Ανοιχτή Ολυμπιάδα ΦΜΛ 239 (10-11η τάξη, 2021)

Συντονιστές: cretanman, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, socrates

Άβαταρ μέλους
Al.Koutsouridis
Δημοσιεύσεις: 1797
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Ανοιχτή Ολυμπιάδα ΦΜΛ 239 (10-11η τάξη, 2021)

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Al.Koutsouridis » Κυρ Αύγ 01, 2021 8:37 pm

Ανοιχτή Ολυμπιάδα ΦΜΛ 239
Θέματα τάξεων 10-11, 4 Απριλίου 2021



1. Δίνονται n διαφορετικοί πρώτοι αριθμοί p_{1}, p_{2}, \dots , p_{n}. Εξετάζουμε το πολυώνυμο x^n+a_{1}x^{n-1}+a_{2}x^{n-2}+\cdots + a_{n-1}x+a_{n}, όπου a_{i} είναι το γινόμενο των πρώτων i δοθέντων πρώτων αριθμών. Για ποια n αυτό μπορεί να έχει ακέραια ρίζα;


2. Το τρίγωνο ABC με αμβλεία την γωνία C είναι εγγεγραμμένο σε κύκλο με κέντρο το σημείο O. Ο περιγεγραμμένος κύκλος, με κέντρο P, του τριγώνου AOB τέμνει την ευθεία AC στα σημεία A και A_{1}, την ευθεία BC στα σημεία B και B_{1} καθώς και την μεσοκάθετο του τμήματος PC στα σημεία D και E. Να αποδείξετε, ότι σημεία D και E καθώς και τα κέντρα των περιγεγραμμένων κύκλων των τριγώνων A_{1}OC και B_{1}OC είναι ομοκυκλικά.


3. Δυο διαφορετικές ακολουθίες θετικών ακεραίων αριθμών \left \{ a_{n} \right \} και \left \{  b_{n} \right \} είναι τέτοιες, ώστε σε κάθε μια από αυτές οι δυο πρώτοι όροι είναι πρώτοι μεταξύ τους φυσικοί αριθμοί, μικρότεροι του 1000 και κάθε όρος, ξεκινώντας από τον τρίτο, ισούται με το άθροισμα των δυο προηγούμενων. Να αποδείξετε, ότι αν ο a_{n}^{100} διαιρείται με τον b_{n}, τότε n < 5000.


4. Οι συμμετροδιάμεσοι οξυγώνιου μη ισοσκελούς τριγώνου ABC τέμνονται στο σημείο L και AA_{1}, BB_{1}, CC_{1} είναι τα ύψη του. Να αποδείξετε, ότι μπορούν να κατασκευασθούν ισόπλευρα τρίγωνα A_{1}B_{1}C^{\prime}, B_{1}C_{1}A^{\prime} και C_{1}A_{1}B^{\prime}, που δεν βρίσκονται στο επίπεδο ABC έτσι, ώστε οι ευθείες AA^{\prime}, BB^{\prime} και CC^{\prime} καθώς και η κάθετος από το σημείο L προς το επίπεδο ABC να τέμνονται στο ίδιο σημείο.


5. Δίνονται τρεις μιγαδικοί αριθμοί a,b,c. Να αποδείξετε ότι

 \left | \dfrac{a^2}{ab+ac-bc} \right | +\left | \dfrac{b^2}{ab+bc-ac} \right | +\left | \dfrac{c^2}{ac+bc-ab} \right | \geq \dfrac{3}{2}  ,

αν οι παρονομαστές δεν μηδενίζονται.


6. Στο αλφάβητο της φυλής AAB έχει όλο και όλο δυο γράμματα, τα A και B. Εξάλλου αν σε οποιαδήποτε λέξη τοποθετήσουμε ή διαγράψουμε τον συνδυασμό AAA ή BBB, τότε η σημασία της λέξης δεν αλλάζει. Επιπλέον, αν ανταλλάξουμε μεταξύ τους σε οποιαδήποτε θέση της λέξης τους συνδυασμούς AB και BBAA καθώς και BA και AABB η σημασία της λέξης δεν αλλάζει. Είναι άραγε αληθές ότι οι λέξεις AB και  BA έχουν την ίδια σημασία;


7. Στο επίπεδο δίνονται n ευθείες, οι οποίες διαμερίζουν το επίπεδο σε μερικά πολυγωνικά χωρία (φραγμένα και μη). Βαθμό ενός τέτοιου χωρίου θα ονομάσουμε το πλήθος των κορυφών στο σύνορό του. Να αποδείξετε ότι το άθροισμα των τετραγώνων των βαθμών όλων των χωρίων δεν υπερβαίνει το 10n^2.


8. Δυο οποιοιδήποτε κάτοικοι μιας πόλης έχουν άρτιο αριθμό κοινών φίλων σε αυτή την πόλη. Στην μέρα του πολιούχου της πόλης μερικοί κάτοικοι στέλνουν ευχετήριες κάρτες στους φίλους τους. Κάθε κάτοικος με περιττό αριθμό φίλων στέλνει ακριβώς μια κάρτα, κάθε άλλος το πολύ μια. Εξάλλου ο καθένας τους λαμβάνει το πολύ μια ευχητήρια κάρτα. Να αποδείξετε ότι το πλήθος των τρόπων που αυτό μπορεί να συμβεί, είναι περιττό.


Πηγή
τελευταία επεξεργασία από Al.Koutsouridis σε Κυρ Οκτ 09, 2022 6:52 pm, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.



Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
Lymperis Karras
Δημοσιεύσεις: 170
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 06, 2020 5:16 pm

Re: Ανοιχτή Ολυμπιάδα ΦΜΛ 239 (10-11η τάξη, 2021)

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Lymperis Karras » Δευ Αύγ 02, 2021 10:25 am

Al.Koutsouridis έγραψε:
Κυρ Αύγ 01, 2021 8:37 pm

2. Το τρίγωνο ABC με αμβλεία την γωνία C είναι εγγεγραμμένο σε κύκλο με κέντρο το σημείο O. Ο περιγεγραμμένος κύκλος, με κέντρο P, του τριγώνου AOB τέμνει την ευθεία AC στα σημεία A και A_{1}, την ευθεία BC στα σημεία B και B_{1} καθώς και την μεσοκάθετο του τμήματος PC στα σημεία D και E. Να αποδείξετε, ότι σημεία D και E καθώς και τα κέντρα των περιγεγραμμένων κύκλων των τριγώνων A_{1}OC και B_{1}OC είναι ομοκυκλικά.
Πολύ όμορφη.

Έστω T\equiv PC \cap DE, F \equiv AC \cap B_{1}O

Είναι \widehat{AOF}=\widehat{ABB_1}=\widehat{AOC}/2\Leftrightarrow \bigtriangleup AOF = \bigtriangleup COF \Leftrightarrow 

\widehat{AFO}=90^{\circ}\Leftrightarrow AOCB_1 =kite

Όμοια είναι και COBA_1 = kite.

Έχω PT=TC, DT=TE, άρα το DPEC είναι παραλληλλόγραμμο.

Τώρα οι ίσες γωνίες \widehat{OB_1C}, \widehat{OA_1C} βαίνουν στην κοινή χορδή OC, άρα c(O_1, O_1C) = c(O_2, O_2C).

Αλλά και OB=OC , \widehat{OA_1B} = \widehat{OA_1C} \Leftrightarrow c(P, PE)=c(O_2 , O_2C).

Από το παραλληλλόγραμμο και την μεσοκάθετο της PC όμως έχουμε ότι PE = PD = DC = EC = O_1C = O_2C.

Τελικά τα E,D,O_1,O_2 ανήκουν σε κύκλο c(C, EC)
FML_2.PNG
FML_2.PNG (109.6 KiB) Προβλήθηκε 545 φορές
Καταλάθως στο σχήμα έχω C_1 αντί για A_1


Ένας μαθηματικός χρειάζεται μολύβι, γόμα και μεγάλο καλάθι αχρήστων.
-Hilbert
Απάντηση

Επιστροφή σε “Θέματα διαγωνισμών (ΕΜΕ, ΚΥΜΕ, BMO, JBMO, IMO, Kangaroo κλπ)”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 4 επισκέπτες