέδιο. Που μέρος του μπορεί να υλοποιηθεί από τον καθένα μας. Από Δευτέρα. Και κυριολεκτώ.
ΤΑΙΝΙΕΣ
1) Στον κύριο μας με αγάπη (To Sir, with Love) 1967
2) Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών (Dead Poets Society) 1989
3) Η ζούγκλα του Μαυροπίνακα (Blackboard Jungle) 1955
4) Οι συγγραφείς της Ελευθερίας (Freedom Writers), 2007
5) Τα παιδιά της χορωδίας (Les Choristes), 2004
6) O Ουρανός του Οκτώβρη, (October Sky) 1999
7) Ανακαλύπτοντας τον Φόρεστερ (Finding Forrester), 2000
8) Eκπαιδεύοντας την Ρίτα (Educating Rita) 1980
9) Το σχολείο του Ροκ (School of Rock), 2003
10) Στον Πυρετό της Δόξας (Fame), 1980
Kαι εδώ οι επιλογές είναι προσωπικές. Συμπεριέλαβα ταινίες που μου είπαν κάτι. Γιαυτό τον λόγο και δεν
συμπεριέλαβα κατά τα άλλα ενδιαφέρουσες ταινίες όπως "Το Κύμα", "Ανάμεσα στους τοίχους"
κ.α.
Μαυρογιάννης
Αν κανείς δεν ελπίζει, δεν θα βρεί το ανέλπιστο, οι δρόμοι για το ανεξερεύνητο θα είναι κλειστοί.
Ηράκλειτος
Ηράκλειτος
- polysot
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 2583
- Εγγραφή: Δευ Οκτ 19, 2009 11:43 pm
- Τοποθεσία: Όπου βρω ενδιαφέρουσες προσωπικότητες...
- Επικοινωνία:
Re: Για το σχολείο
Ωραία Νίκο, ευχαριστούμε...
και για τη συζήτηση κυρίως.
Η δική μου άποψη γενικότερα είναι ότι όλες οι ιδέες έχουν κάτι να προσφέρουν, άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο. Αν ήθελα να τις κατατάξω με μία σειρά χρησιμότητας για την καθημερινή πρακτική στο σχολείο, θα τις έβαζα - με μία δική μου κατηγοριοποίηση - ως εξής :
1) Προσωπική εμπειρία και γνώση και ανοιχτά αυτιά! Έμφυτη και επίκτητη ικανότητα Δασκάλου.
2) Εμπειρίες και συζητήσεις με συναδέλφους.
3) Σεμινάρια πρακτικά και βιωματικά.
4) Πρακτικά βιβλία και ιστορίες
5) Γενικότερες γνώσεις ψυχολογίας
6) Μεθοδολογία διδακτικής, έρευνες κλπ κλπ
Τώρα, το πόσο έχει να προσφέρει ο καθένας από τους παραπάνω τομείς έχει να κάνει με την προσωπικότητα του καθενός και τον "τρόπο" του.
Το αν οι πόροι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη καθενός από τους σχετικούς κλάδους αξίζουν τον κόπο είναι άλλη συζήτηση...
και για τη συζήτηση κυρίως.
Η δική μου άποψη γενικότερα είναι ότι όλες οι ιδέες έχουν κάτι να προσφέρουν, άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο. Αν ήθελα να τις κατατάξω με μία σειρά χρησιμότητας για την καθημερινή πρακτική στο σχολείο, θα τις έβαζα - με μία δική μου κατηγοριοποίηση - ως εξής :
1) Προσωπική εμπειρία και γνώση και ανοιχτά αυτιά! Έμφυτη και επίκτητη ικανότητα Δασκάλου.
2) Εμπειρίες και συζητήσεις με συναδέλφους.
3) Σεμινάρια πρακτικά και βιωματικά.
4) Πρακτικά βιβλία και ιστορίες
5) Γενικότερες γνώσεις ψυχολογίας
6) Μεθοδολογία διδακτικής, έρευνες κλπ κλπ
Τώρα, το πόσο έχει να προσφέρει ο καθένας από τους παραπάνω τομείς έχει να κάνει με την προσωπικότητα του καθενός και τον "τρόπο" του.
Το αν οι πόροι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη καθενός από τους σχετικούς κλάδους αξίζουν τον κόπο είναι άλλη συζήτηση...
Σωτήρης Δ. Χασάπης
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
- polysot
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 2583
- Εγγραφή: Δευ Οκτ 19, 2009 11:43 pm
- Τοποθεσία: Όπου βρω ενδιαφέρουσες προσωπικότητες...
- Επικοινωνία:
Re: Για το σχολείο
Νομίζω ότι στην ίδια λογική με τα παραπάνω είναι και οι παρακάτω προτάσεις του σχολικού συμβούλου α΄θμιας εκπαίδευσης κ.Κολοβου :
Παρουσίαση των βιβλίων της μικρής παιδαγωγικής βιβλιοθήκης
Έλλη Αλεξίου (1932), Γ΄ Χριστιανικόν Παρθεναγωγείον, δ΄έκδοση 1978 (Καστανιώτη), σ. 175.
Αναπνέοντας κιμωλία Γραφές εκπαιδευτικών,με επιμέλεια κειμένων από τους Χ. Αθανασιάδη και Θ. Ζελίτη εκδ. Σαββάλας, σ. 157.
Eκπαιδευτική σειρά ‘‘Γέφυρες’’ (2008) «Παιδαγωγικές δράσεις και διδακτικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον». Το παράδειγμα του 132ου Δημοτικού Σχολείου
Αθηνών, εκδόσεις Ντουντούμη.Νέο θέμα
Ρομπέρ Γκλουτόν (προλ.) – Ζαν Φουκαμπέρ (εισαγ.) (1978), Το σχολείο της οδού Βιτρύβ «Έξω από το σχολείο», απόπειρα για μια άλλη παιδαγωγική, Ανδρομέδα (μτφ. Ρ.
Καυταντζόγλου), 1980, σ. 238.
Μόσε Γιόργκενσεν (1971), «Το σχολείο ανήκει στους μαθητές του» Το Πειραματικό Λύκειο του Όσλο, Ανδρομέδα (μτφ. Λ.
Τζελέπογλου), 1984, σ. 236.
Τζων Γουαίην (1978) «Απόφοιτος με μέτριο βαθμό», εκδ. Οδυσσέας (μτφ. Ν. Λαμπρόπουλος), 1976, σ. 317.
Τομπάϊας Γουλφ (2003), Το παλιό σχολείο, εκδ. ΠΟΛΙΣ (μτφ. Π. Κοντογιάννης), 2008, σ. 253.
Φρανκ ΜακΚόρτ (2005), Ο δάσκαλος (Μια αυτοβιογραφία), εκδ. SCRIPTA (μτφ. Νεκτ. Καλαϊτζής), 2006, σ. 360.
Ρ. Ντ. Λαίνγκ (1978), Συνομιλίες με παιδιά, ύψιλον/βιβλία (μτφ. Α.Τσελέπογλου), 1980, σ. 124.
Περιοδικό ‘‘η λέξη’’, Ιστορίες από το σχολείο (αφιέρωμα), τευχ. 175, Μάιος-Ιούνιος 2003, σ. 443-573.
Μάριο Λόντι (1980), Τα θρανία της άνοιξης, εκδ.Οδυσσέας (μτφ. Σ.Λοβέρδου), σ. 288.
Τα παιδιά της Μπαρμπιάνα «Γράμμα σε μια δασκάλα» (αποκλειστικότητα για την ελληνική γλώσσα & μετάφραση Αλβέρτος Ιωάννου), Αθήνα, 1972, σ. 144.
Φιλίπ Μπαρμπώ (1987), Ο τυφλοπόντικας, εκδ. Νεφέλη (μτφ. Σ. Ζερβακάκη), 1988, σ. 138.
Αλμπίνο Μπερναντίνι (1979), Ήταν μια φορά οι «κακοί» μαθητές, Οδυσσέας (μτφ. Σ. Λοβέρδου), σ. 173.
Αλμπίνο Μπερναρντίνι (1979), Ένα σχολείο στην επαρχία, Οδυσσέας (μτφ. Τ. Καραϊσκάκη), σ. 198.
Φρανσουά Μπεγκοντό (2006), Ανάμεσα στους τοίχους, εκδ. Μεταίχμιο (μτφ.Μ. Κοραντζάκη), σ.273.
Α.Σ. Νηλ (1970), Το πράσινο σύννεφο, εκδ. Μπουκουμάνη (μτφ. Τζένη Μαστοράκη), 1976, σ. 232
Ντομινίκ Ντεμέρ (1994), Η καινούρια δασκάλα, εκδ. ΠΑΤΑΚΗ (μτφ. Π. Καλούδη-Escayola), 2005, σ. 68.
Τεό Ντίτριχ "Το ενεργό βιομηχανικό σχολείο" του Σοβιετικού παιδαγωγού Π. Π. Μπλόνσκι, Ανδρομέδα, (μτφ. Δ. Βεργίδης), 1983, σ.77
Μαρτσέλο Ντ’ Όρτα (επιμέλεια)
- Εγώ ελπίζω να τη βολέψω (1991)
- Ο Θεός μας έπλασε τζάμπα (1993)
- Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα αρραβωνιάστηκαν από κάτω (1994)
Ο δάσκαλος που ακόμα μαθαίνει (1996),Marcello Orta εκδόσεις «γνώση» (μτφ. Β. Α. Λάππα), 1997, σ. 152.
Τζέρομ Ντέηβιντ Σάλιγκερ (1951), Ο φύλακας στη σίκαλη, Επίκουρος (μτφ. Τζ. Μαστοράκη), 1978, σ. 255.
Λαμπρινή Θ. Σκούρα (2004), Το Δημοτικό σχολείο Πυλών Καρπάθου: Ένα σύγχρονο κύτταρο παιδείας και πολιτισμού, εκδ. Μαθητικού συνεταιρισμού Δημοτ. Σχολείου Πυλών Καρπάθου, σ. 151.
Ζίγκμουντ Σμιτ (1936), Οι δάσκαλοι σύντροφοι και οι σχολικές κοινότητες,Ανδρομέδα (μτφ. Μ. Βοϊκλή), 1984, σ. 285.
Σελεστέν Φρενέ (1968) «Το σχολείο του λαού», εκδ. Οδυσσέας, (μτφ. Κ. Δεναξά – Βενιεράτου), 1977, σ. 191.
Μαρίκα Βελ. Φρέρη, 40 χρόνια στην Πρώτη τάξη, εκδ. Καστανιώτη, 1981, σ.125
Χρήστου Χριστοβασίλη (1919) Τα διηγήματα του μικρού σχολείου, με εισαγωγή του Χρ. Τσολάκη, εκδ. ΖΗΤΡΟΣ, Θεσσαλονίκη,1996, σ. 223.
εδώ : http://users.sch.gr/kolovos/paidagogiki_vivliothiki.htm
Παρουσίαση των βιβλίων της μικρής παιδαγωγικής βιβλιοθήκης
Έλλη Αλεξίου (1932), Γ΄ Χριστιανικόν Παρθεναγωγείον, δ΄έκδοση 1978 (Καστανιώτη), σ. 175.
Αναπνέοντας κιμωλία Γραφές εκπαιδευτικών,με επιμέλεια κειμένων από τους Χ. Αθανασιάδη και Θ. Ζελίτη εκδ. Σαββάλας, σ. 157.
Eκπαιδευτική σειρά ‘‘Γέφυρες’’ (2008) «Παιδαγωγικές δράσεις και διδακτικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον». Το παράδειγμα του 132ου Δημοτικού Σχολείου
Αθηνών, εκδόσεις Ντουντούμη.Νέο θέμα
Ρομπέρ Γκλουτόν (προλ.) – Ζαν Φουκαμπέρ (εισαγ.) (1978), Το σχολείο της οδού Βιτρύβ «Έξω από το σχολείο», απόπειρα για μια άλλη παιδαγωγική, Ανδρομέδα (μτφ. Ρ.
Καυταντζόγλου), 1980, σ. 238.
Μόσε Γιόργκενσεν (1971), «Το σχολείο ανήκει στους μαθητές του» Το Πειραματικό Λύκειο του Όσλο, Ανδρομέδα (μτφ. Λ.
Τζελέπογλου), 1984, σ. 236.
Τζων Γουαίην (1978) «Απόφοιτος με μέτριο βαθμό», εκδ. Οδυσσέας (μτφ. Ν. Λαμπρόπουλος), 1976, σ. 317.
Τομπάϊας Γουλφ (2003), Το παλιό σχολείο, εκδ. ΠΟΛΙΣ (μτφ. Π. Κοντογιάννης), 2008, σ. 253.
Φρανκ ΜακΚόρτ (2005), Ο δάσκαλος (Μια αυτοβιογραφία), εκδ. SCRIPTA (μτφ. Νεκτ. Καλαϊτζής), 2006, σ. 360.
Ρ. Ντ. Λαίνγκ (1978), Συνομιλίες με παιδιά, ύψιλον/βιβλία (μτφ. Α.Τσελέπογλου), 1980, σ. 124.
Περιοδικό ‘‘η λέξη’’, Ιστορίες από το σχολείο (αφιέρωμα), τευχ. 175, Μάιος-Ιούνιος 2003, σ. 443-573.
Μάριο Λόντι (1980), Τα θρανία της άνοιξης, εκδ.Οδυσσέας (μτφ. Σ.Λοβέρδου), σ. 288.
Τα παιδιά της Μπαρμπιάνα «Γράμμα σε μια δασκάλα» (αποκλειστικότητα για την ελληνική γλώσσα & μετάφραση Αλβέρτος Ιωάννου), Αθήνα, 1972, σ. 144.
Φιλίπ Μπαρμπώ (1987), Ο τυφλοπόντικας, εκδ. Νεφέλη (μτφ. Σ. Ζερβακάκη), 1988, σ. 138.
Αλμπίνο Μπερναντίνι (1979), Ήταν μια φορά οι «κακοί» μαθητές, Οδυσσέας (μτφ. Σ. Λοβέρδου), σ. 173.
Αλμπίνο Μπερναρντίνι (1979), Ένα σχολείο στην επαρχία, Οδυσσέας (μτφ. Τ. Καραϊσκάκη), σ. 198.
Φρανσουά Μπεγκοντό (2006), Ανάμεσα στους τοίχους, εκδ. Μεταίχμιο (μτφ.Μ. Κοραντζάκη), σ.273.
Α.Σ. Νηλ (1970), Το πράσινο σύννεφο, εκδ. Μπουκουμάνη (μτφ. Τζένη Μαστοράκη), 1976, σ. 232
Ντομινίκ Ντεμέρ (1994), Η καινούρια δασκάλα, εκδ. ΠΑΤΑΚΗ (μτφ. Π. Καλούδη-Escayola), 2005, σ. 68.
Τεό Ντίτριχ "Το ενεργό βιομηχανικό σχολείο" του Σοβιετικού παιδαγωγού Π. Π. Μπλόνσκι, Ανδρομέδα, (μτφ. Δ. Βεργίδης), 1983, σ.77
Μαρτσέλο Ντ’ Όρτα (επιμέλεια)
- Εγώ ελπίζω να τη βολέψω (1991)
- Ο Θεός μας έπλασε τζάμπα (1993)
- Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα αρραβωνιάστηκαν από κάτω (1994)
Ο δάσκαλος που ακόμα μαθαίνει (1996),Marcello Orta εκδόσεις «γνώση» (μτφ. Β. Α. Λάππα), 1997, σ. 152.
Τζέρομ Ντέηβιντ Σάλιγκερ (1951), Ο φύλακας στη σίκαλη, Επίκουρος (μτφ. Τζ. Μαστοράκη), 1978, σ. 255.
Λαμπρινή Θ. Σκούρα (2004), Το Δημοτικό σχολείο Πυλών Καρπάθου: Ένα σύγχρονο κύτταρο παιδείας και πολιτισμού, εκδ. Μαθητικού συνεταιρισμού Δημοτ. Σχολείου Πυλών Καρπάθου, σ. 151.
Ζίγκμουντ Σμιτ (1936), Οι δάσκαλοι σύντροφοι και οι σχολικές κοινότητες,Ανδρομέδα (μτφ. Μ. Βοϊκλή), 1984, σ. 285.
Σελεστέν Φρενέ (1968) «Το σχολείο του λαού», εκδ. Οδυσσέας, (μτφ. Κ. Δεναξά – Βενιεράτου), 1977, σ. 191.
Μαρίκα Βελ. Φρέρη, 40 χρόνια στην Πρώτη τάξη, εκδ. Καστανιώτη, 1981, σ.125
Χρήστου Χριστοβασίλη (1919) Τα διηγήματα του μικρού σχολείου, με εισαγωγή του Χρ. Τσολάκη, εκδ. ΖΗΤΡΟΣ, Θεσσαλονίκη,1996, σ. 223.
εδώ : http://users.sch.gr/kolovos/paidagogiki_vivliothiki.htm
Σωτήρης Δ. Χασάπης
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
Ζήσε τα μαθηματικά σου!
-----------------------------
"There is a scientific taste just as there is a literary or artistic one", Renan
"The journey of a thousand miles begins with one step.", Lao Tzu
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες