Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

Σ' αυτόν τόν φάκελο καταχωρούνται, γιά περιορισμένο χρονικό διάστημα, ασκήσεις πού προτείνονται από οποιοδήποτε μέλος, αλλά η επίλυσή τους αφήνεται ΜΟΝΟ στούς μαθητές.

Συντονιστής: polysot

Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#101

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Κυρ Νοέμ 10, 2019 2:16 pm

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Δευ Οκτ 14, 2019 8:06 am
Άσκηση 24 Δείξτε ότι δεν υπάρχει τρόπος να βάλουμε από έναν φυσικό αριθμό στα κυκλάκια έτσι ώστε το άθροισμα των τεσσάρων αριθμών σε κάθε ευθεία του σχήματος να είναι περιττός αριθμός.

Ας την αφήσουμε 24 ώρες για τα παιδιά του Δημοτικού.
.
Ανοικτή σε όλους. Το σχήμα είναι το αστέρι στο ποστ #95 λίγο πιο πάνω.



Λέξεις Κλειδιά:
Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#102

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Τετ Νοέμ 13, 2019 4:28 pm

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Δευ Οκτ 14, 2019 8:06 am
Άσκηση 24 Δείξτε ότι δεν υπάρχει τρόπος να βάλουμε από έναν φυσικό αριθμό στα κυκλάκια έτσι ώστε το άθροισμα των τεσσάρων αριθμών σε κάθε ευθεία του σχήματος να είναι περιττός αριθμός.

Ας την αφήσουμε 24 ώρες για τα παιδιά του Δημοτικού.
.
Ξεχάστηκε από τους μαθητές. Για να κλείνει:

Το σχήμα είναι στο ποστ #95.

Αν υπήρχε τρόπος να βάλουμε φυσικούς στα κυκλάκια έτσι ώστε το άθροισμα των αριθμών σε κάθε ευθεία του σχήματος να είναι περιττός αριθμός, τότε το συνολικό άθροισμα θα ήταν περιττός αφού οι ευθείες είναι πέντε (περιττός). Αυτό όμως δεν γίνεται διότι στο συνολικό άθροισμα ο κάθε αριθμός προσμετράται ακριβώς δύο φορές (το κάθε κυκλάκι, χωρίς εξαίρεση, βρίσκεται σε ακριβώς δύο ευθείες) και άρα το άθροισμά τους πρέπει είναι άρτιος ως άθροισμα άρτιων. Η αντίφαση δίνει το ζητούμενο.


Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 15019
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#103

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR » Πέμ Νοέμ 14, 2019 7:54 pm

Άσκηση 25

Χρησιμοποιώντας από μία φορά τα ψηφία 1,2,3,4,6,7,8,9 σχηματίστε δύο τετραψήφιους

αριθμούς . Ποια είναι η μικρότερη δυνατή ( θετική ) διαφορά μεταξύ των δύο αυτών αριθμών ;


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#104

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Δευ Μαρ 30, 2020 10:36 am

KARKAR έγραψε:
Πέμ Νοέμ 14, 2019 7:54 pm
Άσκηση 25

Χρησιμοποιώντας από μία φορά τα ψηφία 1,2,3,4,6,7,8,9 σχηματίστε δύο τετραψήφιους

αριθμούς . Ποια είναι η μικρότερη δυνατή ( θετική ) διαφορά μεταξύ των δύο αυτών αριθμών ;
Ξεχάστηκε. Γράφω λύση αλλά δεν βλέπω ποια είναι η συνάφεια του ερωτήματος με τον φάκελο "μονά-ζυγά". Ίσως κάποια άλλη λύση;

Επειδή υπάρχουν περιπτώσεις όπου η διαφορά είναι μικρότερη του 1000 (εύκολο αλλά βλέπε παρακάτω) οι δύο τετραψήφιοι
πρέπει να είναι της μορφής (x+1)ABC και xPQR. Δηλαδή οι αριθμοί είναι εκατέρωθεν του (x+1)000. Θέλουμε ο πρώτος να είναι
μεν μεγαλύτερος του (x+1)000 αλλά να είναι όσο πιο κοντά γίνεται, και ανάλογα για τον δεύτερο που είναι μικρότερος. Οι καλύτερες εκδοχές είναι (x+1)12C και x98R, αντίστοιχα. Περισσεύουν οι 3,4,6,7. Με απλές δοκιμές (είναι λίγες) διαπιστώνουμε ότι η μικρότερη διαφορά είναι η
7123-6984=139 καθώς και η ίση της 4126-3987=139.


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#105

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Σάβ Οκτ 10, 2020 1:22 pm

Άσκηση 26. Σε έναν 5\times 5 τετράγωνο γράφουμε από έναν φυσικό αριθμό έτσι ώστε το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε γραμμή και το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε στήλη να είναι άρτιος αριθμός. Ποιο είναι ο μεγαλύτερο δυνατό πλήθος περιττών αριθμών που μπορεί να περιέχει ο πίνακας;

Ας την αφήσουμε 24 ώρες για τους μαθητές μας. Απευθύνομαι κυρίως σε μαθητές μεγάλων τάξεων του Δημοτικού ή τάξεων του Γυμνασίου.

Έκανα τυπογραφική διόρθωση. Άλλαξα σε κάποιο σημείο την λέξη περιττός σε άρτιος.
τελευταία επεξεργασία από Mihalis_Lambrou σε Κυρ Οκτ 11, 2020 2:03 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.


Άβαταρ μέλους
stranger
Δημοσιεύσεις: 585
Εγγραφή: Δευ Ιαν 14, 2019 6:12 am
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#106

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stranger » Κυρ Οκτ 11, 2020 1:52 pm

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Σάβ Οκτ 10, 2020 1:22 pm
Άσκηση 26. Σε έναν 5\times 5 τετράγωνο γράφουμε από έναν φυσικό αριθμό έτσι ώστε το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε γραμμή και το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε στήλη να είναι περιττός αριθμός. Ποιο είναι ο μεγαλύτερο δυνατό πλήθος περιττών αριθμών που μπορεί να περιέχει ο πίνακας;

Ας την αφήσουμε 24 ώρες για τους μαθητές μας. Απευθύνομαι κυρίως σε μαθητές μεγάλων τάξεων του Δημοτικού ή τάξεων του Γυμνασίου,
Η απάντηση είναι 25. Δηλαδή να είναι όλοι περιττοί.


Κωνσταντίνος Σμπώκος
Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#107

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Κυρ Οκτ 11, 2020 2:05 pm

stranger έγραψε:
Κυρ Οκτ 11, 2020 1:52 pm
Mihalis_Lambrou έγραψε:
Σάβ Οκτ 10, 2020 1:22 pm
Άσκηση 26. Σε έναν 5\times 5 τετράγωνο γράφουμε από έναν φυσικό αριθμό έτσι ώστε το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε γραμμή και το άθροισμα των πέντε αριθμών σε κάθε στήλη να είναι περιττός αριθμός. Ποιο είναι ο μεγαλύτερο δυνατό πλήθος περιττών αριθμών που μπορεί να περιέχει ο πίνακας;

Ας την αφήσουμε 24 ώρες για τους μαθητές μας. Απευθύνομαι κυρίως σε μαθητές μεγάλων τάξεων του Δημοτικού ή τάξεων του Γυμνασίου,
Η απάντηση είναι 25. Δηλαδή να είναι όλοι περιττοί.
Έκανα λάθος στην εκφώνηση: Μία λέξη "περιττός" πρέπει να αλλάξει σε "άρτιος". Βλέπε το αρχικό ποστ. Έτσι όπως το είχα η άσκηση είναι απόλυτα τετριμμένη, που δεν αξίζει το μελάνι στο οποίο είναι γραμμένη.

Νέα αρχή.


Άβαταρ μέλους
stranger
Δημοσιεύσεις: 585
Εγγραφή: Δευ Ιαν 14, 2019 6:12 am
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#108

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stranger » Κυρ Οκτ 11, 2020 2:37 pm

H απάντηση είναι 20.Στη διαγώνιο όλοι άρτιοι και εκτός της διαγωνίου όλοι περιττοί.


Κωνσταντίνος Σμπώκος
Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μονά-ζυγά Συλλογή Ασκήσεων

#109

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Τρί Οκτ 13, 2020 12:01 pm

stranger έγραψε:
Κυρ Οκτ 11, 2020 2:37 pm
H απάντηση είναι 20.Στη διαγώνιο όλοι άρτιοι και εκτός της διαγωνίου όλοι περιττοί.
Επειδή η άσκηση απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού, ας συμπληρώσω τα στοιχεία που λείπουν:

Δεν μπορεί σε κάποια γραμμή να υπάρχουν 5 περιττοί γιατί το άθροισμά τους θα ήταν περιττό. Με άλλα λόγια σε κάθε γραμμή υπάρχουν το πολύ 4 περιττοί, άρα συνολικά οι περιττοί είναι το πολύ 4\times 5 =20. Ευτυχώς μπορούμε να βρούμε παράδειγμα με 20 περιττούς (όπως ωραιότατα το περιγράφει ο stranger παραπάνω), άρα το ζητούμενο μέγιστο πλήθος είναι 20.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Ασκήσεις ΜΟΝΟ για μαθητές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες