Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Συντονιστές: cretanman, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, socrates
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1798
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
LXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 1. Ο Νιούτ θέλει να μεταφέρει εννιά μαγικά πλάσματα βάρους και κιλών με τρεις βαλίτσες, από τρία πλάσματα στη καθεμία. Κάθε βαλίτσα πρέπει να ζυγίζει λιγότερο από κιλά. Αν το βάρος κάποιου πλάσματος διαιρείται με το βάρος κάποιου άλλου της ίδιας βαλίτσας, τότε τα πλάσματα μαλώνουν μεταξύ τους. Πως πρέπει να διανείμει ο Νιούτ τα πλάσματα στις βαλίτσες, ώστε κανένα τους να μη μαλώσει; [4 μόρια]
Πρόβλημα 2. Για πρωινό μια ομάδα ελεφάντων και ιπποπόταμων έφαγε σφαιρικά καρπούζια και κυβικά, και μια ομάδα των ελεφάντων και ιπποπόταμων σφαιρικά και κυβικά καρπούζια. Όλοι οι ελέφαντες έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών (το ίδιο ακέραιο αριθμό). Και οι ιπποπόταμοι έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών. Αλλά ένα είδος των θηλαστικών τρώει και σφαιρικά και κυβικά καρπούζια, όμως το άλλο είναι εκλεκτικό και τρώει καρπούζια μόνο τις ίδιας μορφής. Προσδιορίστε, ποιό είδος (ελέφαντες, ιπποπόταμοι) είναι εκλεκτικό και με ποια μορφή καρπουζιών τρέφεται. [5 μόρια]
Πρόβλημα 3. Δυο ίσα τρίγωνα είναι τοποθετημένα στο εσωτερικό ενός τετραγώνου, όπως φαίνεται στο σχήμα. Να βρείτε τις γωνίες τους. [6 μόρια]
Πρόβλημα 4. Υπάρχουν τρεις σωροί των βότσαλων. Ο Γιώργος και ο Γιάννης παίζουν με την σειρά, ξεκινάει ο Γιώργος. Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις σωρούς. Όποιος δεν μπορεί να κάνει κίνηση, χάνει. Ποιος από τους παίκτες (Γιώργος ή Γιάννης) μπορεί να κερδίσει, ανεξάρτητα του πως θα παίξει ο αντίπαλος; [6 μόρια]
Edit 19/02/19: Αρχικά υπήρχε η λάθος μετάφραση "Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς."
Πρόβλημα 5. Ο Μιχάλης σχημάτισε στο τραπέζι με τετράγωνα και ισόπλευρα τρίγωνα (χωρίς να τοποθετήσει το ένα πάνω στο άλλο) ένα πολύγωνο. Μπορεί άραγε η περίμετρος αυτού του πολυγώνου να είναι ίση με εκατοστά, αν όλες οι πλευρές των τετραγώνων και τριγώνων είναι ίσες με εκατοστό; [9 μόρια]
Πρόβλημα 6. Στη σειρά είναι τοποθετημένα νομίσματα, μερικά με κορόνα προς τα πάνω και τα υπόλοιπα με γράμματα προς τα πάνω. Με μια κίνηση επιτρέπεται να διαλέξουμε εφτά νομίσματα, που κείτονται ανά ίσα διαστήματα (δηλαδή εφτά νομίσματα στη σειρά το ένα δίπλα στο άλλο, ή εφτά νομίσματα στη σειρά διαλέγοντας κάθε μεθεπόμενο κτλ.) και όλα τα εφτά νομίσματα να τα αναποδογυρίσουμε. Να αποδείξετε, ότι με την βοήθεια τέτοιων κινήσεων μπορούμε να τοποθετήσουμε όλα τα νομίσματα με κορόνα προς τα πάνω. [9 μόρια]
Πηγή
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 1. Ο Νιούτ θέλει να μεταφέρει εννιά μαγικά πλάσματα βάρους και κιλών με τρεις βαλίτσες, από τρία πλάσματα στη καθεμία. Κάθε βαλίτσα πρέπει να ζυγίζει λιγότερο από κιλά. Αν το βάρος κάποιου πλάσματος διαιρείται με το βάρος κάποιου άλλου της ίδιας βαλίτσας, τότε τα πλάσματα μαλώνουν μεταξύ τους. Πως πρέπει να διανείμει ο Νιούτ τα πλάσματα στις βαλίτσες, ώστε κανένα τους να μη μαλώσει; [4 μόρια]
Πρόβλημα 2. Για πρωινό μια ομάδα ελεφάντων και ιπποπόταμων έφαγε σφαιρικά καρπούζια και κυβικά, και μια ομάδα των ελεφάντων και ιπποπόταμων σφαιρικά και κυβικά καρπούζια. Όλοι οι ελέφαντες έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών (το ίδιο ακέραιο αριθμό). Και οι ιπποπόταμοι έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών. Αλλά ένα είδος των θηλαστικών τρώει και σφαιρικά και κυβικά καρπούζια, όμως το άλλο είναι εκλεκτικό και τρώει καρπούζια μόνο τις ίδιας μορφής. Προσδιορίστε, ποιό είδος (ελέφαντες, ιπποπόταμοι) είναι εκλεκτικό και με ποια μορφή καρπουζιών τρέφεται. [5 μόρια]
Πρόβλημα 3. Δυο ίσα τρίγωνα είναι τοποθετημένα στο εσωτερικό ενός τετραγώνου, όπως φαίνεται στο σχήμα. Να βρείτε τις γωνίες τους. [6 μόρια]
Πρόβλημα 4. Υπάρχουν τρεις σωροί των βότσαλων. Ο Γιώργος και ο Γιάννης παίζουν με την σειρά, ξεκινάει ο Γιώργος. Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις σωρούς. Όποιος δεν μπορεί να κάνει κίνηση, χάνει. Ποιος από τους παίκτες (Γιώργος ή Γιάννης) μπορεί να κερδίσει, ανεξάρτητα του πως θα παίξει ο αντίπαλος; [6 μόρια]
Edit 19/02/19: Αρχικά υπήρχε η λάθος μετάφραση "Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς."
Πρόβλημα 5. Ο Μιχάλης σχημάτισε στο τραπέζι με τετράγωνα και ισόπλευρα τρίγωνα (χωρίς να τοποθετήσει το ένα πάνω στο άλλο) ένα πολύγωνο. Μπορεί άραγε η περίμετρος αυτού του πολυγώνου να είναι ίση με εκατοστά, αν όλες οι πλευρές των τετραγώνων και τριγώνων είναι ίσες με εκατοστό; [9 μόρια]
Πρόβλημα 6. Στη σειρά είναι τοποθετημένα νομίσματα, μερικά με κορόνα προς τα πάνω και τα υπόλοιπα με γράμματα προς τα πάνω. Με μια κίνηση επιτρέπεται να διαλέξουμε εφτά νομίσματα, που κείτονται ανά ίσα διαστήματα (δηλαδή εφτά νομίσματα στη σειρά το ένα δίπλα στο άλλο, ή εφτά νομίσματα στη σειρά διαλέγοντας κάθε μεθεπόμενο κτλ.) και όλα τα εφτά νομίσματα να τα αναποδογυρίσουμε. Να αποδείξετε, ότι με την βοήθεια τέτοιων κινήσεων μπορούμε να τοποθετήσουμε όλα τα νομίσματα με κορόνα προς τα πάνω. [9 μόρια]
Πηγή
τελευταία επεξεργασία από Al.Koutsouridis σε Τρί Φεβ 19, 2019 9:45 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Λέξεις Κλειδιά:
- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 921
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Η μάζα κάθε βαλίτσας (όχι της ίδιας της βαλίτσας αλλά των ζώων που περιέχει) είναι ακέραιος μικρότερος ή ίσος τουAl.Koutsouridis έγραψε: ↑Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 1. Ο Νιούτ θέλει να μεταφέρει εννιά μαγικά πλάσματα βάρους και κιλών με τρεις βαλίτσες, από τρία πλάσματα στη καθεμία. Κάθε βαλίτσα πρέπει να ζυγίζει λιγότερο από κιλά. Αν το βάρος κάποιου πλάσματος διαιρείται με το βάρος κάποιου άλλου της ίδιας βαλίτσας, τότε τα πλάσματα μαλώνουν μεταξύ τους. Πως πρέπει να διανείμει ο Νιούτ τα πλάσματα στις βαλίτσες, ώστε κανένα τους να μη μαλώσει; [4 μόρια]
Έχουμε τις μάζες
Έστω η μάζα κάθε βαλίτσας .Έστω ότι στην περιέχεται το ζώο με τα κιλά και δύο άλλα ζώα με μάζες .
Είναι
Οι δύο άλλες έχουν
Έστω ότι η έχει το ζώο με τα και άλλα δύο με μάζες
Άρα η διαμέριση θα γίνει ως εξής
τελευταία επεξεργασία από ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ σε Δευ Φεβ 18, 2019 1:54 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 921
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Έστω ότι κάθε ελέφαντας έφαγε καρπούζια και κάθε ιπποπόταμος .Al.Koutsouridis έγραψε: ↑Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 2. Για πρωινό μια ομάδα ελεφάντων και ιπποπόταμων έφαγε σφαιρικά καρπούζια και κυβικά, και μια ομάδα των ελεφάντων και ιπποπόταμων σφαιρικά και κυβικά καρπούζια. Όλοι οι ελέφαντες έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών (το ίδιο ακέραιο αριθμό). Και οι ιπποπόταμοι έφαγαν από ίσο αριθμό καρπουζιών. Αλλά ένα είδος των θηλαστικών τρώει και σφαιρικά και κυβικά καρπούζια, όμως το άλλο είναι εκλεκτικό και τρώει καρπούζια μόνο τις ίδιας μορφής. Προσδιορίστε, ποιό είδος (ελέφαντες, ιπποπόταμοι) είναι εκλεκτικό και με ποια μορφή καρπουζιών τρέφεται. [5 μόρια]
Πρέπει .
Μία λύση είναι η άρα που είναι θετικό μόνο για άρα μοναδική λύση η ,και η οποία επαληθεύει την .
Αν εκλεκτικό ήταν ο ιπποπόταμος :Αν έτρωγε μόνο σφαιρικά τότε η πρώτη ομάδα θα έφαγε άτοπο.
Αν έτρωγε μόνο κυβικά τότε η δεύτερη ομάδα θα έφαγε άτοπο.
Άρα εκλεκτικό είναι ο ελέφαντας.Αν έτρωγαν μόνο κυβικά τότε η δεύτερη ομάδα θα έφαγε ,άρα οι ελέφαντες τρώνε μόνο σφαιρικά.
- george visvikis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 13278
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Επειδή το ανήκει στη μεσοκάθετο του δηλαδή στην οπότεAl.Koutsouridis έγραψε: ↑Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 3. Δυο ίσα τρίγωνα είναι τοποθετημένα στο εσωτερικό ενός τετραγώνου, όπως φαίνεται στο σχήμα. Να βρείτε τις γωνίες τους. [6 μόρια]
mmo_2019_class7_pr3.PNG
Αλλά τα δύο αυτά τρίγωνα είναι ίσα και με το άρα η καθεμία από τις αμβλείες γωνίες είναι
Τέλος οι γωνίες που απομένουν είναι
- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 921
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Θα δείξουμε ότι ο Γιώργος έχει στρατηγική νίκης.Al.Koutsouridis έγραψε: ↑Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 4. Υπάρχουν τρεις σωροί των βότσαλων. Ο Γιώργος και ο Γιάννης παίζουν με την σειρά, ξεκινάει ο Γιώργος. Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς. Όποιος δεν μπορεί να κάνει κίνηση, χάνει. Ποιος από τους παίκτες (Γιώργος ή Γιάννης) μπορεί να κερδίσει, ανεξάρτητα του πως θα παίξει ο αντίπαλος; [6 μόρια]
Για την πρώτη κίνηση υπάρχει μόνο μία επιλογή,χάνει αυτός στου οποίου τη σειρά δεν υπάρχουν δύο σωροί έτσι το άθροισμα των βοτσάλων τους να είναι πολλαπλάσιο του .
Ο Γιώργος αναγκαστικά ενώνει δύο των :
α)
Ο Γιάννης ενώνει τον με έναν :
Ο Γιώργος αναγκαστικά ενώνει των :
Είναι φανερό ότι τώρα θα ενωθούν τα και μετά τα με τα και θα τελειώσει το παιχνίδι,αυτό θα γίνει σε κινήσεις(εύκολο).Άρα νικητής ο Γιώργος.
β)
Ο Γιάννης ενώνει δύο των :
Ο Γιώργος ενώνει(όχι αναγκαστικά) δύο των :
Το παιχνίδι θα λήξει μετά από κινήσεις άρα νικητής ο Γιώργος.
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1798
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Στο 4ο θέμα έχω αφήσει λάθος στη μετάφραση. Η πρόταση
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς." πρέπει να γίνει
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις σωρούς.".
Δηλαδή οι σωροί δεν είναι απαραίτητα ίσοι. Θα το διορθώσω και στην αρχική ανάρτηση. Να με συγχωρεί ο Πρόδρομος που ασχολήθηκε με το λάθος πρόβλημα.
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς." πρέπει να γίνει
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις σωρούς.".
Δηλαδή οι σωροί δεν είναι απαραίτητα ίσοι. Θα το διορθώσω και στην αρχική ανάρτηση. Να με συγχωρεί ο Πρόδρομος που ασχολήθηκε με το λάθος πρόβλημα.
- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 921
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Για να χάσει κάποιος από τους δύο πρέπει να μην υπάρχουν σωροί ώστε το άθροισμα τους να είναι μεγαλύτερο ή ίσο του .Al.Koutsouridis έγραψε: ↑Τρί Φεβ 19, 2019 9:42 amΣτο 4ο θέμα έχω αφήσει λάθος στη μετάφραση. Η πρόταση
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις ίσους σωρούς." πρέπει να γίνει
"Με μια κίνηση πρέπει να ενωθούν δυο σωροί, ύστερα να μοιραστούν αυτά τα βότσαλα σε τέσσερις σωρούς.".
Δηλαδή οι σωροί δεν είναι απαραίτητα ίσοι. Θα το διορθώσω και στην αρχική ανάρτηση. Να με συγχωρεί ο Πρόδρομος που ασχολήθηκε με το λάθος πρόβλημα.
Παρατηρούμε ότι μετά από κινήσεις οι σωροί θα είναι όμως όλα τα βόσταλα είναι άρα όλοι οι σωροί θα έχουν από ένα βότσαλο εκτός ενός που θα έχει .Έτσι είναι αδύνατο να γίνει και άλλη κίνηση άρα νικά ο Γιάννης που έχει κάνει την 58η κίνηση.
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1798
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Η δυσκολία στο πρόβλημα αυτό έγκειται ότι καλούμαστε να βρούμε ένα σχήμα που φαίνεται να έχει βέλτιστα χαρακτηριστικά ή να δείξουμε ότι δεν υπάρχει.post_id=308941 έγραψε:Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 5. Ο Μιχάλης σχημάτισε στο τραπέζι με τετράγωνα και ισόπλευρα τρίγωνα (χωρίς να τοποθετήσει το ένα πάνω στο άλλο) ένα πολύγωνο. Μπορεί άραγε η περίμετρος αυτού του πολυγώνου να είναι ίση με εκατοστά, αν όλες οι πλευρές των τετραγώνων και τριγώνων είναι ίσες με εκατοστό; [9 μόρια]
Το εμβαδόν του σχήματός μας είναι σταθερό και ίσο με . Σκεπτόμενοι πονηρά με γνώσεις μεγαλύτερων τάξεων: από όλα τα σχήματα με δεδομένο εμβαδό, την ελάχιστη περίμετρο την έχει ο κύκλος. Η περίμετρος του κύκλου με εμβαδό είναι
.
Μικρότερη περίμετρο από δεν μπορούμε να έχουμε και εφόσον στην δικιά μας περίπτωση η περίμετρος είναι φυσικός αριθμός, το είναι το καλύτερο δυνατό που μπορούμε να πετύχουμε. Οδηγούμαστε στο συμπέρασμα, ότι αν υπάρχει ένα τέτοιο σχήμα θα πρέπει να μοιαζει πολύ με κύκλο. Βέβαια παραμένει η δυσκολία να φανταστούμε πως θα είναι.
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
ΚαλησπέραAl.Koutsouridis έγραψε: ↑Τετ Ιουν 05, 2019 10:29 amΗ δυσκολία στο πρόβλημα αυτό έγκειται ότι καλούμαστε να βρούμε ένα σχήμα που φαίνεται να έχει βέλτιστα χαρακτηριστικά ή να δείξουμε ότι δεν υπάρχει.post_id=308941 έγραψε:Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 5. Ο Μιχάλης σχημάτισε στο τραπέζι με τετράγωνα και ισόπλευρα τρίγωνα (χωρίς να τοποθετήσει το ένα πάνω στο άλλο) ένα πολύγωνο. Μπορεί άραγε η περίμετρος αυτού του πολυγώνου να είναι ίση με εκατοστά, αν όλες οι πλευρές των τετραγώνων και τριγώνων είναι ίσες με εκατοστό; [9 μόρια]
Το εμβαδόν του σχήματός μας είναι σταθερό και ίσο με . Σκεπτόμενοι πονηρά με γνώσεις μεγαλύτερων τάξεων: από όλα τα σχήματα με δεδομένο εμβαδό, την ελάχιστη περίμετρο την έχει ο κύκλος. Η περίμετρος του κύκλου με εμβαδό είναι
.
Μικρότερη περίμετρο από δεν μπορούμε να έχουμε και εφόσον στην δικιά μας περίπτωση η περίμετρος είναι φυσικός αριθμός, το είναι το καλύτερο δυνατό που μπορούμε να πετύχουμε. Οδηγούμαστε στο συμπέρασμα, ότι αν υπάρχει ένα τέτοιο σχήμα θα πρέπει να μοιαζει πολύ με κύκλο. Βέβαια παραμένει η δυσκολία να φανταστούμε πως θα είναι.
- Συνημμένα
-
- pleyra 15.png (15.84 KiB) Προβλήθηκε 1549 φορές
Αλέξανδρος Τριανταφυλλάκης
- Demetres
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 8989
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
- Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
- Επικοινωνία:
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Al.Koutsouridis έγραψε: ↑Δευ Φεβ 18, 2019 11:26 amLXXXII Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
XXX Μαθηματική Γιορτή, θέματα της 7ης τάξης.
Πρόβλημα 6. Στη σειρά είναι τοποθετημένα νομίσματα, μερικά με κορόνα προς τα πάνω και τα υπόλοιπα με γράμματα προς τα πάνω. Με μια κίνηση επιτρέπεται να διαλέξουμε εφτά νομίσματα, που κείτονται ανά ίσα διαστήματα (δηλαδή εφτά νομίσματα στη σειρά το ένα δίπλα στο άλλο, ή εφτά νομίσματα στη σειρά διαλέγοντας κάθε μεθεπόμενο κτλ.) και όλα τα εφτά νομίσματα να τα αναποδογυρίσουμε. Να αποδείξετε, ότι με την βοήθεια τέτοιων κινήσεων μπορούμε να τοποθετήσουμε όλα τα νομίσματα με κορόνα προς τα πάνω. [9 μόρια]
Κάπου το είχα ξαναδεί. Ίσως από Ολυμπιάδα της ίδιας χρονιάς αλλά μεγαλύτερης τάξης. Διότι θυμάμαι με δυσκόλεψε αρκετά αφού ζητούσε να αποφασίσουμε αν γίνεται και είχα ξοδέψει αρκετό χρόνο πιστεύοντας ότι δεν γίνεται.
Μπορούμε να το κάνουμε ως εξής. Για αναποδογυρίζουμε αρχικά τα νομίσματα και έπειτα τα . Ως τώρα έχουν αλλάξει όψη τα και . Ομοίως αλλάζουμε την όψη των και των . Τώρα, αναποδογυρίζουμε τα και παρατηρούμε ότι μετά από όλες αυτές τις κινήσεις άλλαξε όψη μόνο το . Δηλαδή μπορούμε να αναποδογυρίσουμε όποιο από τα νομίσματα θέλουμε μόνο του. Με την ίδια διαδικασία από δεξιά μπορούμε να αναποδογυρίσουμε μόνο του όποιο νόμισμα θέλουμε από τα . Άρα μπορούμε να αναποδογυρίσουμε όποιο νόμισμα θέλουμε μόνο του. Ασφαλώς αναποδογυρίζουμε αυτά που είναι γράμματα.
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1798
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2019 (7η τάξη)
Demetres έγραψε: ↑Πέμ Ιουν 06, 2019 11:50 am
Πρόβλημα 6. Στη σειρά είναι τοποθετημένα νομίσματα, μερικά με κορόνα προς τα πάνω και τα υπόλοιπα με γράμματα προς τα πάνω. Με μια κίνηση επιτρέπεται να διαλέξουμε εφτά νομίσματα, που κείτονται ανά ίσα διαστήματα (δηλαδή εφτά νομίσματα στη σειρά το ένα δίπλα στο άλλο, ή εφτά νομίσματα στη σειρά διαλέγοντας κάθε μεθεπόμενο κτλ.) και όλα τα εφτά νομίσματα να τα αναποδογυρίσουμε. Να αποδείξετε, ότι με την βοήθεια τέτοιων κινήσεων μπορούμε να τοποθετήσουμε όλα τα νομίσματα με κορόνα προς τα πάνω. [9 μόρια]
Κάπου το είχα ξαναδεί. Ίσως από Ολυμπιάδα της ίδιας χρονιάς αλλά μεγαλύτερης τάξης. Διότι θυμάμαι με δυσκόλεψε αρκετά αφού ζητούσε να αποφασίσουμε αν γίνεται και είχα ξοδέψει αρκετό χρόνο πιστεύοντας ότι δεν γίνεται.
Στην ολυμπιάδα της Μόσχας χρησιμοποιήθηκε μόνο για την 7η τάξη. Ίσως στο τουρνουά των πόλεων της άνοιξης να υπήρχε κάποια παραλλαγή καθώς συχνά χρησιμοποιούνται εκεί προβλήματα της ολυμπιάδας, αλλά δεν βρίσκω τα θέματα για επιβεβαίωση...
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες