Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

Συντονιστής: Μιχάλης Νάννος

xr.tsif
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 2004
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 7:14 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#21

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από xr.tsif » Τρί Μάιος 27, 2014 11:59 pm

ένα σχήμα
4735 (4ο θεμα).png
4735 (4ο θεμα).png (3.69 KiB) Προβλήθηκε 6173 φορές


Γιατί πάντα αριθμόν έχοντι. Άνευ τούτου ουδέν νοητόν και γνωστόν.
ibagaza
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: Πέμ Οκτ 10, 2013 2:37 am

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#22

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ibagaza » Τετ Μάιος 28, 2014 12:25 am

Ευχαριστω πολύ! ουτε καν πήγαινε το μυαλό μου στην εξωτερική.. και που να παει μετα από τόσες ώρες ενασχόλησης με τα θέματα.. :-|


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5286
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#23

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Τετ Μάιος 28, 2014 12:41 am

Καλησπέρα και καλή δύναμη σε όλους συναδέλφους και μαθητές που ξεκινούν τη μεγάλη τελική μάχη!

Όπως έγραψα σε προηγούμενη δημοσίευση, στα 20 περίπου πρώτα θέματα της Γεωμετρίας των ΕΠΑΛ (πλην 2ου, 14ου και 17ου) καταργούνται οι ΝΟΜΟΙ ΗΜΙΤΟΝΩΝ και ΣΥΝΗΜΙΤΟΝΩΝ, αφού δίνονται τρίγωνα με γνωστές πλευρές και γωνίες, που όμως δεν ταιριάζουν ακριβώς. Τα σχήματα είναι σχεδιασμένα στο Geogebra με επιλογή προσέγγισης στη μονάδα.

Το ερώτημα είναι αν οι λανθασμένες εκφωνήσεις (δεδομένα στο περίπου) κάνουν τα Μαθηματικά πιο εύκολα; Προφανώς και κατηγορηματικά ΟΧΙ!

Υπάρχουν άλλοι τρόποι να κάνεις τη διδασκαλία πιο εύκολη και στοχευμένη σε κάθε ειδικό ακροατήριο. Νομίζω, οτι αυτό είναι (ή έστω πρέπει να είναι) βασική αρχή της Διδακτικής.

Η απλοϊκότητα αυτή οδηγεί σε τρανταχτά παράδοξα που προσβάλλουν τη Γεωμετρία.

Πρέπει να αποσυρθούν ΟΛΑ αυτά τα τραγικά "θέματα"

Καταθέτω μερικά:

EI_A_GEO_2_8701


Στα ορθογώνια τρίγωνα με κάθετες πλευρές \displaystyle {\rm A}{\rm B} = 3,\;\;{\rm A}\Gamma  = 2,5 είναι \displaystyle \widehat {\rm B} = 40^\circ , οπότε η γωνία \displaystyle 40^\circ είναι πλέον κατασκευάσιμη με κανόνα και διαβήτη!
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ β.jpg
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ β.jpg (24.46 KiB) Προβλήθηκε 6129 φορές


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5286
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#24

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Τετ Μάιος 28, 2014 12:44 am

Συνεχίζω με επόμενο παράδειγμα που έχει σαν στόχο τον ίδιο τον Πυθαγόρα!

EI_A_GEO_2_8704

Εδώ έχουμε ορθογώνιο τρίγωνο με πλευρές κάθετες πλευρές 2, 3 και υποτείνουσα 3,6. Άρα είτε \displaystyle {2^2} + {3^2} = {3,6^2} είτε

ο Πυθαγόρας έκανε λάθος!

27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ γ.jpg
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ γ.jpg (23.73 KiB) Προβλήθηκε 6127 φορές


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5286
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#25

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Τετ Μάιος 28, 2014 12:48 am

Ένα απλό πλημμέλημα. Φανταστείτε όμως να μην διορθωθεί και να τύχει να κληρωθεί...

EI_A_GEO_2_9217

Σοβαρά, τώρα, φαίνεται να είναι \displaystyle \widehat {{\rm B}\Gamma \Delta } = 50^\circ ;

27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ δ.jpg
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ δ.jpg (16.01 KiB) Προβλήθηκε 6120 φορές


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5286
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#26

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Τετ Μάιος 28, 2014 12:52 am

Κι ακόμα ένα ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΟ παράπτωμα.

Εδώ καταργείται το Θεώρημα των Διαμέσων!

EI_A_GEO_4_9075


ΘΕΜΑ 4
Δίνεται το παρακάτω τρίγωνο \displaystyle {\rm A}{\rm B}\Gamma και οι AZ και \displaystyle \Gamma {\rm E} είναι διάμεσοι των πλευρών \displaystyle {\rm B}\Gamma και AB αντίστοιχα. Επίσης δίνεται ότι \displaystyle \Gamma {\rm E} = 9\;cm και AZ=7,5 cm.
α) Να αποδείξετε ότι \displaystyle \Gamma {\rm H} = \frac{2}{3} \cdot 9 = 6\;cm (Μονάδες 10)
β) Να βρείτε το μήκος του AH και να υπολογίσετε το άθροισμα \displaystyle AH + \Gamma H . (Μονάδες 10)
γ) Να αποδείξετε ότι η \displaystyle {\rm A}\Gamma δεν μπορεί να έχει μήκος ίσο με 12 cm. (Μονάδες 5)
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ ε.jpg
27-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας ΕΠΑΛ ε.jpg (26.27 KiB) Προβλήθηκε 6116 φορές
Θα δώσω εξήγηση με ύλη συμβατή με την Α΄ Λυκείου, κι όχι με Θεώρημα Διαμέσων

Είναι \displaystyle {\rm H}{\rm E} = \frac{1}{3} \cdot 9 = 3
Από Πυθ. Θεώρημα στο \displaystyle {\rm A}\Gamma {\rm E} είναι \displaystyle {\rm A}{\rm E} = \sqrt {{{10}^2} - {9^2}}  = \sqrt {19} οπότε \displaystyle {\rm A}{\rm B} = 2\sqrt {19}

Από Πυθ. Θεώρημα στο \displaystyle {\rm A}{\rm E}{\rm H} είναι \displaystyle {\rm A}{\rm H} = \sqrt {{3^2} + {{\left( {\sqrt {19} } \right)}^2}}  = \sqrt {28}  \cong 5,29 ,

οπότε \displaystyle {\rm A}{\rm Z} = \frac{3}{2} \cdot \sqrt {28}  \cong 7,94 (κι όχι \displaystyle 8,1 )

Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουμε και με το Θεώρημα Διαμέσων στο \displaystyle {\rm A}{\rm B}\Gamma

Η περίμετρος του \displaystyle \Gamma {\rm H}{\rm Z} είναι \displaystyle \Gamma {\rm H} + {\rm H}{\rm Z} + \Gamma {\rm Z} = 6 + \frac{{\sqrt {28} }}{2} + 5 \cong 13,64

Το λάθος βρίσκεται στο ότι δίνεται επιπλέον κι ασύμβατο στοιχείο (το \displaystyle {\rm A}{\rm Z} ).


Άβαταρ μέλους
Doloros
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 9910
Εγγραφή: Τρί Αύγ 07, 2012 4:09 am
Τοποθεσία: Ιεράπετρα Κρήτης

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#27

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Doloros » Τετ Μάιος 28, 2014 1:00 am

ibagaza έγραψε:Μπορεί κάποιος να τσεκάρει αν το υπάρχει λάθος στα δεδομένα της 4735 (4ο θεμα); Παλεύω να βγαλω το πρωτο ερώτημα εδώ και κάμποση ώρα και ενώ μου φένεται εύκολο δε βγαίνει με τίποτα.. Μπορεί να είναι και λόγο κούρασης καθώς λύνω από το μεσημέρι... Ευχαριστώ..
Μιας και τον φίλο μας τον απασχολεί το πρώτο ερώτημα ας του δώσουμε και μια άλλη άποψη,
4735.png
4735.png (26.28 KiB) Προβλήθηκε 6107 φορές
Γράφουμε τον κύκλο κέντρου \Delta και ακτίνας \Delta \Gamma που θα περνά προφανώς από το {\rm A} και έστω ότι τέμνει τη ευθεία \Gamma {\rm B} ( συγκεκριμένα την προέκταση του \Gamma {\rm B} προς το {\rm B} ) στο σημείο \Sigma . Η

εγγεγραμμένη στο ημικύκλιο γωνία \widehat \theta θα είναι το μισό της αντίστοιχης επίκεντρης δηλαδή ίση με κάθε μια από τις ίσες γωνίες \widehat {{\alpha _1}}\,\,\,\kappa \alpha \iota \,\,\,\widehat {{\alpha _2}} .

Αφού τώρα \widehat {{\alpha _1}} = \widehat \theta οι ευθείες {\rm E}\Delta \,\,\,\kappa \alpha \iota \,\,\,{\rm A}\Gamma τεμνόμενες από την \Delta \Gamma σχηματίζουν τις εκτός-εντός και επι τα αυτά γωνίες ίσες και άρα θα είναι παράλληλες .

Νίκος


Άβαταρ μέλους
cretanman
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 4100
Εγγραφή: Πέμ Δεκ 18, 2008 12:35 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
Επικοινωνία:

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#28

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από cretanman » Τετ Μάιος 28, 2014 1:03 am

Γιώργος Ρίζος έγραψε:Συνεχίζω με επόμενο παράδειγμα που έχει σαν στόχο τον ίδιο τον Πυθαγόρα!

EI_A_GEO_2_8704

Εδώ έχουμε ορθογώνιο τρίγωνο με πλευρές κάθετες πλευρές 2, 3 και υποτείνουσα 3,6. Άρα είτε \displaystyle {2^2} + {3^2} = {3,6^2} είτε

ο Πυθαγόρας έκανε λάθος!
:lol: :lol:


Αλέξανδρος Συγκελάκης
Άβαταρ μέλους
cretanman
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 4100
Εγγραφή: Πέμ Δεκ 18, 2008 12:35 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
Επικοινωνία:

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#29

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από cretanman » Τετ Μάιος 28, 2014 1:33 am

Γιώργος Ρίζος έγραψε:Συνεχίζω με επόμενο παράδειγμα που έχει σαν στόχο τον ίδιο τον Πυθαγόρα!

EI_A_GEO_2_8704

Εδώ έχουμε ορθογώνιο τρίγωνο με πλευρές κάθετες πλευρές 2, 3 και υποτείνουσα 3,6. Άρα είτε \displaystyle {2^2} + {3^2} = {3,6^2} είτε

ο Πυθαγόρας έκανε λάθος!
Γιώργο το παραπάνω με έκανε να θυμηθώ την άσκηση με το "Εμπορικό Τρίγωνο μίας Πόλης" με πλευρές 619m, 271m, 205m (αναρωτιέσαι αν κάνεις ευκλείδεια γεωμετρία ή σφαιρική!) του βιβλίου της Α Γυμνασίου με τα αντίστοιχα παροράματα που αναφέρει ο Σπύρος Καρδαμίτσης στο post που παραπέμπω και που υπάρχουν (για ευκολία) εδώ.

Όλα τα λεφτά το παρόραμα που ήρθε για την άσκηση! Δείτε για να καταλάβετε τι εννοώ...

Αλέξανδρος


Αλέξανδρος Συγκελάκης
KDORTSI
Διακεκριμένο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 2356
Εγγραφή: Τετ Μαρ 11, 2009 9:26 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#30

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KDORTSI » Τετ Μάιος 28, 2014 1:43 am

AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε:Η εκφώνηση είναι εσφαλμένη. Πως θα σχεδιάσουμε ευθεία χωρίς κανόνα; Ίσως με ...καρέκλα η με κάποιο άλλο μη γεωμετρικό εργαλείο... Κατά τα άλλα φαίνεται η ιδέα του θεματοδότη, αλλά πρέπει να διατυπωθεί διαφορετικά και ίσως ταιριάζει για 2ο θέμα.
Κώστας Μαλλιάκας έγραψε:
Γιώργος Ρίζος έγραψε:
Το συνημμένο 26-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας.jpg δεν είναι πλέον διαθέσιμο
Αφελής ερώτηση μαθητή: "Πώς θα το πάρετε κύριε, δίχως γεωμετρικά όργανα;"

Τι απαντάτε;
Συμφωνώ και εγώ ότι έχει πρόβλημα και το είχα εντοπίσει το μεσημέρι αλλά δεν είχα χρόνο , οπότε δεν χρειάστηκε να το θέσω σαν θέμα αφού τα λαγωνικά του :logo: το μυρίστηκαν γρήγορα. Υποθέτω πάντως πως εννοεί χωρίς την παραδοσιακή Ευκλείδεια κατασκευή με κανόνα και διαβήτη. Δεν είναι τυχαίο ότι ζητά μια διάμεσο που προκύπτει από κατασκευή μεσοκαθέτου και μια διχοτόμο. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη...
Είναι αλήθεια ότι το θέμα αυτό προκάλεσε σε πολλούς την περιέργεια αλλά και την απόρριψη.
Όμως μπορεί να υπάρχει και κάτι ακόμα που ίσως είναι δυνατόν να εννοήσει κάποιος, αν βέβαια
η άσκηση απευθύνονταν σε μαθητές μικρότερης τάξης.

Σκεφτόμαστε στο ακόλουθο σχήμα :
Χωρίς γεωμετρικά όργανα ....PNG
Χωρίς γεωμετρικά όργανα ....PNG (11.59 KiB) Προβλήθηκε 6076 φορές
Έχοντας ως δεδομένο το τρίγωνο \displaystyle{AB\Gamma}, το μέσον της πλευράς \displaystyle{A\Gamma} μπορεί να βρεθεί με τη μέθοδο της "δίπλωσης"
του χάρτου σχεδίασης.(Γνωστός τρόπος με τον οποίο βρίσκει η μοδίστρα το μέσον ενός νήματος).
Άρα η ζητούμενη διάμεσος είναι γνωστή εφόσον εχουμε δύο σημεία της.

Στη συνέχεια πάλι με τη μέθοδο του "κόψε -δίπλωνε-στρίβε" κόβουμε το δοσμένο τρίγωνο \displaystyle{AB\Gamma} από τη θέση του και στη συνέχεια
το περιστρέφουμε γύρω από το μέσον της \displaystyle{A\Gamma}, μέχρι να γίνει παραλληλόγραμμο, όπως φαίνεται στο σχήμα κι έτσι βρίσκουμε το σημείο \displaystyle{\Gamma'}. Έτσι έχουμε πάλι
δυο σημεία της ζητούμενης διχοτόμου της εξωτερικής γωνίας της \displaystyle{\Gamma}.

Θυμίζω εδώ ότι σε πολλές περιπτώσεις γίνεται δέσμευση της χρήσης ή περιορισμός της χρήσης σε μία ή περισσότερες φορές των γεωμετρικών οργάνων.
Στην περίπτωση όμως αυτή της συγκεκριμένης άσκησης, το πρόβλημα στερείται παντελώς τη δυνατότητα χρήσης γεωμετρικών οργάνων. Γιατί;

Ακόμα στη σκέψη που κατέθεσα, χωρίς καμμιά άλλη πρόθεση, θέλω να προσθέσω ότι όταν κανείς γνωρίζει δύο σημεία μιας ευθείας, τότε μπορεί
να κατασκευάζει με το τρόπο της δίπλωσης και νέα σημεία της, άρα "γνωρίζει" την ευθεία.
Αυτό ακριβώς γίνεται και στη γεωμετρία που χρησιμοποιεί το θεώρημα του Macheroni το οποίο επιτρέπει τη χρήση μόνον διαβήτη!
((Νικ. Γ. Μιχαλόπουλος: Μαθηματικά Θέματα τόμοι Α΄-Β΄ Σελ.485)

Κώστας Δόρτσιος


Dimitralex
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: Σάβ Απρ 12, 2014 5:12 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#31

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dimitralex » Τετ Μάιος 28, 2014 11:57 am

jimpats έγραψε:[Καλημέρα μήπως είδατε το 6876 4ο θέμα .Μου φαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα στο 2ο ερώτημα.Θα πρέπει το τρίγωνο \displaystyle{{\rm A}{\rm B}\Gamma } να είναι ισοσκελές!!]
Το θέμα αυτό όντως έχει πρόβλημα στο β υποερώτημα. Ισχύει μόνο για ισοσκελές, δεν έχει σημασία που η μία γωνία είναι 80 μοίρες
Dimitral


konstantinos81
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: Πέμ Ιουν 06, 2013 6:47 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#32

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από konstantinos81 » Τετ Μάιος 28, 2014 9:34 pm

Το θέμα GI_A_GEO_4_3719 είναι δυνατόν να προορίζεται για 4ο!!! θέμα Γεωμετρίας Α' Λυκείου και μάλιστα στο Γενικό;
Το συγκεκριμένο λόγο της ευκολίας του, είναι κατάλληλο για τους μετεξεταστέους της α' γυμνασίου...


Μπάμπης Στεργίου
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5561
Εγγραφή: Δευ Δεκ 22, 2008 2:16 pm
Τοποθεσία: Χαλκίδα - Καρδίτσα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#33

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Μπάμπης Στεργίου » Πέμ Μάιος 29, 2014 12:31 am

konstantinos81 έγραψε:Το θέμα GI_A_GEO_4_3719 είναι δυνατόν να προορίζεται για 4ο!!! θέμα Γεωμετρίας Α' Λυκείου και μάλιστα στο Γενικό;
Το συγκεκριμένο λόγο της ευκολίας του, είναι κατάλληλο για τους μετεξεταστέους της α' γυμνασίου...
Μάλλον για δεύτερο το προόριζαν και ξέφυγε.Τι άλλο να υποθέσω ! Μπορεί ένα τόσο απλό θέμα να είναι τέταρτο στο δικό μου σχολείο και στο διπλανό να τύχει ένα

από τα τόσα άλλα σοβαρά θέματα ;

Ας το διορθώσουν .

Μπ.


nikolaos p.
Δημοσιεύσεις: 277
Εγγραφή: Δευ Φεβ 14, 2011 11:44 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#34

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nikolaos p. » Πέμ Μάιος 29, 2014 12:55 am

ibagaza έγραψε:Ευχαριστω πολύ! ουτε καν πήγαινε το μυαλό μου στην εξωτερική.. και που να παει μετα από τόσες ώρες ενασχόλησης με τα θέματα.. :-|
Φανταστείτε τι θα γίνει με τους μαθητές! :roll:


ΕικόναΕικόνα
Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5286
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#35

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Σάβ Μάιος 31, 2014 1:30 pm

Μπάμπης Στεργίου έγραψε:
konstantinos81 έγραψε:Το θέμα GI_A_GEO_4_3719 είναι δυνατόν να προορίζεται για 4ο!!! θέμα Γεωμετρίας Α' Λυκείου και μάλιστα στο Γενικό;
Το συγκεκριμένο λόγο της ευκολίας του, είναι κατάλληλο για τους μετεξεταστέους της α' γυμνασίου...
Μάλλον για δεύτερο το προόριζαν και ξέφυγε.Τι άλλο να υποθέσω ! Μπορεί ένα τόσο απλό θέμα να είναι τέταρτο στο δικό μου σχολείο και στο διπλανό να τύχει ένα από τα τόσα άλλα σοβαρά θέματα ;
Ας το διορθώσουν .

Μπ.
Αν και νομίζω ότι έχει αποσυρθεί, θέλω να σχολιάσω την αναπόφευκτη προχειρότητα ετοιμασίας των θεμάτων, αφού πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου σ' αυτό το εργό δεν ήταν το "Πρώτα ο μαθητής", (που το θυμήθηκα....), αλλά το άγχος να φανεί ότι περπατάει το πρόγραμμα να μη χαθεί η χρηματοδότηση.

Εδώ λοιπόν αναφέρεται:

GI_A_GEO_4_3719 (καταργημένο)
ΘΕΜΑ 4
Δίνεται ευθεία \varepsilon του επιπέδου. Τα παράλληλα τμήματα AB και \Gamma \Delta καθώς και ένα τυχαίο σημείο E βρίσκονται στο ίδιο ημιεπίπεδο της \varepsilon.
Να αποδείξετε ότι:
α) Αν το E είναι εκτός των τμημάτων AB και \Gamma \Delta τότε: \widehat \omega  = \varphi  + \theta
31-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας.jpg
31-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας.jpg (11.71 KiB) Προβλήθηκε 5519 φορές
Προφανώς, αν και γράφουν ευθύγραμμο τμήμα, εννοούν ημιευθείες! Κι όταν λένε εκτός των τμημάτων, εννοούν εκτός του τμήματος του ημιεπιπέδου που περιέχεται μεταξύ των δύο ημιευθειών.

Επίσης, στο GI_A_GEO_4_3711 ζητείται πρώτα να δειχτεί ότι το τρίγωνο {\rm E}{\rm H}\Delta είναι ορθογώνιο και κατόπιν (!) ότι Τα σημεία E, A και \Delta είναι συνευθειακά.

ΘΕΜΑ 4
Θεωρούμε ορθογώνιο τρίγωνο {\rm A}{\rm B}\Gamma , \left( {\widehat {\rm A} = 90^\circ } \right) και το ύψος του AH. Έστω \Delta και E τα συμμετρικά σημεία του H ως προς τις ευθείες AB και {\rm A}\Gamma αντίστοιχα.
α) Να αποδείξετε ότι:
I. {\rm A}{\rm H} = {\rm A}\Delta  = {\rm A}{\rm E} (Μονάδες 6)
II. Το τρίγωνο {\rm E}{\rm H}\Delta είναι ορθογώνιο (Μονάδες 6)
III. Τα σημεία E, A και \Delta είναι συνευθειακά. (Μονάδες 6)
β) Τα τρίγωνα {\rm A}{\rm B}\Gamma και {\rm E}{\rm H}\Delta είναι ίσα; Αν ναι, να το αποδείξετε. Αν όχι, κάτω από ποιες αρχικές προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι ίσα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 7)


Εδώ, προφανώς είναι λάθος η σειρά των ερωτημάτων.
Αν ένας μαθητής δεν αποδείξει πρώτα το (ΙΙΙ), θα έχει κάνει λάθος, αν θεωρήσει (αναπόδεικτα) ότι η E \Delta διέρχεται από το A.
Αν ένας μαθητής φέρει τη E \Delta, δίχως να περνά από το A θα πελαγώσει...
31-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας β.jpg
31-5-2014 Τράπεζα Γεωμετρίας β.jpg (12.24 KiB) Προβλήθηκε 5519 φορές
Δίνω μια λύση, παρατηρώντας ότι το ερώτημα (β) θα μπορούσε να απαντηθεί ευκολότερα αν χρησιμοποιούνταν ομοιότητα τριγώνων ή Μετρικές σχέσεις (ύλη Β΄ Λυκείου).

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει λύση δίχως Απαγωγή σε άτοπο.

α) Ι)Λόγω συμμετρίας ως προς άξονα την ευθεία που ορίζουν τα \displaystyle {\rm A},\;{\rm B} , είναι \displaystyle {\rm A}\Delta  = {\rm A}{\rm H} . Ομοίως, λόγω συμμετρίας ως προς άξονα την ευθεία που ορίζουν τα \displaystyle {\rm A},\;\Gamma , είναι \displaystyle {\rm A}{\rm E} = {\rm A}{\rm H} .

ΙΙΙ) Λόγω συμμετρίας είναι \displaystyle {\widehat {\rm A}_1} = {\widehat {\rm A}_2},\;\;{\widehat {\rm A}_3} = {\widehat {\rm A}_4} και αφού \displaystyle {\widehat {\rm A}_2} + {\widehat {\rm A}_3} = 90^\circ , θα είναι \displaystyle {\widehat {\rm A}_1} + {\widehat {\rm A}_2} + {\widehat {\rm A}_3} + {\widehat {\rm A}_4} = 180^\circ , οπότε τα \displaystyle {\rm E},\;{\rm A},\;\Delta είναι συνευθειακά.

ΙΙ) Αφού στο τρίγωνο \displaystyle {\rm E}{\rm H}\Delta η διάμεσός του \displaystyle {\rm H}{\rm A} είναι το μισό της πλευράς \displaystyle {\rm E}\Delta , θα είναι \displaystyle \widehat {\rm H} = 90^\circ

β) Για να ήταν με ακρίβεια διατυπωμένη η εκφώνηση, θα έπρεπε να αναφέρεται: "Τα τρίγωνα {\rm A}{\rm B}\Gamma και {\rm E}{\rm H}\Delta είναι σε κάθε περίπτωση ίσα;"

Είναι \displaystyle \widehat {\rm B} = \widehat \Delta ,\;\;\widehat {\rm E} = \widehat \Gamma αφού έχουν πλευρές κάθετες. Για να είναι ίσα, αρκεί να έχουν ίσες υποτείνουσες, δηλαδή αρκεί να είναι \displaystyle {\rm A}{\rm H} = \frac{{{\rm B}\Gamma }}{2} .

Αν M μέσο της \displaystyle {\rm B}\Gamma , διαφορετικό σημείο από το H, είναι \displaystyle {\rm A}{\rm M} = \frac{{{\rm B}\Gamma }}{2} . Επειδή το AHM είναι ορθογώνιο με υποτείνουσα \displaystyle {\rm A}{\rm M} , είναι αδύνατο να είναι AH = AM.

Οπότε, τα τρίγωνα {\rm A}{\rm B}\Gamma και {\rm E}{\rm H}\Delta είναι ίσα, μόνο όταν το {\rm A}{\rm B}\Gamma είναι και ισοσκελές.


CosCo
Δημοσιεύσεις: 10
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 20, 2012 7:39 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#36

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από CosCo » Σάβ Μάιος 31, 2014 7:52 pm

Καλησπέρα!

Είδε κανείς το θέμα 4800; Νομίζω πως έχει λάθος το αΙΙ.


Η άσκηση λέει:
Σε τρίγωνο ΑΒΓ Αδ η διχοτόμος και μ η μεσοκάθετος της ΒΓ. Αυτές τέμνονται στο Δ. Από το Δ φέρουμε ΔΕ και ΔΖ κάθετες στις ΑΒ και ΑΓ αντίστοιχα.
α) Ν.δ.ο.:
Ι) ΒΕ=ΓΖ
ΙΙ) ΒΖΓΕ ισοσκελές τραπέζιο.




Λανθάνει, πιστεύω, κατά την εξής λογική: Αν το ΒΖΓΕ είναι ισοσκελές τραπέζιο, τότε οι γωνίες ΑΖΒ και ΑΒΖ ισούνται. Άρα το τρίγωνο ΑΒΖ είναι ισοσκελές. Οπότε η διχοτόμος ΑΔ είναι μεσοκάθετος του ΒΖ. Άρα θα ισχύει ΔΖ=ΔΒ. Όμως ΔΕ=ΔΖ (Δ: σημείο διχοτόμου), άρα ΔΒ=ΔΕ. Άτοπο, αφού η ΔΒ είναι υποτείνουσα του ΒΕΔ).

Και τώρα γεννάται το ερώτημα: τι τετράπλευρο θα μπορούσε να εννοεί ο ποιητής;
Εννοεί σκέτο τραπέζιο: Δεν γίνεται διότι από το ερώτημα αΙ έχουμε ΕΒ=ΖΓ (εύκολο), άρα το ΒΖΓΕ θα 'ταν ισοσκελές τραπέζιο, που απερρίφθη.
Εννοεί παραλληλόγραμμο: Προφανώς όχι, μιας και οι ΕΒ και ΖΓ τέμνονται.
Εννοεί εγγράψιμο: Πάλι όχι, διότι αφού ΒΕ=ΖΓ, έχουμε τα τόξα ΒΕ και ΖΓ να ισούνται, άρα οι χορδές ΒΖ και ΕΓ θα 'ταν παράλληλες, ήτοι το ΒΕΖΓ θα 'ταν τραπέζιο.

Κανείς καμιά ιδέα ή άποψη;


«σημαντική δράση είναι ο,τιδήποτε προωθεί την αυτοπεποίθηση, την αυτονομία, την πρωτοβουλία, την συμμετοχή, την αλληλεγγύη, τις εξισωτικές τάσεις και την αυτενέργεια των μαζών και οτιδήποτε συμβάλλει στον αποφενακισμό τους»
gavrilos
Δημοσιεύσεις: 1032
Εγγραφή: Παρ Δεκ 07, 2012 4:11 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#37

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από gavrilos » Σάβ Μάιος 31, 2014 7:54 pm

Έχεις δίκιο.Έχει συζητηθεί και εδώ.Το θέμα έχει αποσυρθεί.


Γιώργος Γαβριλόπουλος
CosCo
Δημοσιεύσεις: 10
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 20, 2012 7:39 pm

Re: Θέματα Γεωμετρία Τράπεζας Θεμάτων Ά Λυκείου

#38

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από CosCo » Σάβ Μάιος 31, 2014 8:01 pm

Μμμ... Ελπίζω να μην είναι πολλά τέτοια... :plane:


«σημαντική δράση είναι ο,τιδήποτε προωθεί την αυτοπεποίθηση, την αυτονομία, την πρωτοβουλία, την συμμετοχή, την αλληλεγγύη, τις εξισωτικές τάσεις και την αυτενέργεια των μαζών και οτιδήποτε συμβάλλει στον αποφενακισμό τους»
Απάντηση

Επιστροφή σε “Τράπεζα Θεμάτων, Γεωμετρία A”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης