Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

Συντονιστής: spyros

Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 10669
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Σάβ Μαρ 10, 2018 2:05 am

Αποσύρθηκε το Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού, ό,τι και αν σημαίνει αυτό

http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaidey ... -dimotikoy



Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 7954
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Σάβ Μαρ 10, 2018 3:37 pm

Η λέξη «απόσυρση» έρχεται από το Υπουργείο ή μήπως από αυτόν που έγραψε το άρθρο; Εγώ βλέπω αντικατάσταση ενός βιβλίου από ένα άλλο.

Είμαι σίγουρος ότι ακόμη και αν όντως έπρεπε να αποσυρθεί ως ακατάλληλο, το Υπουργείο δεν θα χρησιμοποιούσε ποτέ αυτήν την λέξη για ένα βιβλίο που χρησιμοποιούσε για 11 χρόνια.

Στο διά ταύτα όμως: Μπορούμε να έχουμε συγκεκριμένα παραδείγματα ακαταλληλότητας του βιβλίου; Δεν αμφιβάλλω ότι υπάρχουν. Το θέμα όμως είναι αν αυτά είναι ο λόγος της «απόσυρσης» και αν όντως θα αντιμετωπιστούν.


Άβαταρ μέλους
Tolaso J Kos
Δημοσιεύσεις: 3596
Εγγραφή: Κυρ Αύγ 05, 2012 10:09 pm
Τοποθεσία: Λάρισα
Επικοινωνία:

Re: Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Tolaso J Kos » Σάβ Μαρ 10, 2018 4:06 pm

Επειδή είχα τη τύχη κάποτε να δουλέψω την Ε' Δημοτικού ( πάνε κοντά 4 χρόνια ) μπορώ να πω Δημήτρη πως το βιβλίο έχει τόσα πολλά λάθη και ακατάλληλα για αυτή τη τάξη πράγματα που δε ξέρω από πού να τα πιάσω. Στο τέλος αναγκάστηκα να αυτοσχεδιάσω έτσι ώστε να δώσω στο μαθητή να καταλάβει βασικά πράγματα. Το βιβλίο μπορείς να το βρεις εδώ . Νομίζω και γω πως είναι καιρός να βγει ένα καινούργιο εγχειρίδιο.

Σημείωση: Αυτό που μου είχε ξινίσει τότε ήταν οι συμμετρίες ( ή αλλιώς χαρτοκοπτική ) . Περιμένουμε τα παιδιά να μάθουν τέτοιες έννοιες σε αυτή την ηλικία ; Απορία το έχω τόσα χρόνια πώς διαχειρίζονται οι δάσκαλοι αυτή την ύλη. Εκείνη τη χρονιά άκουσα πράγματα και θαύματα από το σχολείο του κοριτσιού. Επίσης, μου έφερνε προς επίλυση ασκήσεις που δε καταλάβαινες καν τι ζητούσαν. Σταματάω εδώ γιατί αν επεκταθώ δε θα τελειώσω ούτε αύριο.


Η φαντασία είναι σημαντικότερη από τη γνώση !
\displaystyle{{\color{blue}\mathbf{Life=\int_{birth}^{death}\frac{happiness}{time}\Delta time} }}
Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 4166
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Σάβ Μαρ 10, 2018 7:06 pm

Demetres έγραψε:
Σάβ Μαρ 10, 2018 3:37 pm

Στο διά ταύτα όμως: Μπορούμε να έχουμε συγκεκριμένα παραδείγματα ακαταλληλότητας του βιβλίου; Δεν αμφιβάλλω ότι υπάρχουν. Το θέμα όμως είναι αν αυτά είναι ο λόγος της «απόσυρσης» και αν όντως θα αντιμετωπιστούν.
Καλησπέρα Δημήτρη.

Όσοι είχαμε παιδιά που πέρασαν μετά το 2007 από το Δημοτικό, γνωρίσαμε τα βιβλία αυτά απ' την καλή και την ανάποδη.
(Για να γιορτάσουμε το τέλος της Ε΄ Δημοτικού ανοίγαμε σαμπάνιες..., εκτός αν ο δάσκαλος αποφάσιζε να διδάξει δίχως να χρησιμοποιεί το βιβλίο).

Ένα παραδειγματάκι:

Όταν ετοίμαζα σημειώσεις και θέματα για να διδάξω τα ποσοστά στην Α΄ Γυμνασίου, σκέφτηκα να κοιτάξω τι είχαν διδαχτεί τα παιδιά στο Δημοτικό.

Βρήκα τον εξής ορισμό στο βιβλίο της Ε΄ Δημοτικού. (Αποκαλύψτε την κρυμμένη εικόνα με δική σας ευθύνη)
Βιβλίο Ε Δημοτικού.jpg
Βιβλίο Ε Δημοτικού.jpg (264.98 KiB) Προβλήθηκε 1507 φορές

Αυτό για πρόγευση. Μερικά ακόμα σχόλια δείτε κι ΕΔΩ, σε μια συζήτηση από το 2011 και επίσης ΕΔΩ.


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 10669
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Σάβ Μαρ 10, 2018 7:35 pm

Demetres έγραψε:
Σάβ Μαρ 10, 2018 3:37 pm
Η λέξη «απόσυρση» έρχεται από το Υπουργείο ή μήπως από αυτόν που έγραψε το άρθρο; Εγώ βλέπω αντικατάσταση ενός βιβλίου από ένα άλλο.
Δημήτρη, δεν γνωρίζω ποιος χρησιμοποίησε το όρο "απόσυρση", το Υπουργείο ή ο αρθρογράφος. Η δική μου χρήση της λέξης ήταν αντιγραφή από την πηγή που παραπέμπω, χωρίς να πολυσκεφτώ την σημασία της.

Ας προσθέσω ότι συνήθως τα σχολικά βιβλία στην Ελλάδα, με εξαιρέσεις, ήσαν σε χρήση για 5-6 χρόνια (τόσα έκανε και το δικό μου), οπότε το εν λόγω βιβλίο μακροημέρευσε. Γνωρίζω κάποιους από τους συγγραφείς, και σίγουρα έχω θετική γνώμη για αυτούς, αλλά ομολογώ ότι δεν έχω μελετήσει το ίδιο το βιβλίο σε βαθμό που να αποτολμήσω να καταγράψω την γνώμη μου εδώ. Ας πουν οι γνώστες του θέματος την γνώμη τους.

Επισημαίνω όμως ότι το κάθε σχολικό βιβλίο πρέπει να το βλέπουμε στο πλαίσιο της εποχής που πρωτοκυκλοφόρησε. Π.χ. οι παιδαγωγικές αρχές που χρησιμοποιεί μπορεί 11 χρόνια αργότερα να έχουν βελτιωθεί/αλλάξει, οπότε ένα κάποτε καλό βιβλίο μπορεί να μην φαίνεται το ίδιο δόκιμο αργότερα.


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 4166
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού

#6

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Κυρ Μαρ 11, 2018 10:18 am

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Σάβ Μαρ 10, 2018 7:35 pm

Ας προσθέσω ότι συνήθως τα σχολικά βιβλία στην Ελλάδα, με εξαιρέσεις, ήσαν σε χρήση για 5-6 χρόνια (τόσα έκανε και το δικό μου), οπότε το εν λόγω βιβλίο μακροημέρευσε. Γνωρίζω κάποιους από τους συγγραφείς, και σίγουρα έχω θετική γνώμη για αυτούς, αλλά ομολογώ ότι δεν έχω μελετήσει το ίδιο το βιβλίο σε βαθμό που να αποτολμήσω να καταγράψω την γνώμη μου εδώ. Ας πουν οι γνώστες του θέματος την γνώμη τους.

Επισημαίνω όμως ότι το κάθε σχολικό βιβλίο πρέπει να το βλέπουμε στο πλαίσιο της εποχής που πρωτοκυκλοφόρησε. Π.χ. οι παιδαγωγικές αρχές που χρησιμοποιεί μπορεί 11 χρόνια αργότερα να έχουν βελτιωθεί/αλλάξει, οπότε ένα κάποτε καλό βιβλίο μπορεί να μην φαίνεται το ίδιο δόκιμο αργότερα.
Μιχάλη καλημέρα.

Τα βιβλία που έχω γνωρίσει ως μαθητής και ως διδάσκων συνήθως είχαν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, εκτός κάποιων περιπτώσεων, που πιστεύω ότι αποσύρθηκαν για άλλους λόγους κι όχι επειδή κρίθηκαν ακατάλληλα.

Ανάμεσά τους τοποθετώ:
το βιβλίο Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου Σαλτερή Περιστεράκη που γνώρισα ως μαθητής, με το οποίο συμμετείχαμε στις ΠΡΩΤΕΣ εισαγωγικές για Λύκειο και με συγκίνηση το ξαναβρήκα στη συλλογή του ΙΕΠ, δυστυχώς μονόχρωμο.

Το βιβλίο του Μ. Λάµπρου, κ.α. : Μαθηματικά Α΄ Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου. Άλγεβρα, 1985, Το βιβλίο αυτό ήταν το εγκεκριµένο
σχολικό βιβλίο µαθηµατικών στην Α΄ Λυκείου, σε όλα τα Πολυκλαδικά Λύκεια της χώρας. Η ιστορία των Πολυκλαδικών Λυκείων της δεκαετίας του '90 (πως ξεκίνησαν, τι στόχους είχαν, τι απέγιναν) πρέπει κάποτε να ειπωθεί.

Το βιβλίο Γεωμετρίας των Γ. Θωμαΐδη, Θ. Ξένου, Γ. Παντελίδη, Α. Πούλο & Γ. Στάμου, που διδάχτηκε για δύο έτη 1999-2001 και κατόπιν αντικαταστάθηκε από το υπάρχον (που είναι κι όλας 18 ετών). Δείτε το στον παραπάνω σύνδεσμο στην πλουσιότατη συλλογή του Π. Χρονόπουλου στη θέση 13. Στη σελίδα του ΙΕΠ δεν υπάρχει καν.
Κι εδώ πρέπει να γραφτεί η ιστορία του.

Δεν πιστεύω ότι κάθε 4-5 χρόνια πρέπει να αλλάζουμε βιβλία. Να διορθώνουμε διαρκώς, να τα πλουτίζουμε, αλλά όχι να χάνουμε την ιστορική μας διαδρομή, αναζητώντας κάθε λίγο το εντελώς "νέο". Προσωπικά, στην Α΄ Γυμνασίου ΠΑΝΤΑ συμπληρώνω το ελλιπέστατο υλικό του βιβλίου με ασκήσεις από το προηγούμενο βιβλίο, καθώς και από τα εξαιρετικά βιβλία της Κύπρου, που προμηθεύτηκα από μια αδελφοποίηση των σχολείων μας.

Για το βιβλίο της Ε΄ Δημοτικού, ο πανεπιστημιακός κριτής Μιχάλης Μαλιάκας γράφει:

Ήμουν ένας από τους τρεις κριτές - αξιολογητές του βιβλίου της Ε Δημοτικού. Παραθέτω το τελικό Συμπέρασμα από την κρίση μου με ημερομηνία 26/01/2005.
''Στο βιβλίο παρατηρείται υπερβολική χρήση της εικόνας σε βάρος του λόγου. Σε αρκετές περιπτώσεις οι δραστηριότητες είναι ασαφείς και δυσνόητες για το μαθητή σε τέτοιο βαθμό που σίγουρα θα απαιτηθεί εξωτερική βοήθεια για τη μελέτη του.
Ένα βιβλίο μαθηματικών οφείλει να παρέχει απλές και κατανοητές επεξηγήσεις είτε άμεσα είτε έμμεσα μέσω της αυτενέργειας του μαθητή σε συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Με δεδομένο ότι το βιβλίο, κατά τη γνώμη μου, δεν πληροί 3 από τις προδιαγραφές που απαιτεί ο νόμος (βλ. Γενικές Παρατηρήσεις Γ, Δ, Ε πιο πάνω) δεν δύναμαι να το προτείνω ως κατάλληλο για τα Μαθηματικά της Ε Δημοτικού.''

Η κρίση του γίνεται δύο χρόνια πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο κι όχι κάποια χρόνια μετά, οπότε έχει μεγαλύτερη αξία.

Επίσης, στην Ελευθεροτυπία το 2009 υπάρχει σχετική κριτική. Κάποια δευτερεύοντα στοιχεία διορθώθηκαν κατόπιν, αλλά η ουσία, που είναι η δομή της ύλης και ο τρόπος παρουσίασης έμειναν.

Πιο πολύ με ενοχλεί η αλαζονική συμπεριφορά όσων δηλώνουν ότι το βιβλίο είναι μπροστά από την εποχή του και υπεύθυνοι είναι οι δάσκαλοι που είναι ανίκανοι να το κατανοήσουν και να το διδάξουν.

Θυμάμαι ένα πρόβλημα που με είχε απασχολήσει τότε:

Mε τα παρακάτω ψηφία φτιάχνω αριθμούς:

2, 0, 6, 7, 1.

Kάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερες πράξεις με τους αριθμούς που έφτιαξα, καταλήγω στον αριθμό 10.500.000.

(1ο τετράδιο εργασιών, σ. 18).

ΠΩΣ θα αποδείξω και ΠΩΣ θα πείσω παιδί 10 ετών ότι η επιλογή μου έχει τις λιγότερες πράξεις;


Απάντηση

Επιστροφή σε “Γενικά Μηνύματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες